Délmagyar logó

2017. 12. 12. kedd - Gabriella 7°C | 15°C Még több cikk.

Subaruval próbáltuk ki a világ első boxer dízelét

Az alacsony autó súlypont és kiegyenlített járás olyan előnye boxermotornak, hogy a négykerékhajtású modellekről ismert Subaru elkötelezettsége töretlen.
Természetesen ők készítették el a világ első dízel boxerét, melyet a Legacy után beszereltek az új Foresterbe is. Az autót a szegedi, Dorozsmai úti márkakereskedés, a hét végén nyílt  Subaru Sun jóvoltából próbálhattuk ki.

Egy autótesztet a külső jegyekkel szokás kezdeni, itt azonban az újdonság ereje felborítja a forgatókönyvet, azaz lássuk a motort. A márka négy évtizedes boxer tapasztalattal gondolt egy merészet, vagyis a dízelmotort, s azt el is készítette. És sikerült egy nagyon kulturált, nyomatékos és takarékos erőforrást alkotni, amely harmonikusan él együtt a Foresterrel. A dugattyúk egymással szemben mozognak, ez jótékonyan csökkenti a rezgéseket és a motorzajt. A kompakt és merev alumínium blokk könnyű, a motor üzemmelegen már kifejezetten csendes, vibrációs szintje alacsony. Hogy mennyire? Egy nem feltétlenül klasszikus talpas, pezsgős-koktélos pohár például megmarad a járó motor – nem is tökéletesen vízszintes – műanyag burkolatán, ami ezért elég meggyőző.

A motor jár, a pohár áll. Fotó: Kovács András (galéria)

És az új dízel jól is viszi a nem éppen könnyű, másfél tonnás saját tömegű, négykerékhajtású Forestert, motor- és menetzaj alig szűrődik be az utastérbe. A 147 lóerő mellé járó 350 Nm-es maximális nyomaték már 1800-as fordulatszámtól rendelkezésre áll, a gyorsulást az állandó kipufogónyomás mellett változó lapátszögű turbófeltöltő is segíti. (Ezzel 186 kilométeres végsebességre és 10,4 másodperces százas gyorsulásra képes a Forester.)

A műszeregyüttes a belső arculatot is meghatározza. Fotó: Kovács András (galéria)

A motort tervezők nem a kétliteres benzines boxerből indultak ki, hanem egy teljesen új blokkot készítettek, kisebb furattal és nagyobb lökettel – jótékonyan növelve a nyomatékot és csökkentve a blokk hosszát. A 130-as sztrádatempónál kevesebb mint 2500-at forduló közös nyomócsöves motor takarékos és környezetkímélő, 6,4 literes átlagos fogyasztás – országúton több mint ezer kilométeres hatótávolság – mellett széndioxid-kibocsátása mindössze 170 g/km.

Egy új fejlesztésű, hatsebességes váltó kapcsolódik a motorhoz, karja nem rudazattal, hanem bovdennel „közvetít". Ettől függetlenül a kipróbált modellben a kapcsolás kicsit teherautósnak tűnt, de ez még sokat finomodhat, hiszen csupán néhány száz kilométert futott az autó. A Forester négy kerékkel van az úton, a nyomatékot nem csak az első és hátsó tengely között osztja meg a kiforrott Symmetrical AWD rendszer, hanem a jobb és baloldali kerekek között is. Így azután nem érheti meglepetés a vezetőt. Az autó nagyon stabil, kanyarban csak annyit billen, ami a magasabb építéséből és a komfortos rugózásából következik. A kormány tökéletes visszajelzést ad az útról, a kocsi pontosan azon a kanyaríven halad, ahol a vezető szeretné.

A motorháztető a sajátos légbeömlővel. Fotó: Kovács András (galéria)

A belső kialakítás korrekt, minden kézre esik és kényelmes, a próbált modellben a szürkének és fémszínnek sokféle árnyalatát sikerült úgy „összehozni", hogy a végeredmény egyáltalán nem szürke. Különösen igaz ez kékes megvilágítású tetszetős műszerfalra, amely egyfajta belső arculatmeghatározó is. Kívül, a motorháztetőn található púp is ilyen, ám ez közel sem csupán design-elem, a nyíláson beáramló levegőnek komoly hűtőfunkciója van. Egyébként ettől – is – olyan subarus a Forester, melynek karosszériája harmonikus, s már jóval több eséllyel indulna egy-egy szépségversenyen, mint elődje. Bár ez szubjektív, de egyetlen érdemi stílustörése a külső vonalvezetésnek talán a teherautós méretű és magasságú visszapillantó tükör, ami különben nagyon hasznos tud lenni. Segítségével egy szafarin a követési távolságot semmibe vevő zsiráffal például minden további nélkül szemkontaktust lehet teremteni a vezetőülésből, így megelőzhető a nagyobb baj.

Teherautós, de hasznos a nagyméretű visszapillantó tükör. Fotó: Kovács András (galéria)

Mennyibe kerül?

A szériában számos kényelmi és biztonsági extrával, egyebek között hat légzsákkal szerelt dízel Forester alapára 7,65 millió forint, a benzines belépőmodell – valamivel szerényebb kivitelben – ennél pontosan egymillióval olcsóbb. A csúcsváltozat, a 2,5 literes, 230 lóerős benzines, automata váltóval és temérdek extrával 10,5 millió forint.

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Bekorcsolyázott Szegedre az Audi Q5

Nosztalgiavillamossal érkezett a szegedi nagyérdemű a műjégpályára, az Audi Q5 bemutatójára. A jégen… Tovább olvasom