Délmagyar logó

2017. 10. 19. csütörtök - Nándor 10°C | 24°C Még több cikk.

Piacvezető lett a szegedi Lombard Lízing

Lízingben piacvezető Magyarországon a szegedi központú Lombard, bár erősen zsugorodó méretű tortából hasítja ki a legnagyobb szeletet. Eközben bízik a jövőben, egyebek között az új áfatörvénytől „kivirult" nyílt végű pénzügyi lízingben.
– Rossz idők járnak az autólízingre, a csúcsévben 200 ezer új és 550 ezer használt autó kelt el, s ezeknek 70 százaléka hitel, illetve lízing segítségével. 2011-re 55 ezer új és 400 ezer használt autóra szűkült a piac, s ezeknek már csak 20–25 százaléka volt finanszírozott – vázolja a helyzet változását a szegedi központú Lombard Lízing vezérigazgató-helyettese, Anderle Ádám.

Anderle Ádám
Anderle Ádám
A legboldogabb békeévben 45 ezer autót finanszírozott a társaság, tavaly csupán 10 ezret. Szempontjukból az új autók piaca a tizedére, a használtaké harminc százalékára csökkent. Öröm az ürömben, hogy míg korábban a 3–4. legnagyobb lízingpiaci szereplő volt a Lombard Magyarországon, ma személygépkocsiban elsők, s bár vannak részterületek, ahol nem a legerősebbek, összesítésben is övék a dobogó teteje a lízingben.

Változott a piac abban a tekintetben is, hogy a legnagyobb pörgésben 90 százalék volt a svájci frankos hitel aránya, mára gyakorlatilag eltűnt az alpesi deviza. A nagyvállalkozásoknál 60, a magánszemélyeknél, illetve a kisvállalkozóknál 75 százalék a forintfinanszírozás aránya, a többi euróalapú.

Új lendületet adhat a lízingnek, hogy egy 2012. január 1-jétől életbe lépő áfatörvény-változás kedvező helyzetet teremt azáltal, hogy a korábban nem annyira ismert, de 1997 óta létező, nyílt végű pénzügyi lízingnél lehetővé válik az áfa-visszaigénylés.

Anderle Ádám egy 5 millió forintos Focus példáján keresztül magyarázza el a modellt. Az alaphelyzet 30 százalékos forintönerő, 60 hónapos futamidő, amire 78 ezer forint a havi részlet. Az összes törlesztés így 4,7 millió forint. A nyílt végű pénzügyi lízingnél a havi részlet 67 ezer forint, az összes törlesztés – maradványértékkel együtt – 4,4 millió forint. Ez utóbbi összeg csökken le 3,8 millióra 2012 januárjától, éppen az áfa-visszaigénylésnek köszönhetően. Ami érdekes, jelenleg ez a legelőnyösebb finanszírozási forma, s jobb a készpénzes vételnél is, ott ugyanis nincs áfaelőny.


A vezérigazgató-helyettes hangsúlyozza, a termékértékesítés típusú finanszírozás nem változott, csak a szolgáltatástípusú, vagyis az operatív lízingnek nevezet bérlet, illetve a példánál említett nyílt végű pénzügyi lízing. – Egy joghézaggal lehet olcsóbb a finanszírozás, amit ráadásul nem is a lízingszakma „szúrt ki" a nagy európai jogszabálygyűjteményben. Nem volt ugyanis konform az áfatörvényünk az uniós szabályozással, s ezt tette helyre a törvényalkotó január elsejével. Ennek volt egy véletlen mellékhatása, hogy a nyílt végű pénzügyi lízing áfáját vissza lehet igényelni. Élni lehet vele, visszaélni nem, a lízingszövetség folyamatosan egyeztet a tárcával az APEH-kompatibilis megoldás érdekében – mondja Anderle Ádám.

Nincs tehát akkora joghézag, mint volt 20 esztendeje a prompt lízingnél, a ványát, a vállalati nyereségadót lehetett elszámolni költségként, ami akkor 40 százalékot és igencsak bombaüzletet jelentett a lízingelőnek. Az idő tájt még mindenki tanulta a kapitalizmust, Anderle Ádám pedig egykor tanította ezt a példát az egyetemen, amelyre az idősebb szegediek a vídiás Renault 19-esek kapcsán emlékezhetnek.

Olvasóink írták

  • 13. szentmiki 2012. január 20. 16:27
    „jóval 2010 előtt lettünk üzlettársak, hál Istennek eddig max korrektség a részükről, (gondolom mert én is korrekt vagyok velük)”
  • 12. joy 2012. január 17. 07:54
    „Aki nem számított a 2010 utáni deviza alapú hitelek elszállására, az ütődött.
    Vagy nagyon feledékeny, vagy túl fiatal, hiszen 1998-2002-ben is ugyan ez játszódott le, csak akkoriban részvények voltak divatosak -azok értéktelenedtek el nagyon, nem a devizahitelek, mert az nem volt divat, a HuF-><- valuta árfolyamok már akkor is elszálltak a rossz k.orbányprolitika miatt.”
  • 11. baratom 2012. január 16. 11:05
    „@daffy:

    Nem teljesen értem a problémádat.

