Délmagyar logó

2017. 06. 23. péntek - Zoltán 21°C | 35°C Még több cikk.

Retroncsok – ezekre vártak az öregek éveket a Merkúrnál

A szocializmus korszakának autóit bemutató időszaki kiállítás látogatható november 3-áig a Kiskőrösi Közúti Szakgyűjteményben – a bemutató több mint autóscsemege.

A ’70-es ’80-as évekre lehet akár nosztalgiával, akár gyűlölettel emlékezni, az azonban vitathatatlan, hogy ezekben az esztendőkben, a „létező szocializmus" korszakában tanult meg Magyarország autózni. Ekkor vált a saját autó kevesek kiváltságából általános közlekedési eszközzé, s épült ki az autózás infrastruktúrája és kiszolgálóipara. A korszak Magyarországon megvásárolható autóinak bemutatására vállalkozott Kiskőrösön a szakmatörténeti kiállítást üzemeltető Magyar Közút Nonprofit Zrt.

A középső elit jellemző flottaautója.
A "középső elit" jellemző flottaautója - volt 1500-as is.

A 2010-ben európai uniós támogatással igényesen felújított szakgyűjteményben látható Közép-Európa egyik legnagyobb úthenger gyűjteménye – a 30 év felettiek felismerhetik a TV-sorozatból ismert „Józsi úthengerét" is –, a szakma iránt mélyebben érdeklődők pedig egy közel 20 ezer kötetes szakmai könyvtár és egy négyezer darabos térképtár anyagába is betekinthetnek.

A Retroncsok kiállítás nemcsak a járművek, hanem az azt körülvevő korszak szellemét is igyekszik bemutatni néhány jellegzetes életkép becsempészésével. Ezek közül igazán telitalálat a kempingutánfutó, ezzel az is leindulhatott a Balatonra, akinek nem volt ott nyaralója, de az adriai – és a bolgár – tengerpartra is elmerészkedett vele a magyar egy Wartburg vagy Dacia után kötve.

Irány a balaton vagy a bolgár tengerpart!
Irány a Balaton vagy a bolgár tengerpart!

Kicsit talán kakukktojás, de tudatos és ötletes a korszak konyhájának bemutatása, a negyven felettiek, de különösen az '50-esek már temérdek tárgyat üdvözölhetnek régi ismerősként, amely egykor életük része volt – a szódásszifontól, a mezítlábas Fecskén és Munkáson – ezek füstszűrő nélküli cigaretták – az orosz dobozos utazó vasalóig.

A fiatalok számára ma már elképzelhetetlen az az autós szerszámkészlet, ami gyárilag járt egy-egy személygépkocsihoz, s a hengerfejtömítés cseréig bezárólag simán átsegítette a technikai problémákon a kicsit hozzáértőbb autósokat. E mellé már csak a Műszaki Könyvkiadó „Hogyan tovább" sorozatából kellett becsomagolni az aktuális típus kötetét, s valóban nem érhette meglepetés a szocializmus nagy utazóját.

Gyári szerszámkészlet.
Gyári szerszámkészlet.

A szakgyűjtemény igazgatója Szászi András idegenvezetésével belepillantottunk az állandó kiállításba is, ahol Királyi Magyar Automobil Club első „KRESZ-táblái" mellett a sztráda ős segélyhívóját is megcsodálhattuk, ami természetesen az M7-esen szolgált. Körbejártuk a klasszikusokat, könnyen szerelhető Trabantot, a gyakran felforró Skodát, a Daciát, amit nemes egyszerűséggel újra össze kellett rakni Magyarországon. A Polski Fiat 126-ost, amellyel Észak-Lengyeloszágból Isztambulig bundatúráztak a KGST termékválasztékával egykor elégedetlen barátaink.

Skoda tükrözés.
Skoda tükrözés.
És akkor még nem beszéltünk a léghűtéses Zaporozsecről, amelyet Zápor Józsefként emlegetett a hálatlan magyar. Mentségére csak annyit, hogy ez a modell poros nyomába sem ért az ugyancsak magyar utakon futó, de kapitalista gyártmányú léghűtéses klasszikusnak, a VW Bogárnak.

A világ nagy autószalonjairól ismert tükrös installációval is találkoztunk Kiskőrösön, a Skoda trapézkar kifejezetten és praktikusan tanulmányozható volt a bemutatón. De nyitva volt a motortér is, ott hátul, ami a hűtés szempontjából még tökéletesítésre szorult. Mindez idővel sikerült is, a Skoda az a márka, amelyik ma is él és virágzik.

Az állami autókereskedelem színválasztéka.
Az állami autókereskedelem színválasztéka.

Magyarországon köztudottan nem gyártottak személygépkocsit, a vásárlók a „baráti országokban" készült járművekre adhatták le előjegyzéseiket, és várhattak hosszú éveket a sorukra. És amikor megérkezett az új Zsiguli vagy Trabant, mentek a Merkúrba újra feliratkozni.

