Délmagyar logó

2017. 11. 18. szombat - Jenő 5°C | 8°C Még több cikk.

Peugeot 508 RXH, a dízel-elektromos hibrid

Dízel-elektromos hibridhajtás 200 lóerővel, ha kell, 100 százalékosan elektromos üzemmel, zéró kibocsátással – ez a Peugeot jövőautója ma.
Magas és széles, jól felismerhető, éjjel-nappal látható fénydiódás menetfénnyel és a „lebegő" hűtőmaszk mellett három-három függőlegesen álló „oroszlánkörömmel" szembeötlő, exkluzív jellegét erősíti utasterének egyedi színvilága, anyagválasztása és kárpitozása.

Alapfelszerelése gazdag – kulcs nélküli nyitás és indítás, elektromos első ülések, vetített kijelzés, 18 colos kerekek, panoráma-üvegtető, színezett, hangszigetelt, ragasztott oldalablakok, legújabb generációs audioberendezés és navigáció –, utasait kifinomult komforttal várja.

A 3008 HYbrid4-ben bemutatott 2.0 l HDi FAP HYbrid4 motorra épülő dízel-elektromos hibridhajtás nagy hatótávot és örömteli autózást eredményez. 147 kW (200 LE) teljesítményével, 450 Nm nyomatékával és öszkerékhajtásával az 508 RXH bármilyen használatra megfelel. Sőt, teljesen elektromos hajtással, zéró emisszióval közlekedhet városban, a kombinált fogyasztását 4.1 l/100 km alá szorítja le, miközben a CO2 emisszió csupán 107 g/km.


A Peugeot hosszú ideje szerez tapasztalatokat villanyautókkal. Az 1995-től árusított 106 Electric volt a világ legkeresettebb zéró emissziójú autója – 2010-ig összesen közel tízezer darabot állított elő a PSA Group, valódi úttörő szerepet játszva e területen. A korszerű Peugeot iOn, a legújabb generáció első száz százalékos villanyautója pedig 2010 vége óta kapható.

A HYbrid4 dízel- és villanymotorja felváltva vagy együttesen működhet. Ezáltal pontosan a szükségleteknek megfelelően méretezett egységekkel – 27 kW-os hátsó villanymotor – lehetett elérni a kívánt jellemzőket:

– A belsőégésű motor autópályán és országúton működik legjobban. Továbbra is ez a leghatékonyabb és legsokoldalúbb járműhajtó erőforrás;

– A villanymotor akkor veszi át a feladatot, ha kis teljesítményre van szükség, főképp elinduláskor és lassú haladáskor – felhasználási területe a város. Az átkapcsolás automatikus, a Stop & Start generátor-önindítója révén, amely szükség szerint – nagy gázadás, lemerülő akku stb.. – indítja be a dízelt;

– A dízel- és a villanymotor együtt is működhet – „rásegítés" erős gyorsításkor, például előzés alkalmával. Így olyan a HYbrid4 vezetése, mintha nagyobb motorja lenne, jól megy, miközben áttörést hoz a fogyasztásával és CO2 emissziójával.

– A villanymotor sebességváltáskor megszünteti a nyomatékcsúcsokat. Másrészt elinduláskor mindig működik, a választott módtól függetlenül, segítve a rajtot. A hátsó kerekekre küldött nyomaték jóvoltából simán indul el a jármű, nem pörög fel a dízel, nincs kuplung-csúszás. Végül a villanymotor mérsékli a fogyasztást, és simábbá teszi az autózást.


Az 508 RXH-ba épített HYbrid4 technika

Elöl 2.0 l HDi FAP 120 kW (163 LE) belsőégésű motor, melynek nyomatéka 300 Nm 1750-nél. Jellemzői az új generációs ECCS égéstér, a változó geometriájú turbófeltöltő, a közös nyomócsöves befecskendezés 2000 báros nyomása, és a nyolcfuratos porlasztó. Természetesen hozzá tartozik a méhsejtrácsos, Eolys adalékos részecskeszűrő is.

Az állandó mágneses szinkronmotor konstans teljesítménye 20 kW (27 LE), de csúcsban 27 kW (37 LE). Állandó nyomatéka 100 Nm, a csúcsérték pedig 200 Nm. Képességeihez viszonyítva kompakt, jól elfér a többlengőkaros futóműben.
Az Ni-MH (Nickel Metal Hydride) akku a csomagtartó padlója alá, a villanymotorhoz közel. Ezen felül van egy szokásos 12 voltos akku is elöl, a normál feladatok ellátására. Középtávon, a költségek és a gyárthatóság szempontjából, nagy sorozatú járművekhez ez a legjobb megoldás.

