Délmagyar logó

2017. 09. 24. vasárnap - Gellért, Mercédesz 12°C | 18°C Még több cikk.

Sok autós válthat gázra

Tőlünk nyugatra az autógáz felhasználása dinamikusan emelkedik, 2015-re 10 százalékos lesz a gázzal is hajtott személyautók aránya. A felhasználás itthon is rohamosan nő, a jelenlegi 1,5-2 százalékról várakozások szerint két év alatt 5 százalékra.
Jelenleg a hazai személyautó állomány 1,5-2 százaléka működik vegyes üzemben, ami 50-60 ezer autó. Ugyanez Európában 3 százalék, mintegy 7 millió jármű, de a prognózisok szerint ez 2015-re eléri a 10 százalékot. Igaz, ott az államok egy része garanciát vállalt az autógáz adóterheinek jelenlegi alacsony szinten tartására (Németországban 2018-ig).

Bár hazánkban ilyen írásos garanciák nincsenek, az autógáz ára évek óta stagnál. Mindezen okok miatt a taxisok tömegesen választják az autógázt (LPG) üzemanyagként, de ez az alternatíva a lakosság körében is mind népszerűbb. Szakértői várakozások szerint a gázüzemű autók aránya két éven belül itthon is eléri az 5 százalékot.

A világszerte és Magyarországon is a legnagyobb forgalmazónak számító Prímagáz adatai szerint egy liter autógáz átlagosan 135 forinttal olcsóbb, mint a benzin, és erre az árkülönbözetre hosszú távon is számítani lehet. Az üzemanyagköltségeken 30-40 százalékos a megtakarítás, ami tízezer kilométerenként 100-110 ezer forint megtakarítást eredményez. Ez - futásteljesítménytől függően - magánszemélyeknél egy, legfeljebb két év alatt visszahozza a beépítés 230-290 ezres költségét, míg a többet közlekedő vállalati autóknál a megtérülés hónapokban mérhető.

Annak, hogy Magyarországon az autógáz jelenleg kevésbé elterjedt, legfontosabb oka az elégtelen információ. Sokan nem tudják, hogy hol lehet ilyet tankolni, miközben LPG országszerte közel 300 kúton kapható. Mások aggódnak a technológia biztonsága miatt, pedig messze túlbiztosított, és a szabályosan átalakított autók semmilyen tekintetben nem veszélyesebbek, mint az átalakítás előtt. Sokan tartanak adminisztratív problémáktól is, holott az ezzel járó engedélyeket mindig a beszerelő műhelyek intézik.

zazaza
Gyárilag gázüzemű a Skoda Dual.

Az egyetlen, egyébként a műszaki fejlődés miatt túlhaladott, Európában egyre kevesebb helyen alkalmazott korlátozás, hogy mélygarázsokban, parkolóházakban nem engedélyezik az LPG-vel működő autók behajtását.

Az LPG-vel kombinált meghajtású autók széndioxid-kibocsátása 20, szénmonoxid-kibocsátása 50, szénhidrogén-kibocsátása 40-60 százalékkal alacsonyabb a csak benzinüzemhez képest, míg a szilárd-részecske kibocsátás teljesen megszűnik. Gázzal hajtva például egy régebbi autó is gond nélkül felülteljesíti a még be sem vezetett euro5-ös környezetvédelmi normákat.