Trabant, szeelés alatt.
Trabant, szerelés alatt.

A kiállítás a teljesség igénye nélküli ad keresztmetszetet az akkori típusválasztékról:  Skoda S110, Skoda 120GLS, Zaporozsec 968, Moszkvics 412 – mellette az időközben kultikus retro darabbá nemesült lábbal hajtós gyermek Moszkvics –, Zsiguli 2101, Lada 1200 kombi, Lada 1500,  Trabant 601, Wartburg 353, Volga 2140, Polski Fiat 125, Polski Fiat 126, Oltcit, Dacia 1300, Zastava 55 GLS, Barkas B1000, ZUK tűzoltó, Latvia kisbusz, Nysa kisteherautó, Skoda 1203 kisbusz.
A kiállítás november 3-áig látogatható a Kiskőrösi Közúti Szakgyűjteményben, a  Dózsa György u. 38-ban, az 53-as főút  27-es kilométerkövénél.

A zöldséges Zuk és a tárlatvezető igazgató.
A zöldséges Zuk és a tárlatvezető igazgató.

Személyes
A tudósító külön örömmel tanulmányozta a szétszedett Trabantot, melyben egykor bátyjával sokszor cserélt ékszíjat és kuplungot, valamint azt a háromsebességes Zuk kisteherautót, amellyel a '80-as évek elején ingázott balatoni diákzöldségesként Zamárdi és a kecskeméti nagybani piac között. Ez utóbbi a Jugoszláviából „intézett" gázkarburátoros átalakítás miatt volt különösen gazdaságos és szabálytalan – de hatékony, csak akkor még nem tudta, hogy ezek voltak első kilométerei az időközben divattá vált zöld autózás útján.

Olvasóink írták

23 hozzászólás
12
  • 23. nagypappa 2011. november 05. 03:39
    „Wartburgom, Barkasom volt. Hengerfej tömítés cserét az út szélén megcsináltam.
    A Barka a motorizáció csúcsa volt 1000-es motorral akkora kasznit vinni, akár 8 személlyel.

    Két álmom volt:
    Az 1500-ós Lada, sikerült is vennem.
    A hatvanas évek végén jelent meg a Fiat 850 Cupé, úgy emlékszem 115 ezer Ft körül volt az ára. Azt nem sikerült vennem.
    Szép volt, jó volt, fiatalok voltunk.”
  • 22. cucusz 2011. október 26. 20:33
    „Lentebb olvastam, hogy 100000 km után nagyjavítás a motornál. Az én 22 éves Ladámban 167000 km van, de a motorjához még nem volt nyúlva csak egy szelepszár szimmering csere volt összesen. Azonkívül megy jól mindennap még.”
  • 21. Mike3 2011. október 26. 13:31
    „13: Is. Lehetett sűrített levegővel is indítani.

    Egyébként HOL VAN EZ A KIÁLLÍTÁS?”
  • 20. macs 2011. október 25. 16:48
    „Ne bátsátok a Dáciát, az már a Renault csoport tagja.
    Egyébként, az jutott az eszembe, hogy kb. 100 év múlva, az akkori emberek mekkorákat fognak nevetni a mai autóinkon, használati tárgyainkon és a mai életkörülményeinken. :-)”
  • 19. deszkás 2011. október 25. 10:44
    „EHUNVAGYOK! Én nem erre a párhuzamra gondoltam és nem érted mit is kell(ene) olvasni a sorok között. ICELANDER! Igazad van, kódkiolvasás után a kódazonositó még azt is "megmondja" milyen szerszámok kellenek.”
  • 18. Icelander 2011. október 25. 10:07
    „A szegedi MERKÚR valóban a sándorfalvi úton volt, a töltés után balra, ha kifelé jössz Szegedről.
    A mai autók már inkább számítógépek, mint mechanika... Ez jó is, meg rossz is, mint minden az életben. A mai autószerelés már inkább alkatrész cserét jelent, mint járműjavítást!!!”
  • 17. Ehunvagyok 2011. október 25. 10:03
    „14. deszkás 2011.10.25. 09:02 Azért a tudunk meg az akarunk között különbség van. Nekem egy 1500-ös Ladám van, ami tavaly lett veterán, de azért sem cserélném le mert bármi apró baja van, azt kis kézügyességgel rendbe hozom. És az biztos hogy mostanában jobban megnézik az emberek mint egy Merci kupét.”
  • 16. 620829 2011. október 25. 09:45
    „Nekem volt egy skoda 105 l-m...imádtam...kényelmes volt...ment is ja és a fogyasztása 7l alatt.......a 98-ban vásárolt swift sedanom 200kg-mal könnyebb kasznival helyben 10 körül....szóval ennyit a retróról.....télen kellett bele előre 2 cementeszsák......nem adnám oda-ha ma lehetne újan olyant venni egy astraért....egy fábiáért..a suzukiról nem is beszélve....meg az azonos szintű franciák helyből kizárva !!!”
  • 15. jq 2011. október 25. 09:30
    „Megnézném azt a mai autót, amelyik harminc év múlva olyan jó állapotban lesz, amilyen jó volt az én 1200-e Ladám 30 éves korában (igaz, hogy ez elsősorban az olasz elvtársak dicsősége, nem a szovjet elvtársaké)”
  • 14. deszkás 2011. október 25. 09:02
    „És most olvass a sorok között is. A Daciáról azt hiszem nincs ember aki jót mondana,de ma már 700 Le-s "változat"nyerte az USÁban a harmadik(!) helyet a Suzuki és a Toyota után. Vesd össze sorsát az Ikarusszal bár kétségkivül nem egy kategória. Mert nálunk a jóból se tudtunk jól kijönni és Széles Gábor "tetteit" se akarom ecsetelni de tény :ma egy gyerekk kerékpárt se tudunk gyártani.”
  • 13. THK 2011. október 25. 08:58
    „10,
    nem, ez csak afféle városi legenda... Már az ősrégi T34-est is villanymotor indította.”
  • 12. varadipal 2011. október 25. 07:57
    „Autóim időrendben:Zaporozsec, Skoda 100, Pobeda M20, Dacia, Trabant, Talbot Horizon1500-as.1970-80-ig.
    Akkor az volt jó, meg 20-30 éves voltam, az is jó volt. Nem kellett a kenyeremért soha reszketnem. Az is jó volt.”
  • 11. jozko 2011. október 24. 23:34
    „Gyakorlatilag mindegyiket / sőt még a korábbi, kormányváltós 3 sebességes Moszkvicsot és a 21-es Volgát is/
    hajtottam hosszabb rövidebb ideig- l969-től.
    Na jó, Zaporozsecet nem, csak kipróbáltam.

