Délmagyar logó

2016. 12. 07. szerda - Ambrus -5°C | 3°C

Tíz esztendő alatt 3000 Volvót törtek össze

A Volvo biztonságtechnikai központjának laboratóriumában modellezhető a legtöbb helyzet, amely a való életben balesetet okoz. Tíz éve folynak töréstesztek, már 3000 felett járnak.

A balesetszimulációs központját 2000-ben helyezték üzembe, kapacitása több mint évi 400 teljes teszt. A laboratórium egy fix (154 méteres) és egy mozgatható (108 méteres) pályával van felszerelve. A mozgatható tesztpálya 0 és 90 fokos szög között állítható a frontális, hátsó és oldalsó ütközések, illetve két különböző sebességű és irányú mozgó autó ütközésének végrehajtásához.

 A fix tesztpályán a személyautók maximális sebessége 120 km/h, a mozgathatón a maximális sebesség 80. A pályák sebességei egymástól függetlenül szabályozhatók. Az ütközési pont pontossága két 50 km/h sebességgel mozgó autó esetén 2,5 centiméter, ami 2 ezredmásodpercnek felel meg. Összehasonlításképpen: az emberi szem pislogása körülbelül 60 ezredmásodpercig tart.


– Minkét pályán végezhetők tesztek az ellenkező irányban. A fix pálya másik végén egy 15x70 méteres betontömb található, amelyet különböző tesztekhez, például borulásokhoz használnak. A mozgatható pálya másik végén a környező táj a balesetszimulációs laboratórium szerves része. Itt számos különböző típusú, a forgalomban megtalálható tárgyakkal végeznek balesetszimulációs teszteket.

A két tesztpálya találkozásánál egy hat méter mély, plexiüveggel borított aknát alakítottak ki a balesetszimulációs tesztek alulnézeti rögzítéséhez. A teszteket felülről rögzítő kamerák az ütközési pont felett 11 méterrel található szerkezeten vannak elhelyezve. Összesen körülbelül 50 nagysebességű kamerát használnak. A leggyorsabb akár másodpercenként 200 ezer képkocka rögzítésére képes. A legkisebb kamerákkal azt vizsgálják, hogy az ütközés során keletkező erők milyen hatással vannak az autó belsejében található kis alkatrészekre.

A laboratórium ütközőtömbje 850 tonna tömegű. Légpárnás technológiával mozgatható. A tömb három oldalán különböző típusú balesetszimulációs akadályok építhetők. A Volvo Cars egy egyedi balesetszimulátorral szintén végez teszteket, amelyben egy megerősített karosszériát használnak a tesztelni kívánt belsővel. Ez a karosszéria tönkretétele nélkül tudja szimulálni a valódi ütközésekben előforduló borulást és erőket. Már több ezer számítógépes kísérletet hajtottak végre azokon a modelleken, amelyek balesetszimulációs tesztelését a laboratóriumban végzik.


A Volvo Cars körülbelül 100 különböző típusú tesztbábut használ a különböző termetű, tömegű és korú férfiak, nők és gyermekek helyettesítésére. A különböző helyzetekben és célokra más-más bábukat használnak, vannak például frontális, oldalsó és hátsó ütközéshez használt bábuk.

Mérföldkövek

– 2000 - XVI. Károly Gusztáv, Svédország királya március végén felavatja az új balesetszimulációs laboratóriumot. Ez a világ egyik legfejlettebb ilyen létesítménye.
– 2000 - Kábelből készült pályaelválasztók tesztelése.
– 2001 - A Volvo Cars lesz az anyacég, a Ford Motor Company kijelölt biztonsági központja. Az elkövetkező években számos töréstesztet végeznek el különböző Aston Martin, Jaguar, Land Rover és Ford járműveken. 
– 2002 - Egy új tesztvázat mutatnak be a borulási tesztekhez. Meghívják a sajtó képviselőit az új Volvo XC90 borulási tesztjére.
– 2003 - A média meghívott képviselői előtt bemutatnak egy töréstesztet, amelynek során a vállalat legnagyobb modellje, az XC90 a legkisebb modell, a Volvo S40 oldalának ütközik 50 km/h sebességgel.
– 2007 - Májusban elvégzik a 2000. töréstesztet.
– 2008 - Új, nagysebességű digitális kamerákat telepítenek a laboratóriumba. A kamerák 200 000 képet rögzítenek másodpercenként.
– 2008 - Az új tesztváz egyedülálló lehetőséget nyújt az autó alulról való filmezésére, miközben az autó egy lámpaoszlopnak vagy fának ütközik.
– 2010 - A balesetszimulációs laboratórium 10. évfordulóját ünnepli. Ennek során egyetlen napon három különböző bonyolult töréstesztet végeznek el 100 meghívott újságíró előtt. Mindent egybevetve, közel 3000 töréstesztet hajtottak végre a laboratórium működésének első tíz évében.

Olvasóink írták

  • 2. bélás 2010. május 14. 11:32
    „A svéd az Svéd.
    Tudom hogy már német, mielött kijavít valaki”
  • 1. északmagyar 2010. május 13. 21:34
    „Ezzel az ütemmel még mindig túl sok volvo marad.”
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Peugeot 5008: tágas a családi egyterű

Széles a Peugeot modellpalettája, ám akik azért aggódtak, hogy hova érkezik az 5008-as, feleslegesen tették. Eltalált, tágas és variálható kompakt egyterűt teszteltünk. Tovább olvasom