Délmagyar logó

2017. 06. 23. péntek - Zoltán 22°C | 35°C Még több cikk.

Próbaúton az új Ford Mondeo kétliteres dízelével

Ma már könnyen be lehet sorolni egy másik új Mondeo mögé Szegeden. Előttünk egy kombi, alattunk egy négyajtós kétliteres dízel – a hétköznapok része lett a Mondeo.
Nem tucatforma az új Mondeo, meg is osztja az autós közvéleményt, de ez így van rendjén, nem szabad már unalmas vonalvezetéssel kirukkolni a középkategóriában. (Érdekes, hogy a nyomában érkező versenytárs, a harmadik generációs Laguna formája sem nyűgöz le maradéktalanul mindenkit…) Nekem semmi bajom nem volt a külsővel, a fekete metálfény kifejezetten jól állt a Mondeónak, ha lehet még nagyobbnak erőteljesebbnek – drágábbnak – látszott, mint aki nem ismer ellenfelet az úton. „Mikor áll, akkor is olyan, mintha menne" filozófia jegyében rajzolták meg, a tervezők kezét csak az kötötte meg, hogy a középkategória egyik vivőmodelljének – cégautóként is be kell válnia – sokak tetszését el kell nyernie, nem lehet a karosszéria nagyon formabontó. Vagyis az Iosis tanulmányautó szelídült valamelyest, mire Mondeo lett. Szerintem a végeredmény rendben van. És mint ahogy az a Fordtól már megszoktuk, egyszerre jelentkezett mindhárom karosszériaváltozattal, a csomagtér 540-554 literes.

Belül is minden a helyén van, igaz, a Titanium felszereltségből adódóan sok a fémesen csillogó felület - de ez már tényleg ízlés kérdése. A fedélzeti számítógép kijelzőjének nagy felület jutott a műszerfalon a fordulatszámmérő és a kilométeróra között, kezelése nem a legegyszerűbb, de ha kiismeri magát a vezető, nagyon felhasználóbarát. A sportülések jó tartásúak, kényelmesek voltak, a kormányt is két mozdulattal sikerült az optimális helyzetbe állítani. A belső tágas, a fej- és lábtér bőséges, a 190 centis vezető mögé hasonló „kiterjedésű" utas is kényelmesen elfér a második üléssoron.

Cégautónak is praktikus (képgaléria)

Az általunk próbált modellben az izmosabb kétliteres dízelmotor, a 143 lóerős változat tette a dolgát, jelesre vizsgázva. Minden bizonnyal ez a – négy dízel közül a legerősebb – motor illik legjobban az autóhoz, az ötféle benzines két széle egyébként 110, illetve 220 lóerős. A 2.0 TDCi maximális nyomatéka 320 Nm, az autó 9,5 másodperc alatt van százon, végsebessége pedig 210 km/h. Teszi mindezt hat liter alatti átlagfogyasztással, ami igazán dicséretes. A Mondeo nagyon jól autózható, hatodikban 110-nél kétezret fordul a motor, 140-nél meg 2500-at. Vagyis száz és százötven között végig a nyomatékmaximumon vagy annak közelében gyorsíthatunk, ami lendületessé teszi a kocsit. Sztrádán gyakorlatilag lehetetlen ártani a motornak, 170-nél az csupán háromezret fordul, ami nagyon messze van még a piros mezőtől – és nagyon közel a rendőrhöz.

Bolondbiztos tankolás

A Modeo arra is figyelt, hogy benzines változataiba dízelt, a gázolajosba pedig benzin ne lehessen tankolni: egy kis szelep csak akkor engedi kinyitni magát, ha pontosan a megfelelő méretű pisztollyal akar tankolni a vezető, vagy a kútkezelő. A méret a lényeg, különben egyszerűen nem nyílik ki a klasszikus tanksapkának is búcsút intő bolondbiztos konstrukció. Hogy miért nézi le ennyire a Ford az autóst? Állítólag csak Angliában az autózás egyik őshazájában évente százezren tankolnak félre - benzin helyett gázolajat, vagy fordítva és az eredeti állapot helyreállítása elég macerás.

Az Smaxból már ismert futómű jó kompromisszum a sportos és kényelmes hangolás között – véleményem szerint –, kicsit inkább a kényelmes felé eltolva, nagyon szépen elnyelve az úthibákat. A menetstabilizáló rendszer mintha túl hamar beleavatkozna a vezetésbe, nekem legalábbis ilyen érzésem volt a Szegedet övező tempósabban vett körforgalmakban. Igaz, a tesztmodell alatt már téli gumi volt, az időjárás meg inkább tavaszi.

Versenyképes áron

Nagyon sűrű mezőnybe érkezett az új Mondeo, de meggyőző múlttal: 1993 óta több mint négymillió kelt el az autóból. Ebben a szegmensben igen fontos a biztonság és az ár/értékarány. Az előbbiről annyit hogy széria a hét légzsák és a menetstabilizáló is, persze egyebek között, az indulóár pedig 5,5 millió forint alatt marad. Igaz, ezért csupán az 1.6-os, 110 lóerős benzinest teszik az autóba, de számos biztonsági és kényelmi felszerelés – így például a manuális klíma – szériatartozék. Az általunk próbált, Titanium modell 7,1 millió forint, a 143 lóerős dízel a Trend felszereltséggel és négyajtós változatban a legolcsóbb: 6 millió 758 ezer forint.

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Próbaúton a Skoda Octavia Scout dízelváltozatával

A cseh erdészeti szakfelügyelőknek, vagy a hegyi utak állapotáért felelős mérnököknek nem kell… Tovább olvasom