Délmagyar logó

2017. 04. 28. péntek - Valéria 14°C | 23°C Még több cikk.

Ötös a harmadik generációs ©koda Fabiának

Teszteltük az új Fabiát, benne az 1,2 literes 90 lóerős benzines turbómotorral. A jó ár/értékarányú autóval ezúttal is biztosra ment a ©koda.
A harmadik generációs, a Párizsi Autószalonon ősszel debütált ©koda Fabia átlagosan 65 kilogrammal lett könnyebb, mint a bő a hét éve bemutatott második generáció, az alapmodell az egyliteres benzinmotorral 980 kilogramm. A kocsi hossza maradt 4 méter alatti, de a szélesség 9 centiméterrel nagyobb, magassága pedig 3 centiméterrel kisebb. Noha a karosszéria hossza csökkent, az utastéré nőtt − éppen 8 milliméterrel, ami a lábtérben azért számít. Nagyobb lett a könyökmagasságban mérhető belső szélesség is, elöl például 21 milliméterrel. A csomagtartó kategória elsőhöz közeli, a 15 literes növekedéssel immár a 330 liter.

Szögletesebb formák, sportos vonalak. Fotó: Kovács András (képgaléria)

A Fabiánál a ©koda mai formanyelvébe illeszkedő külső szögletesebb az elődmodellnél, a márka sportosabb járművet tervezett, tisztább formákkal. Van akinek nagyon bejön, másoknak kevésbé és hiányolnak valamit a kifutó modell lekerekítéseiből. A belső rendben van, a használt anyagok minősége korrekt, az illesztések is azok – kihozták a maximumot az ár/értékarányban versenyképes autóból. A vezetőülést a sofőr viszonylag könnyen magára szabja, a kezelőszervek elhelyezkedése logikus, áttekinthető.

Négy benzinmotort tartalmaz a kínálat, az egyliteres, 60 lóerős, Citigóból átvett háromhengerestől a 110 lóerős 1,2-es TSI turbómotorig terjed a kínálat, RS sportváltozat – a hírek szerint – nem lesz. Dízelmotorból az új fejlesztésű, alumínium blokkos 1,4-es háromhengerest kínálják, ez 90 és 105 lóerővel választható. A benzinesek mind 4,8, a dízelek 3,5 l/100 km alatti étvágyúak – katalógus szerint. A sebességváltók ötfokozatúak, ám a legerősebb benzineshez hatos kézi jár, de hétfokozatú DSG-vel is választható.

Szögletesebb formák, sportos vonalak. Fotó: Kovács András (képgaléria)

Az általunk tesztelt modellben az 1,2 literes 90 lóerős benzines turbómotor dolgozott, teljes megelégedésünkre – csendesen, kulturáltan, de magabiztosan. Egy budapesti retúr, sok város, közel 600 kilométer megtétele után egészen összeszoktam az autóval, ami egyébként kimegy a világból. A megengedett maximális fordulatszám felét, azaz 3 ezret pörgi sztrádatempónál, s az étvágya is teljesen korrekt. Talán egy hatsebességes váltó még elfért volna, de ez közel sem biztos.

A futómű jó kompromisszum a kis családi autó kategóriában, se nem kemény, se nem túl kényelmes, s az autó is jól vezethető: egyenesfutása, kanyarstabilitása is rendben van. Magasabb tempónál sincs érdemi szélzaj – ebben a méretben is barátságos utazóautó az új Fabia.

Szögletesebb formák, sportos vonalak. Fotó: Kovács András (képgaléria)

Jól szerepelt a kocsi az Euro NCAP töréstesztjén: mind az öt értékelési szempont – felnőtt- és gyermek-utasvédelem, biztonsági vezetői segédrendszerek és gyalogosvédelem – szerint a legmagasabb, azaz ötcsillagos minősítést kapta. Az értékelés külön kiemeli a szilárd utascellát. Az autó kifejezetten gyermekbarát:18 hónapos korig a maximális pontszámot szerezte meg, s a háromévesek számára nyújtott védelmét is nagyon jónak találta az Euro NCAP.

Okosautó Az új Fabiába rendelhető MirrorLink funkciós audio-fejegység az autót egy „guruló okostelefonná változtatja". Kérhető fedélzeti wifi is, ami nem csak internetet tudja, hanem az autó fedélzeti számítógépéből is minden adatot eljuttat telefonunkra – az időszerű karbantartási, vezetési és napi utazási információkat is, de a rendszer vezetni, spórolni is taníthat. Ha a sofőr is úgy akarja.
Az új Fabia közepes, vagyis Ambition felszerelőségtől már szériába adja az integrált városi vészfékfunkcióval kiegészített Front Assistant rendszert – ilyen a tesztautóban is volt. Ez radarérzékelőjével folyamatosan ellenőrzi az elöl haladó jármű távolságát, s szükség esetén közbelép, eszköztára pedig a figyelmeztető jelzéstől – ezt a tesztúton többször is felvillant – egészen az önműködő vészfékezésig terjed. A városi koccanásgátló 5-30 km/óra között aktív – csak egyszer dolgozzon élesben, a másodperc töredéke alatt visszahozza az árát. Első alkalommal rendelhető az autó a fáradtságérzékelő rendszerrel, a további biztonsági berendezések között pedig a sebességhatároló, az emelkedő-asszisztens és az elektronikus gumiabroncs-nyomásellenőrző is megtalálható.

90 lóerős a benzines turbó. Fotó: Kovács András (képgaléria)

Az új Fabia 60 lóerős belépőmodellje csak a 2,7 millió forint, Easy felszereltséggel. Ehhez is rendelhető klíma és sok más is, de így már kicsivel 3 millió felett van a hűthető Fabia. Minden felszereltségi szinten széria az elektronikus stabilitásvezérlés, a hat légzsák, a Start-Stop rendszer, a fékenergia-visszanyerési technológia, a gumiabroncsnyomás ellenőrzés, az ISOFIX-gyermekülés rögzítés, a központi zár, a négy irányban állítható kormányoszlop, az osztottan dönthető hátsó üléstámla és a zöld hővédő üvegezés.

Style felszereltségű tesztautónk listaára 4,4 – plusz extrákkal 4,8 – millió forint volt, ám árkedvezménnyel be tudta vinni 4 millió alá a márkakereskedő, így nem csoda, ha el is kelt. S az is érthető, hogy nem nyaggattuk feleslegesen az autót, amelynek következő gazdája immár a harmadik Fabiáját – és a harmadik generációt – vásárolta meg.

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Audi TTS Roadstert küldtek a szélcsatornába

A jármű zajszintjét mérik a szélcsatornában. Nézze meg képeken, hogyan zajlik a folyamat! Tovább olvasom