Délmagyar logó

2017. 04. 29. szombat - Péter 7°C | 22°C Még több cikk.

Próbaúton az új Ford Focusszal

Az első Ford Focus 1999-ben az év autója lett, hat évre rá jött a második széria, s most, félidőben megérkezett a modellfrissítés is. Ami megy – meg fogy – ahhoz óvatos kézzel lehet csak hozzányúlni, de a Fordnak ez a „szikés beavatkozás" sikerült – tetszetősebb, műszakilag érettebb lett.
Mehettünk volna a szerkesztőségi Octaviával is Esztergomba, a Splash-premierre, de nem tettük, inkább a Ford Hovány új Focusával utaztunk, az erősebbik 1,6 literes dízellel. Tettük mindezt a nyílt hétvége előtti napon, így mindenképpen egyben várták vissza az autót. A feladat sikerült: száztizenvalahány kilométerről hatszáz fölé tornáztuk a „vatta új" gép futásteljesítményét. Cserében viszont szépen bejárattuk: odafele 130-on, visszaútban 140-en állt a tempomat a sztrádán. Magánügyeink után nézzük a felfrissített Focust.

A felülről – S-Max, Galaxy, Mondeo – indult Kinetikus-design az alsó középkategóriába is megérkezett és nagyon jót tett a korábban nem feltétlenül izgalmas családi kompaktnak. A látványosan elhúzott első fényszórók között nagyobb, sportosabb a levegőbeömlő nyílás az alsó, nagy, trapéz alakú segédmaszkkal, vadabb a krómozott szegélyű hűtőrács, elegáns a motorházfedél domborulata, magabiztos az emelkedő övvonal. A hátsó traktus kevésbé változott, de pont így egységes az általunk próbált ötajtós. És ahogy a Fordtól már megszokhattuk, egyszerre jelentkeztek mindhárom karosszériaváltozattal – vagyis van már kombi és négyajtós is. És persze ST, de az már más kategória.

Fotó: Segesvári Csaba
Beülve is látható változások fogadják a vezetőt. Puhább lett a műszerfal teteje – fotós kollégám szerint az is hülye, aki ezt böködi –, más lett a szellőzés kezelőrésze és a hifi konzolja is, változott a műszerek számlapja, s ezüstözöttek a keretek. Elegáns, meg kell hagyni, s ez még akkor is így van, ha a tesztelőnek a Fordban kicsit sok az ezüst.

Jó ár/értékarány

Egy családi kompaktnál nagyon fontos az ár/érték arány, a Focusnál ez is rendben van. A legkisebb benzines, a 3,6 millió forintos Ambiente felszereltsége is szériában kínálja már a két légzsákot, az ISOFIX gyermekülés rögzítési pontokat, az ABS-t, a fékerőelosztóval, az IVD menetstabilizálót(!), az elektromos tükröket és első ablakokat, valamint a távirányítású központi zárat – egyebek között.  
Nem sok viszont a zaj, a 109 lóerős, szériában részecskeszűrős 1,6 literes dízel kifejezetten kultúrált motor, zajából csak kevés szűrődik be az utastérbe. A 240 Nm-es maximális nyomaték már alacsony fordulaton jelentkezik, a százas gyorsulás 11 másodperc, a végsebesség pedig 190 km/h. A fogyasztás gyári adatai: országúton 4, vegyes használatban 4,8 liter. Mérésünk szerint 90-nél, tempomattal, két személlyel és egy nehéz fotóstáskával 4,2 liter mutatott a pillanatnyi fogyasztásmérő, 1750-es fordulaton. A száztízes tempónál is bőven öt liter maradt az étvágy, 130-nál felülről közelítette a hat litert, 2500-as fordulaton. Az ötfokozatú váltó jó nyomatékelosztású, speciális olajtöltésének köszönhetően nagyon csendes is. A fokozatok megvezetése határozott, az általunk próbált modellben az út elején – alig több mint száz kilométer volt még csak a kocsiban – a „hármas nem lett meg azonnal", de azután hamar összecsiszolódtunk.

Kétszer három az hat

A Ford a Focusban vezeti be első, dupla kuplungos, hatfokozatú, mechanikus-automata váltóját. Ami a Volkswagennél DSG, az itt Powershift. Vettek két háromsebességes mechanikus váltót, mindkettő végére szereltek egy-egy kuplungot, innen már csak az elektronika dolga, hogy az egyik váltó a páratlan, a másik a páros fokozatokat kapcsolja. Aki próbálta, azt mondja, nem rángat és gyorsan kapcsol, automata és kézi üzemmódban egyaránt használható. 
A Focus motorválasztéka: 1,4 és 2,5 liter között benzinesből van öt különböző lökettérfogat és hatféle teljesítmény, az utóbbi 80-tól 225 lóerőig terjed. A dízelek világába belépő a kisebbik 1,6-os TDCi, 90 lóerővel, a „tető" a kétliteres, 136 lóerős változat, a kettő között még van még az általunk próbált és az 1,8 literes gázolajos is.

A futómű eddig is nagyon korrekt volt, az is maradt – jól egyensúlyozva a sportos és kényelmes hangolás között, így ezen nem változtattak a tervezők. Felülről, azaz a Mondeóból jött viszont a bolondbiztos, tanksapka nélküli üzemanyagtöltő nyílás – a félretankolások megelőzésére.



Olvasóink írták

  • 1. zozi68 2008. február 27. 17:02
    „Hát igen.
    2006 őszén vettünk egy Focust, és nagyon meg vagyok elégedve vele.
    Nagyon jó az ár/érték arány.
    Sajnállom, hogy nem tudtam dieselt venni.A benzines kicsit iszákos.”
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Próbaúton a Honda CR-V dízelével

Négy esztendővel a második generáció után, tavaly év elején jelent meg a Honda a harmadik CR-V… Tovább olvasom