Délmagyar logó

2017. 05. 26. péntek - Fülöp, Evelin 13°C | 22°C Még több cikk.

Sztrádamatrica és parkolójegy egységes nemzeti mobil fizetéssel

Egységes mobilfizetéssel vásárolhatnánk a jövőben parkolójegyet, autópálya-matricát vagy buszjegyet – a tervezet egyeztetés nélkül került a T. Ház elé.

– A kormány egy állami monopóliummal akarja kontrollja alá vonni a mobil fizetést? – tettük fel a kérdést Fejes Sándornak, lapunk Presztízs díjas vállalkozásának, a szegedi központú HEDZ Magyarország Kft. ügyvezető igazgatójának.

– Előbb tisztázzunk néhány műszaki fogalmat, olyan, hogy „mobil fizetés" nem létezik, ezt értelmesen ma már nem lehet definiálni. Nincs éles határvonal az internetes és mobilos megoldások között. Az, amit a törvénytervezet javasol, hogy „minden mobil, ami nem Inter Protokoll (IP) alapú", nehezen értelmezhető, hiszen a mobil alkalmazások jó része – lásd iziSHOP, mo-bill – mind IP-alapú, így a nem ilyen rendszerek állami monopóliumával nem sokat fognak elérni a törvényhozók. Ha kell, a mobil szolgáltatók is áttérnek IP-alapra, és akkor a másik oldalon nem marad semmi. Az IP-t pedig nem fogják államosítani, mert abból világforradalom lenne.

– Mi lehet a célja ezzel a törvényalkotóknak?

– A tervezet alapján nekem úgy tűnik, ezzel egyértelműen a mobil szolgáltatókat és egyéb, SMS alapon működő aggregátorokat – például parkolás – vették a célkeresztbe. Annyira nem sajnálom az érintetteket, de azt akkor sem értem, miért pont ezt a megoldást választották. Az lehetne a célja, hogy a kényelmi díjakat megszüntesse, de akkor sem ez lenne a legmegfelelőbb mód. Amúgy meg nem is ez a cél, hiszen a kényelmi díjak a törvénytervezetben is benne vannak, és azokat az állam magának akarja. Megjegyzem, ez erősen vitatható, hiszen milyen alapon akar felszámolni kényelmi díjat egy olyan szolgáltatásért, ami hatékonyabb, átláthatóbb és alacsonyabb költségű is, mint a készpénzes. Ezért mindenhol a világon 5-50 százalék kedvezményt adnak, egyedül nálunk, Magyarországon van kényelmi felár!

– Lehet, hogy egyszerűen csak a bevétel növelése a legfontosabb? Ez is érthető lenne.

– Ha az a célja, hogy az állam nagyobb részt kapjon a közlekedési és egyéb szolgáltatások mobilos alkalmazásaiból, arra is megvannak a piac által elfogadott módszerek. Létesítsen az állam is hasonló szolgáltatásokat – ehhez vásárolhat a piacon technológiát – és biztosítson olyan, például kényelmidíj-mentes  kiszolgálást, amivel ezt használja a piac a többi viszonteladó helyett. Ebben van verseny, ez így tiszta és átlátható, és az ügyfél is garantáltan így jár a legjobban. Ez lenne a kapitalizmus. Azt tudjuk, hogy a kapitalizmus nem mindig jó, de jobbat még nem találtak ki helyette.


Korábban írtuk:
A képviselői indítvány formájában benyújtott törvényjavaslat elfogadása esetén kizárólagosan a nemzeti mobil fizetési rendszer lenne jogosult a jegyek értékesítésére, nekünk, vevőknek pedig a szolgáltatás díján felül még úgynevezett kényelmi díjat kellene fizetniük.

Jelenleg, ha autópálya-matricát vagy parkolójegyet, buszjegyet szeretnénk mobiltelefonon vásárolni, úgy minden esetben más szolgáltató értékesíti azokat, telefonszámok „tömegét" kell tárolni. Autópálya-matrica vásárlásakor például a szolgáltatónak küldött alapdíjas sms-sel teljesíthetjük fizetésünket, egyenlegünkből levonják – számlánkhoz hozzácsapják – a matrica árát és a felszámolnak tranzakciós díjat is.