    Köteleztek a hitel felvételére? Köteleztek arra, hogy svájci frankban vedd fel a hiteledet?
    Ha lehúzásnak gondoltad, akkor miért írtad alá a szerződést? Miért nem mentél máshova, fordultál más hitelintézethez?

    Ha a hitelintézetnél svájci frank alapú hitelt vettél fel, akkor azt a svájci frank árfolyama szerint kell visszafizetned. Az, hogy ők honnan szerzik hozzá a hitelt, a hitelintézetre tartozik. Te nem az ő hitelezőjükkel vagy kapcsolatban, hanem velük. Ezért szerződtél velük, gondolom.

    De miért nem forintban vetted fel a hiteledet?

    Ja, mert forinthitelt csak magasabb kamatra kaptál volna akkoriban? Valószínű ezért választottad az akkor kedvező kamatozású svájci frank alapú hitelt?

    A devizahitelek akkor jók, ha devizában tudsz törleszteni. Mert akkor nincs probléma az árfolyamokkat. Viszont ha forintban törlesztesz, akkor a forint-frank árfolyamot is figyelned kell. Kellett volna.”
  • 10. Renn 2012. január 15. 16:12
    „7.daffy

    "A szerződéskötéskor hiányoltam a svájci bankkal kötött szerződést,amiben nekem (na meg a többi "károsultnak") bizonyítani tudják,hogy valójában alpesi devizában történik a törlesztés"
    Pedig 6 éve nagyon előrelátó voltál.
    Mégis aláírtad a szerződést? Miért nem mentél máshová,ahol tudták volna ezt neked biztosítani?Vagy miért nem forint hitelt vettél fel?”
  • 9. racionalitás? 2012. január 15. 11:05
    „6. asdiob 2012.01.14. 14:33

    A levezetés pontos és valóban így igaz---én elvből nem vennék szgkt.....amikor bruttó 6.5 millától tudok venni szuper és megbízható pick up-ot.egy bt50 nagyon felszerelve extrákkal látványban-kényelemben -közlekedni tudásban-bármikor minimum egyensűlyban van---SZERINTEM-- egy középkategóriás flotta autóval.......a költség elszámolása meg sokkal egyszerűbb.”
  • 8. racionalitás? 2012. január 15. 11:01
    „6. asdiob 2012.01.14. 14:33

    Egyetértünk...hunniában így müködik...de már nyugatabbra például nem.Én spec ezért is vettem pick up-ot...és nem személygépkocsit....nincs cégautóadó-azonnal leírható a nyereségből a teljes nettő érték-mint beruházási adókedvezmény----áfa vissza + 5 év alatt 20%-os évi amortizáció...összes költsége azonnal költség--a menetdinamikája-fogyasztása-megjelenése-4 kerék ---tudása messze felette áll a ma divatos flotta autóknak...az ára pedig akár 50%-kal olcsóbb-az áfa visszaigénylés miatt a normál szgk-tól-ja és nincs cégautó adó sem-mert jogilag thgk-----de ez is tipikus magyar baromság.....de nem gond-a kiskaput itt is meg lehet találni.

    A gondom nem ez a lombarddal-mert erről ők nem tehetnek---a gazdasághoz semmit sem értők hozzák a döntéseket ott fent ez a gond.A rafinál fél nap alatt utalhattam...a szegedi székhelyű-szegedi Lombardnál majd egy hetet vártam rá-2 azaz egymás utáni 2 napon voltam bent az ügyfélszolgálaton...a 2 ott ülő hölgy kétszer teljesen mást mondott.....és a lezárásom-fizetésem 6 napot vett igénybe....egy emelettel kellet volna csak feljebb mennem-mert a pénz nálam volt.NOS???????????????????????ez a gondom....mondom ezt úgy-hogy 20 éve minden évben nyereséges céget tudhatok magam mögött-----de befejeztem-cégbezár és más országban új alapít....a hunniai lehetőségek-adójogszabályok-adórengeteg csak megölni tud egy legális céget-szerintem....
    ja és kint nem büntetik a reprezentációs költségeket...és nincs csatornaterhelési díj...meg építmény adó és stb-stb társai adó.”
  • 7. daffy 2012. január 14. 18:09
    „Én is megjártam ezzel a céggel.1 éve járt le a lehúzásuk 5 éven át.Az utolsó negyedévben 30000ft-al húztak le kamatváltoztatásra hivatkozva,na meg az ártatlan svájci frank.Tulajdonképpen ők is uzsorakamathoz hasonló játékkal játszanak.A szerződéskötéskor hiányoltam a svájci bankkal kötött szerződést,amiben nekem (na meg a többi "károsultnak") bizonyítani tudják,hogy valójában alpesi devizában történik a törlesztés,de ez nem történt meg,úgy hogy szerintem magyar forintocska játszott szerepet a cég profiljában,a mondvacsinált árfolyam meg tette a dolgát emelkedet,nem a havi törlesztőm,hanem az általuk kiküldött negyedéves csekken szereplő összeg.10000-35000ft-os átlagban.úgy,hogy 870000ft-om 1500000ft-nál hanem több állt meg.Megértem,hogy telt ilyen csodaszép palotára,amit e-mailben írtam is nekik néha többek között is volt miből.A mi palotánk a ti pénzetekből nekünk.”
  • 6. asdiob 2012. január 14. 14:33
    „1,2 racionalitás!!!

