Délmagyar logó

2017. 11. 20. hétfő - Jolán 1°C | 8°C Még több cikk.

Takarékossági bajnok az új 308-as Peugeot

Ami telitalálat, az a motor, persze a Peugeot már nagyon régen hibázott, ami a dízelt illeti - 90-nél alig eszik valamivel többet 3 liternél, miközben mindent tud, amit a nagyok.
– Letisztult formaterv – ezt hangsúlyozza a Peugeot az új 308-as kapcsán, ami így is van, ám ennek az ára, hogy valamelyest veszített bátorságából az autó arca, elsősorban a frontrész. Nincs már a cápa, vagy harcsa orr, azaz óriási hűtőrács, ami persze kicsit már sok is volt. Most valahogy harmonikusabb az egész, s így valószínűleg időtálló, és amit valószínűleg szem előtt tartott a márka: a világ nagyon sok országában eladható forma. Viszont nem első látásra szerelem, amiből persze lehet kiegyensúlyozott, hosszú kapcsolat. És erre meg is van minden esély, még akkor is, ha például a sportosan keskeny hátsó szélvédő – mint oly sok mai modellnél – korlátozza a kilátást. De hát ezért van a parkolóradar, hogy segítsen.

Belül teljesen rendben van az autó, könnyedén hozza, felül is múlja a kategóriára jellemző színvonalat és minőséget. Nagyon szépen adagolja a krómot a fekete borításokhoz, modern hatású az egész. A műszerfal természetesen Peugeot, vagyis nem a kis átmérőjű kormánykerék ívén belül, hanem felette olvasható, ennek megfelelően elegánsan keskeny a szépen krómkeretezett óraegyüttes. Előnye a megoldásnak, hogy vezetés közben alig kell levenni a szemet az útról. Hasonlóan tetszetős a több traktusból felépített középkonzol, felül a méretes, 9,7 colos érintőképernyős kijelzéssel, ami praktikus, funkcionális, logikus – csak még nincs magyar nyelvű menüje.

Harmonikus külső, időtálló vonalvezetés. Fotó: Kovács András (képgaléria)

Ettől függetlenül nagyon jól kezelhető, méretesek a piktogramok, nem kell kétszer odanyúlni, hogy azt vezéreljük, amit szeretnénk. Már-már olyan, mint az öreg embereknek vásárolt mobiltelefon a nagy, bolondbiztos gombokkal, ami itt előny, hiszen vezetés közben is nyúlkálunk. Nem sokat, mert a legfontosabb funkciók a tesztautón ott voltak a kormányon is, de – egyebek között – a fűtés-hűtés, a telefon, a multimédia, a navigációs rendszer az érintőképernyőről kezelhető és itt tekinthető meg a fedélzeti számítógép temérdek információja is. Használatát segítik a képernyő két oldalán található gyors gombok – szóval, a tesztút végére megszoktuk és megszerettük.

Ami telitalálat, az a motor, persze a Peugeot már nagyon régen hibázott, ami a dízelt illeti. Az általunk próbált modellbe a „combosabb" 1,6 literes, 115 lóerős motor volt és nagyon jól teljesített. A maximális, már 1750-es fordulatszámtól jelentkező – átmenetileg megnövelt – 285 Nm-es nyomaték bőven elegendő az 1235 kg menetkész tömegű autóhoz. (Ez nem sok, a speciális anyagok, pl. a nagyszilárdságú acél alkalmazásának köszönhetően érdemi a súlycsökkentés.) 10,2 másodperc alatt van 100-on a Peugeot, végsebessége pedig 196 km/h. A fogyasztás gyári adatai, városban 4,2, országúton 3,3 liter száz kilométerenként. Ez utóbbi a gyakorlatban még jobb is, mint a gyári érték, 250 kilónyi emberrel 90-nél, tempomattal szépen beállt a pillanatnyi fogyasztásmérő, hol 3,2, hol 3,3 litert mutatott száz kilométerre vetítve, s tette mindezt 1400-as motorfordulaton.

