Délmagyar logó

2017. 11. 20. hétfő - Jolán 1°C | 8°C Még több cikk.

Próbaúton a Volvo S80-as öthengeres turbodízelével

Nyáron mutatkozott be a Volvo új zászlóshajója, az S80-as. A D5 Summum felszereltségű változatot próbáltuk ki.
Az S80 elődjét szokni kellett, már ami a formavilágát, hátsó „vállasságát" illeti, ám az idő igazolta a designereket. Az alapvető jegyek megtartásával az újabb generációs Volvo-zászlóshajó már nagyon letisztult, erőt és nyugalmat, dinamizmust és biztonságot egyaránt sugalló, vagyis igazán elegáns formavilágú. Az utastér tetszetősen egyszerű, magabiztos, nagyon kényelmes és persze rendkívül tágas. Egyedül a „lebegő" középkonzol oszthatja meg a véleményeket, de a kétségkívül formabontó – kisebb testvérnél bevezetett – megoldás egyáltalán nem tolakodó. Mint ahogy a műszerfal sem, amely úgy lett nagyon szép rajzolatú, hogy végtelenül egyszerű. Nem bombázza felesleges információkkal a vezetőt, nem akarja elvonnia figyelmét az útról, egyedül talán a vízhőfokmérőt hiányolhatja a kínálatból a régebben – mutatókra, piros lámpákra – szocializálódott autós.

Az általunk próbált modellbe a részecskeszűrős, soros, öthengeres 2400 köbcentis, jó zajkomfortú common rail turbodízelmotor tette a dolgát. A 185 lóerőhöz 400 Nm nyomatékmaximum jár, ami bőven elegendő az 1,6 tonnás autó dinamikus mozgatásához. Automata váltóval kilenc másodperc alatt gyorsul százra a Volvo S80, végsebessége 225 km/h. Fogyasztása kifejezetten takarékosnak mondható, vegyes használatra 7,3 (kézi váltóval 6,4) litert ad meg a gyár.

Zsebkommunikátor

Az új Volvo S80-assal együtt mutatták be a zsebben is elférő személyes autókommunikátort, a PCC-t. Látszatra alig különbözik egy normál távirányítótól, de nem csak a riasztó bekapcsolására és az ajtók nyitására szolgál. Egyetlen gomb lenyomásával a tulajdonos másodperceken belül információt kaphat arról, hogy a kocsi zárva van, vagy nyitva, a riasztó be van-e kapcsolva, esetleg van-e valaki az autóban. Ez utóbbit egy nagy érzékenységű szívverés-érzékelő figyeli.

Fontos, nem fontos

Az IDIS olyan elektronikus információs rendszer, mely problémás helyzetekben a szükségtelen információkat tartja távol a vezetőtől. Az IDIS folyamatosan figyeli a kerék mozgását, a gázpedál lenyomását, az irányjelzőt, a féket, így meg tudja ítélni a helyzetet. A határértéket túllépve, a nem életfontosságú információkat késlelteti – ilyen például egy bejövő telefonhívás vagy rövid szöveges üzenet.
Az automata váltó jól illeszkedik a motorhoz, kulturáltan kapcsol, s arra is lehetőséget kínál, hogy mi válasszuk meg a fokozatokat. Ezzel együtt persze „bolondbiztos", szükség szerint fel- és lekapcsol, ha a motor túlpörögne – 4500 fölé menne –, vagy nagyon leesne a fordulatszáma. S persze jótékonyan visszakapcsol néhány fokozatot, ha „cammogó tempóban", mondjuk 90-nél ötödikben nyomunk a egy kövér gázt. S mindezt kulturáltan, segítőkészen, nem pedig tolakodóan teszi.

Városban is készséges, mégis autósztrádán van igazán elemében az S80, amelynek motorja 170-nél is még csak háromezret pörög – szóval, van bőven tartalék. A dízel hangja nem akar betolakodni az utastérbe, a jól csillapított menetzajok kényelmessé teszik a különben nagyon dinamikus autózást. A futómű hangolása alapvetően inkább kényelmes és komfortos, de a kocsi nagyon ott van az úton, ha kell. A szeged környéki körforgalmakban esőben és száraz gumikkal is mentünk néhány gyors kört, az S80 nem akart kitörni. Persze a műszerfalon villogott ez-az, jelezve, nem biztos, hogy mi vezetünk minden pillanatban, de ez beavatkozás sem volt tolakodó, inkább segítő.

A már szériában számos kényelmi és biztonsági extrával szerelt Volvo S80, kategóriájában kifejezetten jó ár/értékarányú vételnek számít, s persze változatlanul a biztonság egyik szinonimája az autósvilágban. A kisebbik, 163 lóerős, dízelmotorral szerelt alapmodell már tízmillió alatt elérhető, az általunk próbált nagyobb dízel a Summum felszereltséggel 12,2 millió. A csúcs egyébként a 315 lóerős V8-as Executive benzines, 18,6 millióért.

Az autót a megyei márkakereskedő, a szegedi Algyői úti Metcar 2000 Kft. jóvoltából teszteltük.

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Próbaúton a Volvo V50-nel

Nem téved sokat az, aki egy kicsinyített, finomított vonalú S80-ast vél felfedezni az új S40-V50… Tovább olvasom