Délmagyar logó

2016. 12. 03. szombat - Ferenc, Olívia -2°C | 4°C

Skoda Superb V6-os: innen már csak lefelé

A Skoda Superb csúcsmodelljétt, a 260 lóerős V6-os benzinest fogtuk vallatóra az Ikesz Autó jóvoltából, egy olyan kocsit, ami bekormányozza önmagát a parkolóhelyre. Skodában innen csak lefelé visz az út.
Superbet az vásárol, akinek óriási méretű és kényelmes autó kell, elérhető áron. Például az a politikus, vagy állami, illetve önkormányzati tulajdonú cég vezetője, akit „megszólnának" ha egy Audi A6-osban, BMW 5-ösben vagy Mercedes E-osztályban feszítene – hogy csak a cégautóként is szóba jöhető német ipar remekeit említsük. Ilyen megközelítése persze magánembernek is lehet, s ehhez jön még a versenyképes ár/értékarány. Ez utóbbiról az általunk próbált modellnél is lehet beszélni – nevezetesen ugyanezt a technikát és motorerőt menyiért kínálják a prémiummárkák –, de nem nagyon érdemes.

Az Ikesz Autó jóvoltából szerkesztőségben járt, ma oly divatos fehér színű autóról első ránézésre csak a hozzáértők mondták meg, hogy ez itt kérem a Skoda teteje – a kétszer két kipufogó a hátsó traktuson nem csupán dizájnelem. A rendes könnyűfémfelni, illetve az igényes belső a DSG váltó karjával azért már gyanút ébresztett a laikusokban is. Beülve az jelent valamit, hogy nincs egyetlen vakgomb sem. Gyors leltár után kiderül, hogy minden értelmes – Skodáról lévén szó, talán nem feltétlenül racionális – extra benne van az autóba, melynek bőrrel kombinált belső kialakítása maradéktalanul igényes. Az illesztések pontosak, a burkolatok szépek, jó tapintásúak.

Innen nem látszik, hogy ez a csúcsváltozat. Fotó: Kovács András (galéria)

Az amerikaiaknak a nagy olajválság előtt a V6-osnál kezdődött a motor, vagyis tudtak valamit. A Superbnél itt végződik: a 3,6 literes, 350 Nm nyomatékkal gazdálkodó 260 lóerős gép 6,5 másodperc alatt lövi százra a nem éppen kis önsúlyú autót, a maximális sebesség 250 km/h. A motor halk, rezgésmentes járású, s nagyon tudja vinni a Skodát, ha odalépünk a gáznak. Országúton 7,5, vegyes használatban tíz liter körül eszik a V6-os, városban azonban jelentősen megnő az étvágya.

Az összetéveszthetetlen hátsó lámpának jól áll a fehér. Fotó: Kovács András (galéria)

Az erőn kívül további rejtett értéke volt az általunk próbált autónak a négykerékhajtás. A változó nyomatékelosztást a negyedik generációs Haldex-tengelykapcsoló biztosítja, természetesen elektronikus szabályozással. Normál üzemben csak az első kerekeket hajtja, szükség esetén azonban akár a teljes nyomatékot is a hátsó kerekekre irányítja. Mindebből a vezető csak azt veszi észre, hogy az autó nagyon stabil, arra megy, amerre akarja. Benne van természetesen ebben a jól uralhatóságban a az elektronikus stabilitásprogram is, vagyis egy idő után már nem biztos hogy a vezető, hanem a technika jó. Ezzel együtt meglepően sokat enged a beavatkozáshatárig az ESP, kategóriaszomszédjai bolondbiztosabbak, s hamarabb elveszik a gázt egy-egy durvábban abszolvált körforgalomban. Mindez persze hangolás kérdése, a Skoda pedig úgy gondolta, nem véletlenül kéri valaki a 260 lóerőt és az öszkerékhajtást.

A V6-os motor 260 lóerős. Fotó: Kovács András (galéria)

A tempós haladásban nagy segítség a villámgyors kapcsolású DSG váltó, amely természetesen kézi üzemmódban, mi több a kormányról vezérelve is működik. Itt viszont bolondbiztos a Superb, visszaveszi az irányítást, ha túlpörgetnénk a motort, vagy ötödikben próbálnánk jobbra kis ívben kanyarodni.

