Délmagyar logó

2016. 12. 04. vasárnap - Borbála, Barbara -5°C | 4°C

Opel Corsa, túl a tízmillión

Januárban gördült le az eisenachi gyár szalagjáról a tízmilliomodik Opel Corsa. Az új, negyedik generációs – abc szerinti D – Corsából is már 550 ezer példány kelt el Európában, de a Corsa története sokkal régebben kezdődött.

A Corsa történetének első látványos eseménye gyártásának 1982-es indulása volt. Spanyolországban ebben az évben gördült le az első Corsa „A" a futószalagról. Az Opel belépett a kisautók kategóriájába, és azonnal Arany Kormánykerék díjat is kapott az akkor igen modernnek számító autóért.

A következő évben Spanyolországból már 220 ezer autó indult el meghódítani Európát. Kezdetben 1.0, 1.1 és 1.2 literes motorokkal készült a Corsa, és a jól ismert háromajtós változata mellett kétajtós, lépcsős – ma azt mondanánk, szedán – kivitelben is gyártották. A motorpaletta bővült, megjelentek az 1.4-es és az 1.6-os, lőerőtől duzzadó erőforrások is, és kapható volt 1.5 literes dízelmotorral is. 1986-ban már az egymilliomodik példánynál tartott a termelés.


A Corsa „B" 1993-as megjelenéséig ezt a karosszériát fejlesztgették, és szerelték egyre modernebb motorokkal. Legendásnak számít az 1988-ban megjelent 1.6-os, 100 lóerős, hengerenkénti befecskendezéssel működő, sportos Corsa GSi.

1993-ban gömbölyűbb lett a Corsa: akkor jelent meg a „B", amelyből a magyar utakon is rengeteg közlekedik, hiszen akkor már nagyban folyt az Opel személygépkocsik hazai értékesítése is. A spanyol Zaragoza mellett már Portugáliában és a német Eisenachban is gyártották az új Corsát, sőt, Kolumbiában, Venezuelában és Equadorban is.


Már 1.7 literes dízelmotorral is gyártották, a benzines erőforrások közül pedig az újdonságnak számító 1 literes, 3 hengeres, négyszelepes motor keltett feltűnést. 2000-ben ismét nőtt egy kicsit a Corsa: megjelent a harmadik generáció. Új futóművet kapott, saját kategóriájában a legnagyobb tengelytávval dicsekedhetett, és a motorok is sokat változtak, eleget téve az egyre szigorodó környezetvédelmi előírásoknak.

Opel Rupesky

Szeged, Fonógyári út 2-4.
Telefon: 62/558-400

opel@rupesky.hu
www.rupesky.hu 

Megjelent az Easytronic automata váltóval szerelt Corsa is, és már kezdett természetesnek számítani az ABS, a sebességfüggő, elektronikus szervokormány. Az újabb motorok szervizigénye kisebb lett, egy olajcserével már akár 30 ezer kilométert is megtett ez a kisautó.

2006. augusztusa a Corsa történetének újabb jelentős dátuma. Ekkor indult el a most aktuálisnak számító "D" Corsa gyártása. A modell már kategóriájának határait feszegeti: méreteiben és kényelemben az Astra „F" modelljét, népszerűen a gömbölyű Astráét közelíti meg, pedig az magyarországi fénykorában már családi autónak számított.


A negyedik generációs Corsa egy újabb sikertörténetet vetít előre, eddig 550 ezer példányban kelt el az autó.

