Délmagyar logó

2017. 07. 25. kedd - Kristóf, Jakab 19°C | 29°C Még több cikk.

Próbaúton az új BMW X5 háromliteres dízelével

Nyolc év után rukkolt ki új modellel a BMW X5-ös, a régiből 600 ezret értékesítettek. Az autó megnőtt, markánsabbá vált, javult a sportosság és persze technikai újdonságok sorát vonultatja fel.
Az új X5-ösnél nagy vonalakban megmaradt az előd formája, bár a kocsi hossza húsz centit nőtt. Most 485 centiméter, szélessége pedig öt centi híján két méter. Az, hogy a formát már nyolc évvel ezelőtt is eltalálták, bizonyítja, hogy az új X5-ösnek nem kellett drasztikusan szakítani a régi vonalvezetéssel, ennél jóval nagyobb „ugrást" is láttunk korábban a márkán belül.

Az új BMW X5 - galéria

A forma természetesen letisztultabb, megmaradtak a markáns vesék, s a méretbeli növekedésnek – és a harmadik üléssornak – köszönhetően már heten is utazhatunk a BMW nagyobbik szabadidő-autójával. Igaz, inkább csak koncertre, vagy kispályás focimeccsre, mert ilyenkor csupán 200 literes a csomagtartó. Ez a térfogat a harmadik sor a padlóba hajtásakor 620 literre nő, ám a nászutasok a középső ülések lehajtásával egészen 1750 literig bővíthetik a csomagteret. A rakodást megkönnyíti, hogy ajtaja két részben nyitható, az alsó rész tartóperemként és horgászülésként is funkcionál, az utóbbi esetben a felső rész esernyőnek sem utolsó.

A belső rész kialakítása igényes, sportos és elegáns, praktikus és barátságos egyszerre. A műszerfal nyugodt, a fordulatszámmérő órából nem hiányozhat az analóg fogyasztásmérő sem. Jó, hogy maradt valami „sacc/kábé" ebbe a digitális-elektronikus világban. Az ülés megfelelően magas pozíciójú, ami jó körkilátást biztosít, a kezelőszervek kézre esnek – ami értelmes funkció felhozható a kormánykerékre, az ott meg is található.

Aktív kormányzás

A vezetési élményt az opcióként rendelhető aktív kormány fokozza a BMW-ben. Ez a sebességtől függően növeli vagy csökkenti a kormányáttételt vele az első kerekek elfordulásának szögét – miközben optimalizálja a kormányrásegítés mértékét. Így nem csupán a parkolás válik kényelmesebbé, hanem a nagy sebesség mellett a biztonság is megnő. 
A motor gombnyomásra indul, ez az általunk próbált modellben egy rövid izzítás után a 2993 köbcentis turbóízelt keltette életre. Az üzemmelegen kifejezetten kultúrált járású hathengeres V-motor 235 lóerős, maximális nyomatéka 2000 és 2750 fordulat között 520 Nm. Ez elég ahhoz, hogy 8,3 másodpercen belül százra gyorsuljon a 2,2 tonnás saját tömegű új X5-ös, végsebessége pedig meghaladja a 210-et. Mindeközben takarékos is tud lenni az autó, vegyes fogyasztásra 8,7 litert ad meg a gyár – a könnyű lábú sofőr pedig akár hét liter körüli értékre is leszoríthatja a gázolajfogyasztást száz kilométerenként. (Az új X5-ös rendelhető háromliteres benzinmotorral is, a csúcsváltozat a 4,8i. Ez utóbbi 355 lóerős motorral 240 km/óra a „nagyvas" végsebessége, míg 0-tól 100-ig csak 6,5 másodperc telik el.)

Az xDrive összkerék-hajtás elektronikusan vezérelt lamellás kuplunggal működik, ez alapesetben 40/60 százalékban osztja el a nyomatékot az első és a hátsó kerekek között, de kritikus esetben akár száz százalék is juthat egyes tengelyekre. Azzal, hogy alap helyzetben több nyomaték jut hátulra, marad a BMW-s érzés, a sportosság. Széria a lejtmenetvezérlés és a parkolást segítő rendszer is.

iDrive

Az X5-öshöz is elérhető a többi modellhez kapható iDrive kezelőrendszer. Valamennyi funkció egyetlen központi egységgel vezérelhető, a programozható „Kedvencek" gombbal elmenthető és gyorsan előhívható a helyi rádióállomás, vagy a legfontosabb telefonszám.  
Az új X5-ös jól vezethető, autópályán sem a motorhang, sem a szélzaj nem zavaró. A „gyűrődést" is bírja az autó, az xDrive és a Dinamikus Stabilitás Kontroll összekapcsolása gondoskodik a magas fokú aktív biztonságról. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a kocsi azt csinálja, amit szeretnénk, nem lehet kihozni a sodrából. El is engedi a józan határig a sofőrt, azután persze beavatkozik az elektronika, felvillan a műszerfalon az a kis piktogram, ami jelzi, itt már nem mi vezetünk, hanem a computer.

Az általunk próbált dízel X5-ös alapára 15 millió forint, érdekessége, hogy hétszázezerrel olcsóbb mint a háromliteres benzines. Ár/érték arányról ebben a kategóriában már kevesebbet beszélnek, az érzést nem forintban mérik.

Szerkesztőségünk a szegedi C-Mobil jóvoltából próbálhatta ki az új X5-öst.


hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

A Skoda legyártotta az 500.000. Skoda Octavia modellt

A Skoda Auto Mladá Boleslav-i üzemében legyártották az 500 000. Skoda Octaviát, a Skoda jelenleg… Tovább olvasom