Délmagyar logó

2017. 04. 27. csütörtök - Zita 10°C | 24°C Még több cikk.

Próbaúton a hétüléses Fiat Doblo középső dízelével

Nagy, praktikus, családbarát és takarékos üzemű a Fiat Doblo, hétszemélyes, középső dízelmotorral kipróbált változatán nem érződik a haszonjárműs jelleg. És az ára is rendben van.
Nem női autó, de meglepő módon a hölgyeknek jobban tetszik a Fiat Doblo, mint a férfiaknak a maga nagy testével és óriási, arculatmeghatározó szemeivel. Bátor vonalvezetésért soha nem ment a Fiat a szomszédba, elég csak a Multipla példáját említeni. A „rút nagykacsa", azonban annyira rendben volt, hogy ismerek háromgyerekes családapát, aki az elsőt árverésen, alkalmi vételként szerezte, a másodikat azonban már teljesen átgondoltan.

Persze a Doblo közel sem ennyire megosztó, viszont széltében-hosszában nagy, az opcionális harmadik üléssorral együtt pedig már hét személyes. Amiben biztosak lehetünk, az a bőséges fejtér, az alap mégiscsak kishaszonjármű, feltehetően sokkal több fogy majd belőle, mint a személyautóból. Így viszont ott van plusz 30 centiméter az utasok feje felett – nyáron hűtendő, télen fűtendő.


Ezzel együtt korántsem teherautós a belső kialakítás, különösen nem a szegedi Pappas Autótól kapott, legmagasabb, Emotion felszereltségű modellben. Tetszetős burkolatok, bátor színválasztás – egyszóval fiatalos a Fiat Doblo. És kényelmes is, amiről hosszabb távon, egy Szeged-Győr retúron is sikerült meggyőződnünk. Az utazás a független hátsó felfüggesztésnek köszönhetően komfortos, a kabin is csendes, a motorzaj sem zavaró.

A személyautós érzést erősíti, hogy elérhető benne a navigáció, a bluetooth-os kihangosító, a tempomat, az igényes hat hangszórós hifi, a fűthető, kar- és deréktámaszos vezetőülés magasságállítása, a mélységben és magasságában állítható kormány, a sötétített hátsó üveg - egyebek között.

A Dobló nagyon sok szempontból praktikus, 5 személlyel 790 literes a csomagtér, ha csak a kalaptartó szintéig pakolunk, ha egy kicsit púpozzuk, gyorsan megvan a köbméter. Lehajtott hátsó ülésekkel pedig már 3200 liter áll rendelkezésünkre, amivel simán elvisszük a MÉH-be az iskolai papírgyűjtő versenyen első helyezett osztály összes újságkötegét.

Az oldalajtók is praktikusak, bár kezelésüket az elején szokni kell, a hátsó ajtó pedig olyan magasra nyílik, hogy 190 centis emberek bátran sétálhatnak, pecázhatnak stb. alatta. Ennél nagyobb, egyben nyíló hátsó ajtóval nemigen találkoztam húszéves tesztelői praxisomban, a gázrugók azonban könnyedén megbirkóznak a feladattal. Aki viszont szeretné, mindössze 40 ezer forintért kérheti kétszárnyú hátsó ajtóval is az autót.

A benzines alapmotoron túl három dízellel kínálják a Doblót, mi a középső 105 lóerős, 1.6-os multijettel futtattuk meg a Fiatot. A márka dízelei már régóta rendben vannak, annyira, hogy csendben vagy kevésbé csendben más márkáknak is adnak el a motorokból. Az Euró 5-ös turbódízel maximális nyomatéka nem feltétlenül világbajnok, ám a 290 Nm már 1500-as fordulattól a vezető rendelkezésére áll, vagyis nem kell túl sűrűn a sebességváltó karja után kapkodnunk.

Ezzel a motorral 13,4 másodperc alatt gyorsul százra a Doblo, végsebessége pedig 156 km/h. Vegyes fogyasztása mindössze 5,2 liter gázolaj 100 kilométerenként, de országúton a gyári adat 4,7 liter. Saját mérésünk szerint két személlyel 130-nál, 2500-as fordulaton 6,8 litert evett az autó, míg 110-nél 2050-es fordulaton 5,7 litert mutatott a pillanatnyi fogyasztásmérő. Ez nagyon korrekt adat ahhoz képest, mekkora az autó homlokfelülete.


A Fiat ad a környezetvédelemre, amit az is bizonyít, hogy az alapfelszereltség része a Start and Stop rendszer. Megállásnál viszonylag hamar leállítja a motort, de nem annyira, hogy zavaró legyen például a jobbkézszabályos kereszteződésekben. Ugyanakkor könnyedén újraindítja a dízelt a kuplungpedál benyomásával, normál tempónál nem is tudtuk becsapni a rendszert, csak ha arra „gyúrtunk", hogy villámkezű versenyzőként előbb kapcsoljunk, mint ahogy újraindul a motor. Szokni persze kell – akadt is kolléga, akinek nem sikerült összebarátkoznia vele –, de szerintem minden rendben volt.


A Doblo ár/értékarányával is versenyképes, a márka autócsere programjában már 3,6 millió forinttól elérhető a 95 lóerős benzines alapváltozat. Ebben viszont már széria a az ABS és a visszagurulás gátlós ESP, a szervókormány, az első elektromos ablakemelő, a kétoldali tolóajtó, a 60/40 arányban osztott, lehajtható és előrebillenthető hátsó üléssor, a központi zár, a négy légzsák, hogy csak a legfontosabbakat említsük. Vagyis a 230 ezer forintos mechanikus klímán, a 25 ezer forintos ködfényszórón és a rádiós CD-n túl talán minden benne van, ami szükséges.

Az általunk próbált, legmagasabb felszereltségű változat 5,3 millió forint, ezért már a középső dízelmotort kapjuk,  valamint a harmadik üléssort, az automata klímát, a „rendes" CD-s autórádiót, valamint a bőr multifunkciós kormányt – hogy csak a legfontosabbakat említsük.

Olvasóink írták

  • 2. bootscode 2010. április 21. 14:26
    „A Fiatok manapság nagyon ócskák, tuti nem vennék magamnak. A cégnél 2-3 éves Ducátók már hullanak szét és mindig kell rajtuk valamit javítani. Szomorú.”
  • 1. gszlaszlo 2010. április 12. 20:11
    „remek busz lehet, mondjuk a hatodik és hetedik ülés nekem nem kéne
    kell a hely a csomagoknak”
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Amerika büszkesége

Ford Mustang - két szó, amelyről az autós történelem egy megrendíthetetlen bástyája, egy igazi legenda jut eszünkbe. Egy amerikai ikon, mely több évtizede áll a lábán. Tovább olvasom