A törvényjavaslat ezen változtatna és egy, a kormány által kijelölt szervezet értékesítené jegyeket a közlekedési közszolgáltatások jelentős hányadában. Ezek körébe tartozna a parkolás, az autópálya használati díj, valamint a közszolgáltatásként nyújtott helyi és helyközi közúti, vízi, valamint a vasúti személyszállítás is. Az utóbbiaknak 2013. január elsejétől kellene a rendszerhez csatlakozniuk, míg a parkolási társaságok és az autópálya-kezelő esetében már 2012. július elsejétől lenne kötelező az egységes rendszer.

Négynapos Arra a november végi híre, miszerint megszűnik a négynapos sztrádamatrica, Fónagy János államtitkár közölte: a minisztérium minden évben felülvizsgálja az autópályamatrica-rendszert, de még nincs döntés a matricákról. A négynapos matrica szerinte ritkaság Európában, más EU-országban a legrövidebb matrica is egy heti úthasználati jogosultságot ad, ezért „vizsgálják az egyhetes matricarendszer általánossá tételének lehetőségét".

A javaslat szerint a szolgáltatás díján felül úgynevezett kényelmi díj is kérhető. A Közép-Magyarországi Fogyasztóvédelmi Egyesület (KÖFE) szerint pozitív, hogy a szolgáltatások értékesítésére egységes platformot hoznának létre, ám a rendszerhasználat miatt nem indokolt költséget áthárítani a fogyasztókra, illessék azt bármilyen névvel is.

Az új rendszer egyébként megoldást jelenthetne például azokban a fővárosban megfigyelhető problémás ügyekben, amikor a fogyasztó más parkolási övezetbe tartozó automatából vált jegyet és megbüntetik azért, mert az adott automata másik parkolásüzemeltető társasághoz tartozik.

Javasolt, hogy a parkolási társaságok egymással számoljanak el a tévesen befolyt összeggel és ne a fogyasztótól követeljék azt.
A KÖFE ezzel együtt nehezményezi, hogy törvényjavaslatot egyéni képviselői indítvány formájában nyújtották be, így az társadalmi egyeztetés nélkül került az Országgyűlés elé.

Olvasóink írták

  • 13. mazsolaszolo 2011. december 08. 08:39
    „Látom, a mi Viktorunk megint nagyot mert álmodni. Majd ez EU-i bíróság hókon gyűri, és jogosan. Többez kéne focizni és kevesebbet belevauzni abba, amihez nem ért. Bár, az előzőhöz sem ért. Jujj...felmerült bennem a kérdés: mihez ért egyáltalán a mi Viktorunk?

    1. Senki sem kötelezhető arra, hogy mobilja legyen. Az ehhez kötött kötelező szolgáltatások máris diszkriminatívak. Akinek van mobilja, az megteheti, akinek nincs, az nem?
    2. Mi tesz egy külföldi? Tán még a roomingot is fizet egy buszjegy miatt?
    3. Veszek mobilon egy buszjegyet, a bankom pedig minden kivét után levesz magának kezelési költségként X forintot? Mert a kivét nem ingyen van ám!