Olvasóink írták

  • 2. Kért Elek 2008. február 27. 21:32
    „hsd lehet rosszul tudom,1:) de nem két betű és négy számból állt a rendszám? 2:)a rendszám nem az autók korára utalt?”
  • 1. hsd 2008. február 14. 18:38
    „Magyarországon a "két betű, négy szám" rendszámcsere 1959 ig lezajlott. Előtte két betű és három szám szerepelt a rendszámokban, ami az autópark növekedése miatt kevésnek bizonyult. A 2/4 összeállítás a kilencvenes évek elejéig uralta az autókat és motorokat. Az új, ma is használatos rendszámok megjelenésükkor ormótlannak tűntek a kisebb régiekkel szemben.
    A régi rendszámok betűkiosztásánál elsődleges szempont, a közlekedő hovatartozásának jelezése volt.
    Az autókat nem csupán közlekedésbiztonsági szempontból ellenőrizte a rendőrség. Mellettük voltak a KPM* ellenőrei, akik fokozottan felügyelték a fuvarok jogosságát és a menetlevelet. Minden járműfajtának más menetlevele volt, melyet pontosan kellett vezetni. Mikor indult, óra, perc, hová és mit szállít. Üldözték a feketefuvart és a jogtalan igénybevételt. Jellemző hogy teherautóval 150 km távolság felett fel kellett keresni a területileg illetékes fuvarszervezőt, hogy a visszaútra is rakottan közlekedjen az autó. Volt ebben ráció, de óriási apparátussal és rugalmatlanul működött. A vállalati személyautók használatát is korlátozni kívánták. A hetvenes évek elején vezették be a "Szolgáltató" kategóriát amit fekete alapú rendszámmal jelöltek. Ekkor jelentek meg a vállalati személyautók oldalán a legalább 12 cm-es betűkkel írva a MUNKÁSSZÁLLÍTÁS, vagy pl. az ANYAGBESZERZÉS feliratok.
    Ezt idővel senki nem vette komolyan, a feliratok le is kerültek az autókról. A továbbiakban elegendő volt a forgalmi engedélybe jelezni, hogy milyen célra használhatják az autót. Ezt a sajátos fogócskát az egyéni és a vállalkozási érdekeltség megjelenése szüntette meg a nyolcvanas, kilencvenes években.

    * Közlekedési és Postaügyi Minisztérium






    A"C" betű közel tíz évig kitartott.


    Kizárólag hátul



    Az őrkatonák feladata volt figyelni és felbukkanásukkor jelenteni a fenti rendszámmal megjelenő nyugati autókat. Kémet ezzel a módszerrel nem fogtak, de az erre adott távcsővel legalább szórakoztatóbb volt az őrség.

    Teherautók, hátul természetesen négyzet!


    Városi közlekedési vállalatok

    A távolsági MÁVAÚT és VOLÁN járatok is!


    Ezt követte az "U"


    A beözönlő Zsigulik, később Ladák hamar elhasználták az "I" betűt. Jött azért más típus is, ugyanis a hetvenes évek elején fellendült a magánautók eladása.


    Ezen belül:
    HA személy
    HB személy
    HT teherautó
    HG autóbusz, törzsbusz HH híradó, rádiós
    HZ üza. és tartálykocsi
    HN motorkerékpárok
    HR rendészet és-határőrség
    HX pótkocsi


    Nem volt valami ötletes a konspiráció. Messziről tudta mindenki, hogy durván mi az összetétele és mit szállít a katonai oszlop. A bódés Csepelek lehettek pl. híradós kocsik, de törzsbuszok is, így egy tanácstalan felderítőnek csak a rendszámot kellett leolvasnia.



    Motorkerékpárok

    A NYSA-k aranykora!




    RR Pénzügyőrség még ma is


    TSZ-ek, maszekok és pl. az MHSZ teherautói

    A teherautók, a kéttengelyes pótkocsik, a nyerges vontatók utánfutói és az autóbuszok hátsó rendszáma négyzet volt.
    A motorkerékpároké kizárólag hátul, az előbbinél valamivel kisebb méretű szintén négyzet alakú.



    Rézgaras szerint: " ....kis teherautóknak is UA volt a rendszámuk. ..., nyilván valamivel azelôtt vonták vissza, mielôtt az U-t kiadták magánautóknak". Aki tud részleteket, jelezze!




    Kizárólag elől! Hátul négyzet alakú volt a tábla.


    Hátul négyzet alakú


    Próba rendszámot a felújításon lévő járművön a próbaúton, vagy a vizsgára menve tették ki. Magánszemélyek egy keménypapírra írva jelezték a rendszám helyén, hogy "VIZSGÁRA" mennek*.

    *Megyénként egy "vizsgabázis" működött!


    Közeledve a számkombinációk határához, utolsó tartalékként a magántulajdonú személyautóknál az addig ki nem adott és a kettőzött betűk jelentek meg. Pl. D, a DD, TT, UU, és ZZ.”
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Splash-premier a Suzukinál

A Suzuki legújabb, Esztergomban készülő modellje a Splash ma gördült le először a gyártósorról. Az… Tovább olvasom