Délmagyar logó

2016. 12. 03. szombat - Ferenc, Olívia -2°C | 4°C

Próbaúton a hibrid Audikkal

A múlt héten Szegeden járt az Audi Hybrid Roadshow, egy Q5-ös, egy A6-os és egy A8-as autó állt a nagyérdemű rendelkezésére. Szerkesztőségünk a két kisebbet tette próbára.

A görög és latin eredetű „hibrid" szó jelentése teli, keresztezett vagy kevert – ezek jól illenek a hibridjárművekre is, hiszen a belsőégésű és az elektromotor többféle üzemmódot tesz lehetővé. Az Audi modellek párhuzamos hibridek, vagyis – amennyiben a menethelyzet indokolja – a belsőégésű és elektromotorjuk közösen is üzemelhet. Az elektromotor olyankor veheti át önállóan a hajtást, amikor a belsőégésű amúgy is részterheléssel működne, ami a városi forgalomban gyakori. Mindezt a nulladik napon tudta meg a szegedi audisok tábora, amikor Komáromi László frappáns időkeretben ismertette az elméleti alapvetéseket, hogy a következő három napon a próbautaké legyen a főszerep.

Az Audi hibridmodelljeiben a jó hatásfokú és gazdaságos TFSI belsőégésű motor adja a fő hajtóerőt. Az elektromotor szintén a hajtásrendszer egyik fő eleme, vagyis a kettő együtt, illetve egymástól függetlenül is működhet. Az elektromotor a teljesítménynövelő szerepet is elláthat, de generátorüzemre váltva energia-visszatáplálást is végezhet. A vezető nem is érzékeli, hogyan működik együtt a két erőforrás, ám a kijelzőknek köszönhetően pontosan láthatja folyamatokat. Már persze, ha van ideje a monitort nézni, mert az autó nagyon tud menni, ha nyomjuk neki. De leginkább nem nyomtuk, a hibridautózás egy kicsit másról szól.

Hibrid Audik Szegeden. Fotó: Kovács András (galéria)

Az Audi modelljei úgynevezett teljes hibridek, azaz tisztán elektromos hajtással is közlekedhetnek, amit a vezetőinformációs rendszer kijelzőjén a zöld nyilak jelenítenek meg. Ekkor kizárólag az elektromotor mozgatja az autót, a belsőégésű a hajtásrendszerről leválasztva, leállítva várakozik. A baráti focimeccs harmadik félidejéről az ígértnél később hazaérő családfő így zajtalanul gurulhat el a garázsajtóig, de hasonlóképpen hasznos a haverokat fuvarozó, hajnalban aludni térő nagyfiúnak is.

Az „EV" gombjának megnyomásával a jármű tisztán elektromos üzemmódjára vált, s hangtalanul, illetve károsanyag-kibocsátás nélkül 60 kilométer/órás tempóval legalább három kilométert tehet meg. Ezt tudja is az autó: az Algyői úti sztrádalejáró körforgalmától nekünk a Rókusi-Makkosházi körútig ment a zéró-kibocsátás, de az utánunk jövő, ugyanazzal az A6-ossal egészen a Rózsa utcáig gurult úgy, hogy egy grammot nem szennyezett.

Hibrid Audik Szegeden. Fotó: Kovács András (galéria)

Ez természetesen még csak az „út eleje", de képzeljük el, hogy hány dunántúli kisvároson, nagyközségen gurulhatunk át úgy az autóval országjárásunk közepette, hogy a dimbek-dombok lejtőjén jól feltöltődik az akku, és így arra az időre, vagyis a lakott területre elég a tartalék.

A kombinált hibrid-üzemmódban a belsőégésű és az elektromotor együttesen vesz részt a hajtásban. Az elektromotor a belsőégésű tehermentesítésével segít az olyan közlekedési helyzetekben, ahol a sebesség tartása csupán minimális vonóerőt igényel. Ez esetben a belsőégésű motor átmenetileg le is állhat. Az autó ilyenkor a mozgási energia átalakításából származó, korábban tárolt elektromos energia felhasználásával gyorsítható akár egészen 160 kilométer/óráig – csendesen és széndioxid-kibocsátás nélkül. Az elektromotor ezt követően generátorüzemre váltva ismét energia-visszatáplálást végezhet.

Hibrid Audik Szegeden. Fotó: Kovács András (galéria)

Bizonyos esetekben együttesen lehet szükség a belsőégésű és az elektromotor gyorsító képességére. A „boost" üzemmódban mindkét erőforrás egyaránt maximális forgatónyomatékával vesz részt a hajtásban, a legintenzívebb vonóerőt produkálva. Ezt neveztem el én laikusként mozdonyüzemmódnak, ami nem csupán vadulásra alkalmas, egy-egy kritikus előzési manővernél óriási segítség is lehet. Amennyiben csupán egy belsőégésű motor állna rendelkezésre, az ilyen helyzeteknél magasabb teljesítményűre lenne szükség. 

Mindhárom próbaautóban a 211 lóerős 2.0 TFSI dolgozott, ehhez jött az elektromos motor, a maga 45 lóerejével. Az előbbi nyomatéka 350, míg az elekromotoré 210(!) Nm, szóval, innen a mozdonyszerű vonóerő.

Hibrid Audik Szegeden. Fotó: Kovács András (galéria)

A fékezés alatti energia-visszatáplálás során az elektromotor generátorüzemre vált, s a jármű mozgási energiájának egy részét elektromossá alakítva tölti a nagyteljesítményű lítium-ion akkumulátort. A fékezési fázisok azért is ideálisak az energia-visszatáplálásra, mivel ekkor a generátorként működő elektromos egység a jármű lassításához is hozzájárul. Az energia-visszatáplálás így minden olyan esetben jól alkalmazható, amikor a jármű jelentős lendülettel, azaz mozgási energiával halad, például lejtőn ereszkedve. Lásd még: dunántúli kisvárosok.

És ebben van a hibridtechnológia egyik lényege, hogy a motorféküzemben kárba vesző energiából hasznosat állít elő és raktároz el, majd veszi elő, ha szükségét látja. Nem véletlenül erőltetik a KERS-rendszert a Forma-1-ben, ami nem úgy hibrid, mint a klasszikus, de azért egy kicsit mégis...

Hibrid Audik Szegeden. Fotó: Kovács András (galéria)

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Csak évek múlva szorulhat vissza a kilométeróra-tekerés

A kilométeradatok nyilvántartását előíró szabályozás nem szorította vissza a kilométerórák visszatekerésének gyakorlatát – derül ki a Használtautó.hu elemzéséből. Tovább olvasom