    Mást kéne álmodni, valami eu-szerű gondolkodásmód alapján. Vagy kevesebb kell inni.”
  • 12. Dema 2011. december 07. 10:46
    „Az SMS díját ki fogja fizetni? Kinek is lesz ez nagy üzlet?”
  • 11. LukSzkaivoker 2011. december 07. 09:00
    „Na ... csak megfogalmazódott bennem, hogy mi a kényelmi díj. Ez a monopol helyzetben lévő kartellbe tömörült cégek extra jövedelme. A mobilszolgáltatók már régóta sülve-főve együtt vannak, csak a hülye nem látja, hogy kartelleznek. A kényelmi díj megléte is erre utal, ugyanis ha valódi versenyhelyzet lenne, akkor garantáltan nem lenne kényelmi díj. Az állam - hogy hogy nem - a kartellezést nem akarja megszüntetni, hanem inkább magának akarja a sarcot. Igazi maffia ez, csak tán nem ölik egymást (sajnos).”
  • 10. LukSzkaivoker 2011. december 06. 23:03
    „Az ebben érintett cégek majd nyilatkoznak, hogy tetszik-e nekik vagy sem.
    A magam részéről már majdnem azt gondoltam belefáradva a kormány többi töketlenségébe, hogy nekem mindegy, de aztán rájöttem, hogy dehogy mindegy. Hiszen ezek akkor erre felállítanak egy hivatalt ami ezt ellenőrzi tele semmittevő sógor/koma/jóbaráttal, zsíros fizetéssel.
    Ez a lépés bár úgy tűnik, hogy ellenkezik a kapitalizmus elveivel, mert megszünteti a versenyt, azonban ezen a terepen eddig sem volt komoly verseny. A mobilszolgáltatók az egyenleg terhére történő fizetést nem adják ki a kezükből, és azért senki nem fog szolgáltatót váltani, mert 10 Ft-al kisebb a másiknál a kényelmi díj. Egyébként mi a frászkarika az a kényelmi díj? Annyira megszoktuk már, hogy meg sem kérdőjelezi senki a létjogosultságát.”
  • 9. Egyolvasó 2011. december 06. 20:19
    „"......egységes nemzeti mobil fizetéssel" ez meg mi a ló túró? Akkor én a fizetésemet NEMZETI BANK KÁRTYÁVAL VESZEM FEL????”
  • 8. macs 2011. december 06. 17:19
    „Eddig a T-System látta el ezt a feladatot, most ez a cég megy a levesbe? A mobilok jelentős, milliárdos fejlesztéseket csináltak, hogy a növekvő forgalmat el tudják látni, most elveszik a piacot tőlük. Ezek után leshetjük, hogy valaki beruházzon nálunk. És senki se gondolja, hogy az állami szolgáltatás olcsóbb lesz. Nem hiszem, mert monopol helyzetben lesz .”
  • 7. szatyi 2011. december 06. 16:44
    „Micsoda marhaság ez? Ha nincs mobiltelefonom akkor nem közlekedhetem?”
  • 6. bubuk 2011. december 06. 14:48
    „Amikor akármi mobilon mp pontossággal tudhatják, hol járunk és mikor, akkor pont a sztráda díjat ne tudnák heti vagy 4 napos helyett óra, percre kiszámolni? Vicc...”
  • 5. klj-54 2011. december 06. 14:26
    „Nem lenne gond ha hetes lenne a matrica de azon az áron mint másnál, nem többszörösön!
    Én a német megoldást vélelmezem korrektnek, ahol is a 7.500 kg össztömeg a vízválasztó.
    Ők fizetnek, nem keveset.
    Ez így korrekt, mert arányaiban jobban használják a pálya szerkezetét a 40 tonna össztömeggel, mint az egy tonnás betonpattanások.”
  • 4. kilo 2011. december 06. 12:44
    „2: +1”
  • 3. DMagóg 2011. december 06. 12:41
    „No, igen! Így olcsóbb az értékesítés! Jól járna mindneki, ám a vélt kényelemért kérjünk egy kis pluszt, ami később, a megszokás után már szabadon emelhető! Nem áremelés, a kényelem ára! Mondanám: Rablás!”
  • 2. Logaritmus 2011. december 06. 12:18
    „Ugyan melyik fideszes észosztó barátja, üzlettársa, volt kollégája fogja megnyerni ezt az üzletet és vele 10 millió vásárlót?”
  • 1. dmonlájn 2011. december 06. 12:03
    „"így az társadalmi egyeztetés nélkül került az Országgyűlés elé." mint minden az elmúlt másfél évben!”
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

A Subaru bemutatta az új BRZ-t

A Subaru a Tokiói Autókiállításon mutatta be az új BRZ-t – természetesen boxermotorral, alacsony tömegközépponttal.
Tovább olvasom