Délmagyar logó

2017. 05. 29. hétfő - Magdolna 13°C | 27°C Még több cikk.

Teszt: sztrádán is otthon van a Skoda minije, a Citigo

Biztosra ment a Skoda legkisebb modelljével, gazdaságos üzemeltetésű, nem csak városban használható, szerethető autót kínál a márka.
Városi autónak szánja a márka a Skoda Citigót, az is, ám bátran ki lehet vele merészkedni az országútra, az autósztrádára is. Ezt tettük, és 950 kilométeren keresztül – mintegy „féltartós" teszten – próbáltuk ki, hogyan viselkedik. Előrebocsátva, jól. Történt ugyanis, hogy egy kisebb logisztikai baki következtében, csináltunk vele egy terven felüli Kecskemét-Szeged retúrt, anyósülésén a családi kirándulás felvezető autójának sofőrjével, aki óhatatlanul viszonyított az 520d-hez. Sokkal rosszabbat várt, nagyon kellemesen csalódott a menetkonform, a zajszint és a várt dinamika tekintetében.

A kicsi Skoda sok száz kilométert ment a nagy BMW mögött – talán az Eger környéki dombok emelkedőin volt kevés, de akkor négyen ültünk benne. Az össztávolságból bő 700 kilométer a sztráda volt, s inkább 130-as tempó felett, mint alatt. Ennek, ahogy az egész útnak döntő része klimatizált volt, s az így mért 5,2 literes fogyasztás több mint barátságosnak minősíthető.

Innen nézve sem nagy, de négy felnőttel azéer elbír. Fotó: Kovács András (galéria)

Itt kell megjegyezni, hogy az ikertestvérrel, a VW-konszernhez tartozó up! modellel Tompáról Szegedre három felnőttel és 80 km-es átlagtempóval pontosan 3,8 literes fogyasztást produkált az autó. Úgy, hogy gyakran mutatott száznál is többet a kilométeróra egy-egy előzésnél. Mindezt tehát nem fogyasztási rekordra törő extrém óvatos, hanem hétköznapi használat mellett érte el az autó. Hasonlóképpen hétköznapi, sőt annál inkább egy kicsit extrémebb volt a Citigóval a sok száz kilométeren keresztül abszolvált, 130-as tempó feletti sztráda, 60 lóerős motorral, klímázva.

A mindössze 3,56 méteres modellel a kisautók kategóriájában, az A00 szegmensben bővítette palettáját a cseh gyártó – a fiatalokat, az aktív öregeket, a második autót tartó családokat célozza meg. Módosítottak valamelyest a VW karosszérialemezek présgépein – az oldalfal hátul eltérő a Citigo és az up! esetében –, más a hűtőrács, a lökhárító, a lámpa, ám a műszaki alap tökéletesen azonos. A Skoda valamivel több üvegfelületet kapott, mint a Volkswagen, más a formája a hátsó ablaknak is. A Citigo hosszúsága mindössze 3,56, szélessége 1,65, míg magassága 1,48 méter, így szegmense leginkább kompakt modelljei közé tartozik. A VW és a Skoda méretei lényegében azonosak: sem a 2,48 m-es tengelytáv – négy 175-180 centis embert elvisz az autó –, sem az utastér mögötti 251-951 literes csomagtér nem különbözik.

Kis autóhoz 3 henger is elég. Fotó: Kovács András (galéria)

Közös az 1,0 literes, háromhengeres benzinmotor, amely, alapesetben 60 – ez volt az általunk próbált Citigóban –, turbóval 75 lóerős. Ezzel túl is estünk a motorválasztékon, melynek egyik érdekessége a Green tec változat, itt a gyári átlagfogyasztás mindössze 4,1-4,2 liter, s a kibocsátás is könnyedén 100 g/km alatt marad. A kétajtós modell belépő ára 2 millió 285 ezer forint, a négyajtós felára bő 110 ezer forint – az erősebb motorért is hasonló felárat kér a Skoda.

Csoda persze ennél a méretnél nincs, így a második ajtó után azonnal véget is ér a Citigo. Ennyi pénzért klímát még nem kapunk, de van 4 légzsák, szervókormány, ABS-fékrendszer, hátsó Isofix gyermekülés-rögzítési pont, hővédő üvegezés, hátsó ködlámpa, CD-s rádió, MP3-lejátszás és AUX-IN bemenet. Nincs viszont csukható kesztyűtartó, s a jobboldali elektromos ablak kezelőgombját sem hoztak át a sofőr melletti ajtóra, nyúljon át a vezető, vagy nyomkodja az utas.