Belül minden rendben. Fotó: Kovács András (képgaléria)

Emeltük a tétet, vagyis csökkentettük a sebességet és egy hosszabb, 70-es sebesség korlátozással érintett szakaszon is kínoztuk az autót hatodik sebességben: 2,6 liter fölé nem akart menni a műszer, igaz, itt már csak a vezető súlyosbította a helyzetet. Ez persze már nem használ az 1100-as fordulatszám alatt dolgozó motornak, de még messze volt a rángatási határtól. Sztrádatempónál különben 5,2 liter körüli a fogyasztás úgy, hogy a motor nem forog 2100-at, vagyis az autó tényleg kimegy a világból.

Mindezt a választható ECO-módban sikerült produkálni, így nem csoda, ha a márka könnyen lement 95 g/km értékre a CO2-kibocsátásban. A stop/start rendszer szépen működik, kicsit már túlságosan is hamar dönt úgy, hogy leállítja a motort a lámpánál. Én legalábbis meglepődtem, hogy 4-5 fokos külső hőmérséklet melletti hidegindítás után másfél-két kilométerrel már leállítja a motort piros lámpánál a rendszer. Iskola- vagy óvodajáratnál ilyenkor valószínűleg ki kell kapcsolni az ECO-t, hogy hamarabb fűtsön a legendásan kevés hulladékhőt termelő motor vize.

A takarékos 1.6-os dízel. Fotó: Kovács András (képgaléria)

Melegen viszont már tökéletesen takarékoskodik: a szoftver tudja, mikor fogunk a lámpához érkezni, és már a kigurulási fázisban közben leállítja a motort. „Sok autóban a kormány megmozdítására bekapcsol a motor, de itt az elektromos kormányszervóval a szoftver 27 km/óráig engedi gurulni az autót, ami azért jó, mert dombról álló motorral ereszkedhetünk le, ha megmozdult a sor" – írja az egyik szakportál, s amit mi azért veszünk át, mert dombos vidéken nem próbáltuk a 308-ast.

Az autót jó vezetni, sztrádán a tempomat is segít. Ugyanakkor érdekes kettősség, hogy a kezelőkart – gombokat, felületet – továbbra is takarja a kormány, miközben gyakorlatilag teljesen vakon is hamarabb ráéreztem, mint számos korábbi modellnél, ahol minden piktogram látható volt. Már pedig ha ilyen logikus, nem is kell feltétlenül látszódnia.

Óriási a tetőablak. Fotó: Kovács András (képgaléria)


A Peugeot 308-as is halad a korral, 120 ezer forintért csomagban rendelhetünk hozzá vezetőtámogató rendszereket, benne az ütközésveszélyre figyelmeztetéssel, távolságtartó tempomattal és automatikus vészfékezéssel. Ez a pakk nem volt a próbált modellben, minden más azonban igen. Az Active felszereltségi szint ára ezzel a motorral gyakorlatilag 6 millió forint, ebben azonban már minden földi jó benne van. Ami még sincs, azok közül élvezhettük a 80 ezer forintos ülésfűtés, a 175 ezer forintos óriási méretű panoráma üvegtető előnyeit és persze nincs az a hang, ami ne lehetne még fokozni.

Ezzel együtt a Peugeot 308-as belépőára 4,3 millió forint alatt van, kategóriájában bőven versenyképes kényelmi és biztonsági extrákkal. Ezért a pénzért a 82 lóerős benzinmotorral és 5 év garanciával szállítja az autót a márka. És természetesen minden modellhez jár az 5 csillagos törésteszt, a kitűnőre értékelt utasvédem.

Szemtől szembe. Fotó: Kovács András (képgaléria)

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Utólag is igazolható lesz a külföldi rendszámhasználat

A tervezett módosítás szerint 30 ezer forintos bírság megfizetése mellett 8 napon belül pótolható… Tovább olvasom