    Egy alapvető problémát felejtettél el: mégpedig azt, hogy nem a számviteli eredmény képezi a társasági adó alapját, hanem a pénzügyi. Azaz, ha kp-ra vesz egy cég egy autót, akkor évi 20%-os ÉCS-t számolva az első évben az autó árának 80%-a után is meg kell fizetnie a társasági dót, mivel az még nem ktg, csak kiadás. És ez a kettő nem ugyan az.
    És ennek a 80%-nak még van egy elmaradt haszna is, ugyanis nem dolgozik a pénz semmit, azaz minimum az éves lekötött betéti kamatszintet is hozzáadhatod a ktg-eidhez.
    Összefoglalva: 5mFt-os kocsi kp-ra:
    1. év Écs: 1mFt. TA(10%):400eFt Kamat(5%): 200eFt
    2. év Écs: 1mFt. TA(10%): 300eFt Kamat (5%): 150eFt
    3. év Écs: 1mFt. TA(10%): 200eFt Kamat (5%): 100eFt
    4. év Écs: 1 mFt. TA(10%): 100eFt Kamat (5%): 50eFt
    5. év Écs: 1 mFt.
    Azaz az 5mFt-os kocsi 6,5mFt-ba kerül kp-s vásárlás esetén is az ötödik év végére. Ekkor is megéri? Sokan csak azt látják, hogy nincs hitel, akkor biztos minden olcsóbb. Az adózási szabályok szerint ez nem mindig igaz...
    Más szempontoból egy vállalkozás sokkal olcsóbban tud eszköz alapon egy eszközt megfinanszírozni egy lízingcéggel, mint ugyanilyen összegű hitelt felvenni egy banktól (netán folyószámlahitelt).
    Persze van az éremnek egy másik oldala is.”
  • 5. bubuk 2012. január 14. 14:25
    „Szép ám, mikor a szocik a legnagyobb finánctőkések ma.”
  • 4. deszkás 2012. január 14. 12:43
    „Még a kisebb összegű az autóhoz mérten 5-10 %-os kölcsön is megfontolandó kedves Anderle úr. Lehet gondolkozni a szerződések újrafogalmazásában.Mert ha a szerződés egy A4-es méretet meghalad az akkor forditható ki amikor kedvük támad.”
  • 3. pepik 2012. január 14. 11:51
    „Hát!!! Döbbenetes, amit olvasok. A lízingcég panaszkodik, hogy beszűkűlt a piac. Talán nem szűkült volna be, ha nem terelik naív emberek (sajnos engem is) tömegeit a nekik jól jövedelmező CHF alapú lízingkonstrukciókba. A kocsihitelesekkel mindent meg lehet fizettetni (bankadó, forintárfolyam, lakáshitelesek megsegítése, benzin, ÁFA, baleseti adó, stb.), mert nem tud kilépni, ha a gépkocsija kevesebbet ér, mint a tartozás plusz költségek.”
  • 2. racionalitás? 2012. január 14. 11:51
    „nos...

    http://lizing.maxbank.hu/nyilt-vegu-penzugyi-lizing-12.html

    cégautóadót is meg kell fizetni---gondolom én -mert szgk---maradványérték.használtautó eladása???
    ha megveszi az autót egy vállalkozó....5 év alatt a bruttó értéket nullára amortizálja...egy 5 millás kocsinál évi 1 milla amortizációs költség...összes költsége elszámolható cégautóadó megfizetése mellett.....TIPIKUS MAGYAR BAROMSÁG----5 év után pedig az eladási érték bevételként könyvelendő...--ez egy másik aspektus....nincs kamatváltozás-nincs 70%-os forintleértékelődés...stb.”
  • 1. racionalitás? 2012. január 14. 11:27
    „csak tessék csak tessék...hitelre vegyenek.....én ugyan soha többet.....volt 2 autóhitelem....december végén zártam.....rafinál félnap és utalhattam náluk 6 nap....pedig kp volt nálam....tények.....ezek után lehet szidni az osztrák bankokat.”

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Itt az új Ford Mondeo

A Ford középkategóriás modellje Európában Mondeo, Amerikában Fusion néven fut. A kettő egy autó lesz, így a Detroitban debütált Fusion már az új Mondeo formáját hirdeti. Tovább olvasom