Délmagyar logó

2017. 12. 17. vasárnap - Lázár, Olimpia -2°C | 3°C Még több cikk.

Szupertiszta dízelmotort építettek

A német mérnökök által tuningolt dízel motor szennyezőanyag kibocsájtása alig mérhető, rendkívüli sűrítéssel és nagynyomású befecskendezővel dolgozik, drámaian alacsony korom és nitrogénoxid termelés mellett.
A dízelmotorok bár kevesebb széndioxidot bocsátanak ki, több szennyezőanyagot termelnek, mint a benzinmotorok. A magasabb üzemi hőfok miatt, több nitrogénoxidot keletkezik. A gázolaj emellett kevésbé gyúlékony és a tökéletlen égés kormot termel.

A müncheni műszaki egyetem (TUM) mérnökei három éves fejlesztés után álltak elő a NEMo kódnevű (a "legalacsonyabb-károsanyag-kibocsátású-teherautómotor" német kifejezésből alkotott betűszó) géppel.

A Georg Wachtmeister vezette csapat a kipufogógáz visszaforgatás, turbónyomás, és injektor beállítás finomhangolásával érték el a minimális korom és nitrogénoxid kibocsátást.

Zörömböl
Zörömböl
A modern dízelmotorok a nitrogéndioxid kibocsátást úgy csökkentik, hogy a kipufogógáz egy részét lehűtve visszatáplálják a hengerekbe. Az így beszívott széndioxidban és vízben gazdag mixtúra moderálja az égési folyamatot és kordában tartja a hőmérsékletet - ennek eredményeként kevesebb nitrogéndioxid képződik, viszont nő a koromkibocsátás, mivel a mixelt levegő kevesebb oxigént tartalmaz, hátráltatva az égést.

A TUM mérnökei olyan turbótöltőt alkalmaztak, amely 10 bárra sűríti a levegő-kipufogógáz keveréket, ami a tömegtermelésben előállított dízelmotorok sűrítésének durván a triplája. A besajtolt keverék így elég oxigént tartalmaz a megfelelő égéshez.

A koromtermelés csökkentése érdekében a mérnökök olyan üzemanyag befecskendezést alkalmaztak, ami részecskékre bontja az üzemanyagot. A 3000 báros nyomáson adagolt gázolaj-köd gyorsan és gyakorlatilag korom képződése nélkül ég.

A kísérleti henger 300 bár nyomásnak áll ellen, ami a hétköznapi dízelek duplája. A NEMo így majdnem teljesíti a 2014-ben életbe lépő kibocsátási követelményeket - katalizátor nélkül.

A kutatás kritikusai szerint az alkalmazott a motorban alkalmazott nagy nyomás valószínűleg csökkenti a hatékonyságot, emellett az extrém nyomásra tervezett alkatrészek tömeggyártásban sem lehetnek sokkal olcsóbbak az alkalmazott anyagok miatt. A turbótöltő és befecskendező rendszert különösen nehéz lesz mondjuk egy kamionmotorra adaptálni.

Wachtmeister is elismerte, hogy egyelőre nem lenne praktikus a kísérleti motorukat gyártani, annak ellenére hogy csapatuk már "utcai" dízeleket is sikeresen átépített. A mérnök szerint még 10 év fejlesztés kell a járműbe építhető, megbízható NEMo motorok gyártásához, addig dízel generátorokban használhatják a vívmányokat.