Elölnézet. Fotó: Kovács András (galéria)

Érdekes megoldás az is, hogy a kalaptartót nem köti össze zsinór a csomagtérajtóval, az utóbbit felhajtva bepattan ugyan a helyére, viszont lehajtva a csomagtérajtót, nem jön utána. És ha megunjuk, hogy nem látunk hátra miatta, akkor szólunk a hátsó sorban ülőnek, hogy pöccintsen, vagy a mellettünk ülőnek, mert hogy kicsit nyújtózkodva az első sorból is a helyére pöccinthető a kilátást zavaró kalaptartó.

Ahogy az ikertestvérnél, itt is kétszer mért és egyszer vágott a márka, minden mérnökre egy – fékező funkcióval ellátott – közgazdász jutott. Viszont roppant költséghatékony lett az autó.

Kalaptartó zsinór nélkül - pattanik. Fotó: Kovács András (galéria)

Az extrák tekintetében azért nagy akart nagyon spórolni a kisautó, a mini biztonságát az új „City Safe Drive" aktív vészfékrásegítő növeli. Az extrafelszerelésként rendelhető városi vészfékasszisztens 30 kilométer/óra alatt önműködően aktiválódik, s lézeres szenzora segítségével érzékeli az ütközés veszélyét. És ott van még érvnek az ötcsillagos Euro-NCAP törésteszt.

Olvasóink írták

  • 5. gszlaszlo 2012. augusztus 09. 21:57
    „Skoda, Fabia, Combi - minden más csak... ;-)”
  • 4. kormoska 2012. augusztus 09. 21:42
    „Próbáltam én is Wv up-ként,de sajna nincs pénzem váltani:-(.Elöl ugyanakkora mint a fábiánk.Világbajok helykihasználás,rekeszek mindenütt,egész nagy csomagtartó,csöndes bár nem túl erős motor(a 60 lovassal mentem).
    Minőségi kisautó!”
  • 3. Renn 2012. augusztus 09. 19:49
    „"A városi fogyasztás reálisan 3.5 liter klímával. "
    Na persze!
    Kár hogy a gyár is 5,6l-t ad meg városi fogyasztásként erre a motorra(és tudjuk,hogy ők inkább lefelé szeretnek kerekíteni),de te azért álmodj tovább.
    De azért köszönjük a marketing hozzászólást!”
  • 2. deszkás 2012. augusztus 09. 18:40
    „MIKE! Köszi. Én is kipróbálom.,a Fabia után-mondják lesz meglepetés.”
  • 1. Mike3 2012. augusztus 09. 14:19
    „Kipróbáltam ezt a kisautót. Nagyon jó! A 60 Le-s változattal mentem. Nagyon jól megy alul, egyáltalán nem kell forgatni városban. Kényelmes és csendes. A belső jó minőségi benyomást kelt. Saját magam mögött kényelmesen elfértem, pedig 185 cm vagyok. Ezután jött a meglepetés: a csomagtartó. Nem tudok szebben fogalmazni, qrvanagy! Nem néztem volna ki ebből a méretből.
    Érdemes tudni, hogy a két motorfajta nyomatékban egyezik. Ami más, az a lóerő és a végáttétel. Érdekes módon, a gyengébb kocsi kapta a hosszabb végáttételt, aminek hatására nagyobb a végsebessége és még kevesebbet fogyaszt. Azt is érdemes tudni, hogy ez a típus országúton fogyaszt többet, mert végül is ott többet forog. A városi fogyasztás reálisan 3.5 liter klímával.
    El sem tudom képzelni, hogy ne legyen hatalmas siker ez az autó. Nagyon ajánlom mindenkinek!

    Lehet, hogy nem vagyok pártatlan, mert én is veszek egyet. De a döntést a fenti, igen kritikus szemmel előállt vélemény hozta meg.”
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

A Nissan bemutatta az új londoni taxit

A Nissan Motor Co. bemutatta a klasszikus fekete londoni taxi leváltására szánt "NV200 London Taxi"… Tovább olvasom