Olvasóink írták

21 hozzászólás
12
  • 21. knana 2010. február 05. 07:56
    „Érdekes az említett "megeszi a motort" én nem tapasztaltam.
    Az igaz, hogy nehéz beállítani, hogy mindkét rendszer ideállísan (benzin tempóban) hajtsa az autót. Viszont egy kis "finom állítás" az ember lábán és szuper jól megy a dolog.Az meg ökörség, hogy nincsenek kutak az országban, én lepődtem meg a legjobbna mennyi kút van országszerte. (legalább is LPG, CNG tán csak három van az egész országban)
    Az viszont igaz, hogy műszakin nem lehet sumákolni, mert félnek a gázos autóktól mint a tűztöl. Vagy minden működik vagy viszlát legközelebb.”
  • 20. vulpesvulpes 2010. február 04. 03:36
    „Én csak annyit mondok gyerekek hogy minden poltikust a duna partra állítani és tarkonlőni.”
  • 19. hírfigyelő 2010. január 28. 09:34
    „19. Yossarian
    Ez így azért nem teljes!
    Valóban jobban eszi a gépet a gáz, de ha sokat mész vele így is olcsóbb! Kiszámoltam! :-)”
  • 18. Yossarian 2010. január 27. 23:00
    „a gázüzem csak akkor megoldás, ha gyári. az utólag beszerelt rendeszerek egyszerűen megeszik a motort. amit az üzembentartáson meg lehet spórolni, azt elkölti a tulaj a felújjításra.”
  • 17. vulpesvulpes 2010. január 27. 20:44
    „ETAnolos Átalakítás 06204963370”
  • 16. JungHeinrich 2010. január 25. 20:17
    „...én lábbal hajtok :-) minden reggel biciklivel megyek munkába és vissza, ez összesen köbö 1 óra mozgást jelent naponta, még ha Flinstonék nem is példaképeim.Hidd el a tecnológiák már évtizedek óta készen állnak, és Európának is kezd elege lenni a függésből.Tessék a skandináv terveket és már megvalósított beruházásokat figyelni, ezt az utat fogja járni egész ejrópa is!”
  • 15. hírfigyelő 2010. január 25. 12:32
    „15. JungHeinrich
    ".ergo gáz aztán villany aztán kituggya :-))"
    Lehet lábbal hajtunk aztán mint Flinstone-ék :-)
    Amúgy van egy uj megoldás is felvetőben, amit 50 évvel későbbre terveznek, a termonukleáris meghajtás! Dehát tényleg kitudja!”
  • 14. JungHeinrich 2010. január 24. 22:00
    „...a bioethanol szépen hangzik,de sajnos ez lesz ami a leghamarabb eltűnik a piacról.Az ethanol gyártásához használt növények termesztése olyan területeket vesz el a termőföldekből,hogy néhány éven belül gazdaságtalan lesz a termesztése, azon kívül rengeteg vizet von el a környezetből, ami köbö azt jelenti hogy ha nem is közvetlenül,de ugyanolyan káros az élhető környezetünkre mint a sima benzin.Ha a közlegő élelmiszerválságra gondolunk akkor komolyan fel is fog vetődni a létjogosultsága.Ha a jelenleg érzékelhető időjárás változás nem mutat pozitív változást(márpedig nem fog) a financiális válságra egy komoly világméretű kajakrízis végső csapást fog mérni erre az energiahordozóra.Az ésszerűség egyenlőre az elektromos autók felé tendál,de ki tudja meddig.A lényeg a technológia létezik amitől tisztább és élhetőbb környezetet teremthetnénk,de kellően domináns gazdasági érdek még nem fűződik hozzá.....ergo gáz aztán villany aztán kituggya :-))”
  • 13. Mondosavan 2010. január 24. 16:20
    „bioethanol”
  • 12. hírfigyelő 2010. január 24. 15:14
    „9. vulpesvulpes
    A SAAB és a ford rengetek megoldást nyújt az Etanol terén! Csak hát a Saabot eladták, így nem tudni mi lesz!
    A Ford meg most ilyenre nem költ!
    És én is támogatnám a megoldást!
    Ismerősömnek egy gázos escort-ja van, és soha semmi baja nincs vele! A tartály hitelesítése volta legutóbbi probléma (anyagilag), de kb. 30000km-t megy évente! Az ő elmondása szerint nagyon megéri! Csak km kell hozzá!”
  • 11. KolompárRómeó 2010. január 24. 14:52
    „Pontosan. Amikor majd nagy számban lesznek ilyen autók, akkor az éppen aktuális elftársak felnyomják ennek is a jövedéki adóját és kész.
    Ugyanez igaz az etanolra is.”
  • 10. klauka20 2010. január 24. 13:22
    „a legnagyobb baj a gázzal,hogy száraz üzemanyag,igy a motort hamarabb tönkreteszi. Tapasztalat.”
  • 9. vulpesvulpes 2010. január 24. 11:49
    „Szerintem az etanol jobb befektetés mert nem kell akkora költséggel számolni mint a gázt beépítésénél, igaz hogy kutak nincsenek olyan számban de majd lesznek már az idén kellő számmal!!!!!!!”
  • 8. james27 2010. január 24. 11:43
    „és a műszaki költségekről nem is beszélve
    tartályhitelesítés, dupla zöldkártyaár, téliproblémák, stb.”
  • 7. Mil 2010. január 24. 09:14
    „Nézzük. Benzin 310, gáz 160. 8 literes benzines fogyi 2480 ft/100km, gázos fogyi így lesz kb 10 liter, 1600 ft. Tehát kb 900 ft különbség. Évi 10 ezer km-en 90-100 ezer ft. DE, a gázár sem marad változatlan, hanem fel fogják emelni a benzin után, emléxem, amikor 180-190 ft volt a gáz. Tehát sztem 10 ezer alatt erősen el kell gondolkodni hogy megéri-e. De pl. évi 15 ezer km-el számolva már 150 ezer körüli a megtakarítás, így 2 év alatt mindenképp megtérül.”
  • 6. kisbuta 2010. január 24. 08:49
    „Igen. Megvárják hogy kellő számú kocsiba szereljék be a gáézt. Aztán odabasznak egy újabb sarcot a kettős üzemeltetésű járművekre. Ki van ez találva...”
  • 5. Mike3 2010. január 24. 07:59
    „nekem is vellanypriusz kellene!
    annyira ciki ez a gáz! a gáz annyira hozzánőtt a tanyasi ladákhoz, hogy egyszerűen vállalhatatlanná vált a városi ember számára.”
  • 4. kovacsa 2010. január 23. 17:40
    „Ismerek egy Gézát, neki meg gázskoda kéne.”
  • 3. JungHeinrich 2010. január 23. 15:16
    „...sztem maximálisan megéri nemcsak gazdaságossági,de környezetvédelmi szempontból is. Télen -5 és -15 közötti városi közlekedésben "benzinre lefordítva" 7 litert eszik meg 100 km-en, ami egy 2.4-es motornál kifejezetten jónak mondható.Gszlaszlonak igazat adok teljesen a következő biztosan egy vellanyprius lesz...”
  • 2. gszlaszlo 2010. január 23. 14:11
    „továbbra is vellanypriusz kéne, de nagyon... :-)”
21 hozzászólás
12

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Megfuttattuk az új Toyota Land Cruisert

Szegedre is megérkezett a 2010-es modellévű Land Cruiser, szűk két órára szerkesztőségünk is megkapta. Besározni ugyan nem volt időnk, de pozitív benyomásokat szereztünk. Tovább olvasom