Olvasóink írták

  • 8. Mike3 2009. december 16. 21:13
    „karatty-karatty. vagy ha merci akkor klatttty-klatttty. diesel motor csak munkagépekbe való meg hajókba. autóba jó nagy benzines szívó kell :)
    ezek a csodadieselek széthullanak pillanatok alatt, arról nem is beszélve, hogy mennyire ciki egy kalapáló diesel motor egy 5-ös bmw-ben...”
  • 7. dragboyz 2009. december 16. 14:34
    „4. mentelmi-jog
    Én se az összenyomhatóságról beszélek! Ugyanarra gondoltam én is! Az új Dieselekben nagyon fontos h seftes gázolajat már nem alkalmazhatunk! A régi kerregó gépek szinte bármivel elmentek de ezek az újak már nagyon érzékenyek mindenre!”
  • 6. Carlo 2009. december 16. 11:01
    „még mindíg a több mint 100 éves dugattyús motort tökéletesítgetik?
    nem kéne már a régen elavult technika helyett régen kitalált más alternatívákban gondolkozni?
    olajlobbi........”
  • 5. Scaba 2009. december 16. 09:24
    „Lehet a belsőégésű motorokat fejleszteni, de minek! Ha "megvan csinálva" mint a 110 lovas vw tdi volt anno, akkor elmegy 500.000 km-t, ha már valami multijet is van a motoron akkor felét sem biztos hogy kibirja.
    Én egy megoldást látok, üzemanyag cella, akumlátor, AC inverteres motor. keveset fogyaszt, ám nagy a nyomatéka, nem füstöl ...”
  • 4. mentelmi-jog 2009. december 15. 10:54
    „2. hozzászólás dragboyz 2009.12.14. 23:16

    Ez hülyeség! A folyadékok összenyomhatatlanok, és az a nyomás különben sem az üzemanyagra hat, hanem a befecskendező tűre! A Bosch például megállt 2000bar-nál mert kijelentette, hogy nem tudnak olyan porlasztócsúcsokat előállítani, ami 1800-2000 bar fölött is elfogadható élettartamot produkálna. Lassan mindenhol elérjük az anyagok azon határait ahol már nem lesz gazdaságos további teljesítmény érdekében jobban kihasználni őket.”
  • 3. mentelmi-jog 2009. december 15. 10:49
    „Ez szép és jó, és semmi új nincs benne! Csak megvan az a határ amely fölött már mindez az élettartam rovására megy (baromi nagy nyomás, megint baromi nagy befecskendezési nyomás, rettentően kicsi illesztési hézagok stb.) . Nem véletlenül álltak meg a befecskendezésekkel is 2000 barnál. Annak a tűnek is ki kell bírnia valahogy, még tolerálható élettartammal! Meg is mondta sok szakértő, hogy lehet tovább menni, de az már drámaian csökkenti az élettartamot. Így is bele van kalkulálva a mai alkatrészekbe az elhasználódás, sok részegység, például turbófeltöltők bizonyos típusokon, kényszerűen tönkremegy 100-200ekm után, akárhogy van használva. Egyszerűen annyit bír az anyag. Ott forog végig, hihetetlen nagy sebességgel, és egyszerűen nem bírja a csapágyazás, annak is megvan az élettartama amely után szükségszerűen elromlik. A cikkben említett motort meg lehet, hogy lehetne gyártani de senki sem alkalmazná mondjuk 20ekm élettartammal. Esetleg verseny célra, de oda meg nem káros-anyag kibocsátásra kell optimalizálni, hanem teljesítményre, az előbbi sose volt szempont.”
  • 2. dragboyz 2009. december 14. 23:16
    „Ez az új emissziós mértékegység! Lehet az SI-be is bekerül!
    Amúgy a találmány nagyon baresz csak a 3000báros nyomáson, a forgalomban kapható gázolaj, lehet nem lesz túl tartós életű! De mindent bele azért az elgondolás nem rossz! Nem szeretnék elektromos autóval rohangálni a jövőben!”
  • 1. KolompárRómeó 2009. december 14. 21:47
    „"drámaian alacsony": ez milyen jelzős szerkezet :)”

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Daimler út visz a Mercedes gyárához Kecskeméten

A gépkocsik gyártására alkalmas gyorsjárású, belső égésű motort feltaláló Gottlieb Daimlerről nevezték el az épülő Mercedes gyárhoz vezető egyik utat Kecskeméten. Tovább olvasom