A generátorként dolgoztatott villanymotorral lassításkor – gázelvétel és fékezés – vissza lehet alakítani a mozgási energiát villamossá, és ez tölti az Ni-MH akkut. Ez természetesen hozzájárul a fogyasztás csökkentéséhez.

Négyféle hajtási mód közül lehet választani:


Auto mód: az elektronika önműködően felügyeli a teljes rendszert, optimálisan használva a belsőégésű- és a villanymotort. Maximálisan kiaknázza a dízel-elektromos hibrid dinamikai jellemzőit: dízeles fronthajtás, öszkerékhajtás vagy elektromos hátsókerék-hajtás – 70 km/óráig – működik. Ilyenkor a legkisebb a fogyasztás és a CO2 emisszió.
Sok autós használja majd ki a villamos hajtást városban, vagy falvakon áthaladva, hogy a lehető legjobban kímélje a környezetet. A dízel így kétszer annyi ideig is áll, mint az e-HDi technikájú kocsikban.

ZEV’ (Zero Emission Vehicle) módban az elektromos hajtás érvényesül jobban. A belsőégésű motor csak erős gyorsításkor működik. Ez megköveteli a nagyfeszültségű akku 50 százalékos töltöttségét. A jármű környezetkímélően megy, zaj és emisszió nélkül. A vezető direkt kapcsolhatja is ezt a módot, hogy diszkréten suhanjon át egy városon. Tisztán elektromos haladásra kb.. 70 km/óráig és 4 km-es távolságig van lehetőség. A határokat befolyásolja az út domborzata, a segédberendezések használata és a vezetési stílus. Amikor az akku töltöttsége már nem elég a tisztán elektromos menethez, beindul a belsőégésű motor, és a hajtás automatikusan átvált Auto módra.

Öszkerékhajtásnál (4WD) együttműködik a belsőégésű- és a villanymotor; az előbbi az első kerekeket hajtja, az utóbbi a hátsókat. A hátsó tengelyre jutó nyomaték, nagyon kis sebességnél és adott tapadási viszonyoknál, elérheti a 40 százalékot. Az öszkerékhajtás tehát, akárcsak a legtöbb modern SUV esetében, nem állandó. A hátsó kerekek hajtását az elektronika kontrollálja, korlátozva az energia-felhasználást. Az elektromos hajtás jóvoltából a 4WD mód környezetvédelmi szempontból is attraktív. Ami a menetjellemzőket illeti, az 508 RXH terepjáró képessége megfelel egy SUV-nak: az autós gondtalanul jut át egy sáros úton, vagy mehet fel a sípályához. Még ha lemerült is az akku, bármelyik mód legyen bekapcsolva, az öszkerékhajtás működőképes az önindító-generátor által létrehozott 8 kW állandó teljesítmény jóvoltából. Ez elegendő az elinduláshoz síkos úton.

A Sport fokozat a dinamikának kedvez, jobban kipörgeti a motort, és gyorsabban vált sebességet mint Auto módban. Ilyenkor futja ki igazán a formáját az 508 RXH, élénken húz a dízel- és a villanymotor együttes ereje, mind a négy kerék megkapaszkodik a talajon. Százra 8.8 másodperc, 80-ról 120-ra 6.6 alatt gyorsul a kocsi. Az első kerekekre 300 Nm nyomatékot képes juttatni a dízelmotor, a hátsókra 200-at az elektromos hajtás. Összesen maximum 450 Nm már kis sebességnél rendelkezésre áll, és síkos, havas, jeges talajon is kiválóan hasznosítható, megfelelve a szabadidő-autó jellegnek. Ráadásul, teljesítményének köszönhetően, az 508 RXH vontatónak is jó: 1100 – fékezetlenül 800 – kilogrammos utánfutót lehet hozzá kapcsolni.

Az autó és tervezője:
Az autó és a karosszéria tervezője, Bocsi Attila

Az, hogy a 11, 6 milliós forintos ár mit jelent ezen a szűk piacon, ma még nehezen jósolható meg, de itt sokkal többről van szó, mint a szigorúan számított ár/értékarányról.

Olvasóink írták

  • 2. rózsakert 2012. június 26. 20:03
    „na még eygszer jól átolvastam ez am motor az...és 12 misi??????jajjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjj”
  • 1. rózsakert 2012. június 26. 20:02
    „az rtlklub egyetlen értelmers müsorában volt szó egy ilyesmi autóról...200 ló "" ...megadtak 4 literes gyári fogyasztást és evett a próba alatt 7.8litert...hát???”

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Lombard: mélyponton a hazai gépjármű-finanszírozási piac

A lakossági finanszírozási piac 20 százalékos idei csökkenéssel történelmi mélypontra került, ahonnan a Lombard szerint nem várható elmozdulás. Tovább olvasom