Nagy dobás

A Superbnél kétféleképpen is nyitható a hátsó, ötödik ajtó: a Skoda-szabadalom „Twindoor" rendszer révén limuzinként, valamint praktikus ötajtósként egyaránt használható az autó. Tízből kilencszer ugyanis teljesen felesleges üveggel együtt felnyitni a hatalmas ötödik ajtót, elég csak a „lemezt", mint a négyajtósoknál. Maga csomagtér 565 literes, ami lehajtott üléstámlákkal 1670-ig bővíthető.

Az új Skoda Superb öt csillagot szerzett a független Euro-NCAP töréstesztjein – az eredményhez a térdlégzsák is hozzájárult. Az értékelés többek között az utasok térdei és felső combjai védelmét hangsúlyozta, de a modell az oldalirányú és az oszlopnak ütközés szimulációja során is a legmagasabb osztályzatot érte el. A felnőttek védelmére 35, a gyermekekére pedig 40 pontot kapott, de esetleges gázoláskor a gyalogosok védelme is magas színvonalú.

Egy másfajta biztonságot szolgál a parkolóasszisztens, a kollégák körében is ez váltotta ki a legnagyobb tetszést. Életünk párja parkolni szeretne, s megnyom egy gombot, majd lassú tempóban halad a járda szegéllyel párhuzamosan parkoló kocsik mellett. Az autó „letapogatja, majd rászól" a vezetőre, ha talált két autó között elegendő helyet. Ezután már csak hátramenetet kell kapcsolni, s lassan nyomni a gázt, majd végén a féket, a Superbet a rendszer önműködően bekormányozza az általa kiszemelt parkolóhelyre. Miután a kéznek nincs semmi dolga, néhány másodperces sminkellenőrzés is belefér a leparkolásba.

Kétszer két kipufogó – nem dizájnelem. Fotó: Kovács András (galéria)

A V6-os Superb induló áron 10,6 millió forintért kapható, természetesen számos kényelmi és biztonsági extrával. Az általunk próbált Elegance-változat árcéduláján alapesetben 12,3 millió forint olvasható, nem alapesetben – mint a kipróbált modellnél – több mint 14 millió. Ez úgy jön össze, hogy önmagában is többszázezres tétel az extraként rendelhető elektromos napfénytető, az igényes 30 GB merevlemezes tárolóval rendelkező navigációs rendszer és a bőrkárpit – egyebek között, vagyis a Park Assist még nincs is benne az érték szerinti TOP háromban

A régi csúcs

Hét éve is teszteltük a Superb csúcsváltozatát a 2,8 liter lökettérfogatú, percenként 6000-es fordulatszámon 193 lóerő teljesítményű V6-os erőforrást. (Az akkor harmincszelepes motort is Győrben gyártották.) Figyelemre méltó volt a 3200-as fordulatszámnál leadott 280 Nm legnagyobb forgatónyomatéka is. Ezzel a motorral az autó 237 km/órát tudott, és 8,0 másodperc alatt gyorsult fel álló helyzetből 100 km/óra sebességre. Vegyes használat mellett 100 kilométerenként 9,9, országúton 7,3 liter üzemanyagot kért a Superb, ami nagyon közel van a mostani, szűk hetven lóerővel erősebb motor étvágyához.

