Délmagyar logó

2017. 08. 20. vasárnap - István 19°C | 34°C Még több cikk.

Pozsonyban próbáltuk ki az új Peugeot 208-ast

Nagy múltú sorozat a Peugeot 200-as, amelynek legújabb modelljét, a 208-ast május első hétvégéjén mutatták be a magyarországi márkakereskedésekben, így a szegedi C-Mobil Kft.-nél is. A Délmagyarország azonban már áprilisban megismerkedhetett az autóval, a nagyszombati gyárlátogatásra jövet és menet is az új 208-asokat állították be a vendéglátók a szakújságíróknak.
Megadták a módját a bemutatónak, a pozsonyi Sheraton Hotel mellett állítottak fel egy minden igényt kielégítő sátrat, benne fél tucat Peugeot 208-assal – jellemzően persze az új színekkel és a magasabb felszereltségi szinttel. Az elméleti bemutató az alkalomhoz illően frappáns és informatív volt egyszerre, megtudtuk egyebek között, hogy a 201-es Peugeot éppen 1930-ban jelent meg, s ez volt az első három számjegyes modell, már független első kerékfelfüggesztéssel. A kilenc évvel később érkező 202-es a maga kategóriájában takarékosnak számított és 140 ezer darab készült el belőle.

Peugeot 208 premier - Pozsony. Fotó: Kovács András  (képgaléria)

Az 1948-ban bemutatkozott 203-as már önhordó karosszériás volt, 1,2 literes, 40 lóerős motorja pedig 120 km/óra végsebességre volt elég. Ebből 700 ezer darab készült, míg az 1965-ben érkezett 204-esből kétszer ennyi. Ez utóbbi volt az első fronthajtású Peugeot és ezzel a modellel kezdődött a márka dízelkorszaka is. És mellette ott volt persze az 1,1 literes, 60 lóerős benzines, amivel már 140 kilométeres tempót is tudott az autó.

A sorozat igazi nagy dobása azonban az 1983-ban bemutatott 205-ös, ebből 5,3 millió példány kelt el és sportvonalon is bizonyított. A 206-os 1998-as bemutatóján már e sorok írója is részt vett, s egy figyelmetlen kolléga „jóvoltából" az is láthatták az újságírók, milyen szépen és biztonságosan törik az autó, amikor 90-ről nullára kevesebb, mint egy másodperc alatt lassult le a 206-os. A sorozat időtállónak bizonyult, annyira, hogy a 206+ még ma is kapható, egészen idén októberig gyártják.


Peugeot 208 premier - Pozsony. Fotó: Kovács András  (képgaléria)
A 207-es már a válságban érkezett, a 208-as pedig a Peugeot egyik legnehezebb időszakában, nem csoda hát, ha mindent beleadott a márka. Egyrészt, önmérsékletet gyakorolt és azonos tengelytáv mellett rövidebb lett az autó, másrészt a súly is több mint száz kilóval csökkent – ha például az egyliteres alapváltozatot nézzük. Nőtt viszont a hátsó lábtér, mégpedig 5 centiméterrel, s bővült a csomagtér is, ami így együtt felér egy kisebb varázslattal.

Új stílusjegy a lebegő hűtőmaszk, a diszkrét gerincvonal, de még szembetűnőbb a változás, ami a kormánykerék mögött érzékelhető. A műszereket ugyanis nem a volán körívén keresztül láthatjuk, hanem felette, ilyen megoldást – információim szerint – még nem alkalmazott a világ autóipara. Megosztott műszerfal több is van, például az új Honda Civicnél az óraegyüttes a kormánykeréken keresztül nézhető, míg számos információ, így példásul a sebesség az felett, vagyis közelebb a látómezőhöz.

Peugeot 208 premier - Pozsony. Fotó: Kovács András  (képgaléria)

Azt nem mondom, hogy minden kollégának elsőre sikerült optimálisan beállítani a mindössze 35 centiméteres átmérőjű kormánykerék magasságát a próbaúton, de azért végül sikerült. Ami tény, kevésbé kell lefelé pillantani a műszerfalhoz, s ez megszokás után fokozza a biztonságot – nem véletlen, hogy jó néhány magasabb kategóriájú autó már a szélvédőre is vetíti a legfontosabb adatokat. A Peugeot ebben az ügyben valahol középen jár, az információk a látómező alján találhatók.

Az új 208-as alapmotorja az egyliteres 68 lóerős benzines, 165 km/órás végsebességgel és 14 másodperces százas gyorsulással. Vegyes fogyasztásra 4,3, országútra 3,7 liter benzint ad meg a gyár 100 kilométere, s ami figyelemre méltó: a CO2-kibocsátás 99 g/km. Van még 1,2, 1,4 és 1,6 literes benzinmotor is a palettán, az utóbbi mérgesített változata már 156 lóerőt is tud – 215 kilométeres végsebességgel és 7,3 másodperces százas gyorsulással, persze csak 3 ajtós karosszériaváltozatban.

Peugeot 208 - gyári galéria

Dízelmotort 1,4-es és 1,6-os változatban kínál a gyártó, 68 és 115 lóerő között, az előbbi takarékos változatának vegyes fogyasztására 3,4 liter a hivatalos adat, míg az országúti étvágy könnyű lábú sofőrrel mindössze 3,2 liter 100 kilométerre.

A próbaútra természetesen mindkét motorból az erősebb változatokkal szerelt autókat bocsátották az újságírók rendelkezésére, akik jellemzően elégedettek voltak a benzinessel, is de azért inkább a dízelt dicsérték. Okkal, hiszen a nyomatékos, kulturált járású erőforrás nagyon illett az új 208-ashoz, s az autózásban partner volt a jól eltalált felfüggesztés is.

A literes motorral szerelt háromajtós változat alapára 50 ezer híján 3 millió forint, viszonylag korrekt felszereléssel, hiszen ott a 6 légzsák, a menetstabilizáló rendszer, a tempomat, az első elektromos ablak és a központi zár. Ez azonban – ünneprontás nélkül – optikai ár, hiszen kérdésemre, miszerint az utolsó száz 207-es Peugeot-ból hány volta klímás, azt a választ kaptam, hogy száz. A generálimportőr szerint a legnépszerűbb, jó ár/értékarányú változat 3,6 millió forint, ebből várják a legnagyobb darabszámú eladást.

Peugeot 208 - gyári galéria

A kategória, ahol a 208-as versenyez, látott már jobb napokat is, 2004-ben például 94 ezer darab fogyott az úgynevezett B2 kisautó szegmensből, tavaly csupán 10,4 ezer. De még így is a második legnagyobb a részesedése a piacon a maga 25 százalékával. Benne a Fiestával, a Yarissal és a Corsával, hogy csak a komoly vetélytársakat említsük. A Peugeot úgy számol, hogy az első egész évben, 2013-ban 4-500 darab 208-as kelhet el Magyarországon – egész Európában több mint félmillió.

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Enyhítsük együtt a KRESZ-t!

A Fidesz szerint túlszabályozott a KRESZ. Ön mit törölne el: a 300 ezeres bírságot vagy a bicajosok sebességkorlátozását? Tovább olvasom