Délmagyar logó

2017. 10. 20. péntek - Vendel 9°C | 24°C Még több cikk.

Próbaúton a Saab 9-3 Sport Sedan változatával

Történetének talán legfrissebb, legerősebb kínálatával jelent meg a 2002. őszi Párizsi Autószalonon a Saab, a svéd autógyártó a középpontba mégis a 9-3 Sport Sedan változatot helyezte.
Az új „kis" Saab már kívülről is formatervezési bravúr, s nem csupán ahhoz képest, hogy a svéd gyártók a biztonságot előtérbe helyezve sokáig szögletes-darabos vonalvezetéssel is beérték, hanem önmagában is. A karosszériát jellemzően inkább a gömbölyded vonalakkal rajzolták, de jó érzékkel adagolták hozzá a finom éleket, hogy azért ne tűnjön el a markáns megjelenés. Ilyen élek futnak az alumíniumból készült motorháztetőn, vagy az autó oldalán hosszában, kicsivel a kilincsek fölött. A jó, 0,28-as alaktényezőben megnyilvánuló aerodinamika csökkenti a hátsó tengelyre ható felhajtóerőt, nagyobb sebességnél javítja a stabilitást és a hatékony fékezést.

 
Csökkentett tömeg

A kocsi jól autózható, a rugózatlan tömeget alumínium alkatrészek és üreges acélszelvényekkel csökkentette a svéd gyártó. Ennek eredménye az a jó kompromisszum, ami a sportos útfogás és a menetkényelem között érezhető.

A formán, a rövid túlnyúlásokkal is erősített sportos, kupészerű dizájnon túl a kitűnő menetdinamikával és vezetési élménnyel is sikert arató Saab 9-3 változattól - amely a gyártörténet legnagyobb fejlesztési programja nyomán született - nem kevesebbet várnak, mint azt, hogy öt év alatt megduplázzák az eladási darabszámot.

A modellnek meglehetősen éles versenyben, a prémiumkategóriájú kompakt sportlimuzinok között kell helytállnia, s erre meg is van minden esélye, hiszen egy-egy megoldásával új mércét is felállít szegmensében.

Az általunk próbált Vector felszereltségű autó belseje méltó kategóriájához, a bőr, szövet, fém felületek kellemes kontrasztja jellemzi az utasteret. A vezetőülés és a kormány megfelelően tág határok között állítható, így a sofőr könnyen kialakíthatja magának az ideális vezetési pozíciót. A kezelőszervek kézre esnek, a műszerfal jól áttekinthető, az indítókulcs pedig - ahogy a Saab-tulajdonosok ezt már megszokhatták -, középen a váltókar mögött található.

A szerkesztőségünkben vendégeskedő 9-3-asban egy teljesen új kétliteres turbómotor tette a dolgát, érdekessége, hogy típusjelzése kissé becsapós: 1.8 t. A 150 lóerős motor maximális 240 Nm-es forgatónyomatéka 2500-as fordulatszámtól jelentkezik és ez bőven elegendő az 1450 kilogrammos saját tömegű autó dinamikus mozgatásához. A turbó ennél a motornál még elég „szoftos", töltőnyomása mindössze 0,5 bar. A 210 km/h csúcssebességre képes legkisebb benzines Saab 9,5 másodperc alatt éri el a százas tempót, szabványos, kombinált fogyasztása 8,2 liter száz kilométerenként. Az utastérbe beszűrődő motorzaj kellemes, a rezgést reakciónyomaték-felvevő karok csökkentik.

A Saab 9-3 jól vezethető, négylengőkaros független hátsó futóműve passzív hátsókerék-kormányzású. Az első futómű McPherson-rendszerű, háromszög keresztlengőkarokkal. A mechanikán kívül az elektronika is segít a sofőrnek, a vezetőbarát menetstabilizáló program (ESP) mellett kipörgésgátló (TCS) is van a szériafelszerelésbe, persze az ABS és az adaptív fékrásegítő rendszer mellett.

Az általunk próbált Vector modell ára 9,4 millió forint ebben azonban a kényelmi és biztonsági extrák nagyon hosszú sora megtalálható. A már említetteken túl hat légzsák, 17" ötküllős könnyűfém kerék, igényes Saab audiorendszer, automata klímaberendezés, fedélzeti számítógép, elektromos mozgatású ablakok és tükrök stb. Ár/értékarányt tekintve tehát jól vezethető, biztonságos autót kap pénzért az igénye vásárló.

Az autót a Veszprémi Autószalon jóvoltából próbálhattunk ki.

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Próbaúton a Ford Fiesta 80 lóerős változatával

A Ford új Fiestájának telített kiskocsipiacon kell bizonyítania, ám amennyivel talán később… Tovább olvasom