Olvasóink írták

  • 14. trixi11 2009. április 21. 20:04
    „A hátulja nekem inkább (a lámpák) miatt egy régebbi megane-ra hasonlít!”
  • 13. sevenof9 2009. április 21. 16:27
    „a segge mercury. az eleje valami japan. csunya.”
  • 12. trixi11 2009. április 21. 09:08
    „Bocs minden Skoda fan-tól, de szerintem az összképet a Skoda embléma rombolja le leginkább! Talán ha kitalálnának valami újat... Egyébként szép, elegáns autó.”
  • 11. gszlaszlo 2009. április 21. 08:27
    „még akkor vettem fehér skodát, amikor az nem volt divatszín, sőt azon kívül még két szín volt kapható felár nélkül, de azok borzasztók voltak (3 éve). színre tudom, hogy jól döntöttem, és szerintem típusra is (fabia), mert ez a superb nem kéne. az eleje ijesztően morcos nagyautós (bmw, audi, a gusztustalan led sorral, nevetaséges), a csomagtartója meg nagyon amerikais, régi seviken (sic) ,,tűrnék" meg ilyen hátsót, egyszóval nincsen benne semmi ,,csehszlovákos"
    az ,,asszisztensektől" meg feláll a szőr a hátamon: helyettem ne parkoljon egy autó magától, ha olyan kedvem szottyan, akkor igenis hagy pörgessem túl a motort
    a 30 gigás merevlemez meg az év parasztvakítása, arra gyakorlatilag a naprendszer összes térképe ráférne, és még akkor is bőven maradna hely
    nem férfinak való na, ez biztos. bár ha ezeket a bosszantó dolgokat kivennék és kézi váltós lenne, akkor lehet, hogy mégis kéne. de csak azért mert gyakorlatilag egy kicicomázott tank, lövegtorony nélkül és hát tankkal járni mégis csak menő.”
  • 10. sevenof9 2009. április 21. 03:38
    „a twindoor a kia sportagenel es a hyundai tucsonnal 2006 ota alapfunkcio. en ezzel nem buszkelkednek...”
  • 9. antikos 2009. április 20. 22:43
    „Kiprobáltam egy 170 LE Superb-t, nem volt nagy szám. Gyengének éreztem. Ez a V6 biztos jobb lehet. A mostani Superb-t amit használok, vagy három évig ne kívánom lecserélni. Jelenleg 6500-ből járom meg Pestet oda vissza, laza 140-es tempóval. Ebben még 70-100 km Szegedi furikázás is benne van. Nagyon jól fogyaszt és nagyon jól megy. Jobban gyorsul amaga kis 131 Le-vel mint a 170-es új. Még a értékesítő is kiakadt. Végül is az euró 4-es motor miatt gyengébb az új...
    Vannak benne jó ötletek, de 14 millióért egy A6 esne be inkább. Bár ennyit nem adnék semmilyen autóért.
    Még egy érdekesség, szerintetek mennyibe van egy Dacia Logan a gyárnak? Megsúgom, mindennel együtt, Bruttó 180.000 forint. jó kis biznisz ez az államnak, gyártónak, dílernek... Csak mi szívjuk a részleteket:)”
  • 8. dragboyz 2009. április 20. 21:29
    „Azért egy Audi-t ne hasonlítsunk ehhez a hátsóhoz, bár ez se csúnya azért!”
  • 7. pocokkaa 2009. április 20. 20:47
    „Elég sok autót kipróbáltam már -drágákat is... A 140 Le-s 2.0-ás új Superb számomra vita nélkül a legjobb autó volt tavaly. Számomra egyszerűen hihetetlen volt. Sajna nem volt rá 6.5 millám.... :(”
  • 6. bespin 2009. április 20. 20:17
    „Miért is?
    A több mint 500 literes csomagtartója vagy a twin-door miatt mondod ezt?
    Az Audi sem szebb seggű!”
  • 5. Zs 2009. április 20. 20:02
    „Bocs bespin, de csatlakozom IVY-hez. Élőben a hátulja egy kategóriával lejjebb sorolja...”
  • 4. bespin 2009. április 20. 19:52
    „IVY, elviszlek egy körre egy ilyennel, hogy elájulj a design-tól is! Bár csak diesel, de remélem megteszi.”
  • 3. rolee 2009. április 20. 18:31
    „Látszanak benne azért az átalakított BMW-s designok, de szerintem nem rossz, elfogadnám!”
  • 2. Mike3 2009. április 20. 15:12
    „szerintem nagyon szép. biztosan ilyet vennék. igazi lopakodó, senki nem köcsögbéjemvésezne meg cigánymercisezne le benne.”
  • 1. IVY 2009. április 20. 14:15
    „Háát....?
    Nem vagyok elájulva a design-tól.”
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Araszoló autóeladások: egyharmados hazai mínusz

Az idei első negyedévben egyharmadával esett vissza az eladott új személygépkocsik és terepjárók… Tovább olvasom