    Új autóink csak 1988 után lettek - viszont a régiekkel többször végigjártuk /Kelet/Európát!
    /Többször is voltunk például Trabanttal a bolgár tengerparton, Warsóban, Berlinben/

    Számomra ezek az autók nem státusz szimbólumok voltak -
    ámbár pFiatja torinói motorral nem mindenkinek volt-hanem közlekedési eszközök!
    Mindenhová eljutottunk, ahová az "ablakos útlevél" lehetővé tette -
    /még az NDK és román benzinválság idejében is!/

    Kijutott jóból is , rosszból is - de semmennyiért nem adnám azokat az emlékeimet!
    Emberpróbáló idők voltak!”
  • 10. aquila0126 2011. október 24. 21:59
    „Ja és még valami. Külön említésre méltó "gépkocsi" volt a Zaporzsec, amelyet akkoriban csak "Sztálin elvtárs bosszújának" neveztünk. Azt hallottam, bár ez nem biztos, hogy így van, hogy harckocsi indítómotor volt benne. Azokat ugyanis, legalábbis a régiekben, benzinmotorral indították be. A tény, hogy iszonyatosan zajosak, és fertelmesen rosszak, és rondák voltak. A korábbi időszakokban azért volt néhány igazán szép és jó autó pld. az 1960-as Skoda Felícia. Mai szemmel egy Pobeda M20 vagy egy Warszawa (1951) is szépnek mondható.”
  • 9. aquila0126 2011. október 24. 21:29
    „Az első kocsim (1973) egy 125-ös Polski volt. 115000,-Ft volt az ára és ha megtudtad venni, egy hónap múlva már mehettél is vele. Aki azonban Ladát vagy Trabit akart venni (80 ill. 45e) annak bizony sok-sok évet kellett várni. Az Extra (98as) oktánszámú benzin 4Ft/l volt, az ÁFOR kutaknál. Az főjavítás nélkül megtehető km-ek száma pFiat v. Lada esetében max. 100000 km. Aki a 70-es 80-as időkre "gyűlölettel emlékezik, látva napjaink történéseit, az hazudik. Mellesleg a fenti autók abban az időben nem számítottak nagyon rossznak (bár nagyon jónak sem).”
  • 8. Queenmargareth 2011. október 24. 21:17
    „ahol vasúti kiszolgálás is történt......”
  • 7. ts 2011. október 24. 20:54
    „A sándorfalvi út mellett.”
  • 6. Queenmargareth 2011. október 24. 20:02
    „:) ....és nem is volt az olyan rossz”
  • 5. Zsoltee0716 2011. október 24. 20:01
    „Tudjátok-e hol volt Szegeden a Merkúr?”
  • 4. pardon 2011. október 24. 19:20
    „röhöghetnénk a lóvasúton is-dehát akkor az volt a villamos”
23 hozzászólás
12

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Visszafogja a termelést a Renault és a Peugeot

A kereslet várható gyengülése miatt visszafogja a termelést számos európai üzemében a Renault és a… Tovább olvasom