Délmagyar logó

2017. 02. 23. csütörtök - Alfréd 5°C | 14°C Még több cikk.

Új autók 2013: többet vettünk, mint egy éve

A JATO Dynamics decemberi új autó forgalomba-helyezési összesítése szerint 2013. utolsó hónapban 5047 új személygépkocsi, valamint 1507 kishaszon-gépjármű került forgalomba. Tavaly összesen 56 ezer 427 új személyautó és 11 ezer 409 új kisteherautó került a magyar utakra – a javulás hat, illetve 5 százalékos.
A személygépjárművek esetén ez a forgalomba helyezési mennyiség a tavaly decemberi számoknál 1 százalékkal kevesebb. A teljes év összesítése az előző évhez képest 6 százalékos növekedést mutat. A kis haszon-gépjárműveknél a teljes 2013-as év értékesítése 5 százalékkal előzi meg a 2012-es évit.

Decemberben a legsikeresebb autómárka – személyautó és összes haszongépjármű – a Ford volt, 866 darabszámmal, a teljes 2013-as évet tekintetében is a Ford került ki győztesen 7879-es össz forgalomba-helyezéssel, mellyel a hazai piac 11 százalékát sikerült lefednie a márkának.

Személygépkocsiban az Operl nyert. Fotók: Kovács András
Személygépkocsiban az Operl nyert 2013-ban.
Fotók: Kovács András

Ha csak a személyautók piacát nézzük, akkor az elmúlt év győztese az Opel lett 6150-es darabszámmal és mintegy 11 százalékos piaci részesedéssel. A második a ©koda, 5958, a harmadik pedig a Ford 5539 darabbal, majd a Volkswagen (5178) és a Suzuki (3941) jön sorban a top listán.

Modell szinten a legtöbb ©koda Octaviából (270d), Opel Astrából (218) és Ford Focusból (210) kelt el decemberben, az éves modell ranglistát továbbra is az Octavia vezeti 3170-es eladással, második helyen az Opel Astrával 2225, mögötte, a Ford Focusszal 2147 eladott autóval.

A magyar gépjármű piac céges és magán eladások tekintetében továbbra sem mutat számottevő változást. Az új autó forgalomba-helyezések többsége, 76 százaléka céges, míg a magán eladások a piac csupán 24 százalékát teszik csak ki.

Modellszinten a cégautónak is kedvelt Octaviából fogyottt a legtöbb.
Modellszinten a cégautónak is kedvelt Octaviából fogyott a legtöbb.

A céges-magán eladások megoszlása érdekesen alakult decemberben a 10 legeredményesebb márka esetén, a ©kodánál és a Fiatnál 89 százalék volt a "közületi vásárló", míg a Daciánál 63, a Suzukinál csupán 38 százalék volt ez az arány.

A 2013-as év új autó eladásai nagyjából a várakozásnak megfelelően alakultak a jelen gazdasági környezetben, 2012-höz képest 6 százalékos növekedést produkálva, bár az üzletág sikeres működéséhez legalább évi 100 ezer darabos újautó eladásra lenne szükség. 2014-re további 7-10 százalékos piacnövekedés várható, ami még mindig messze elmarad a szektor profitábilis működéshez szükséges darabszámoktól.

Befolyásoló tényező lesz 2014-ben az újra exportált, valójában nem belföldi eladású autók mennyiségének alakulása, ugyanis 2013-ban ezen re-exportált autók a piac mintegy 20 százalékát tették ki. Ez az arány magyarázat arra is, ha egy luxusmárka szegedi szalonjának udvarán olyan mennyiségű zsírúj autót láthattunk tavaly, hogy azt mondtuk magunkban ennyit nem vesz fel a város, de még a megye piaca sem. Szóval, szomszédolunk és ez nem feltétlenül csak a luxusmárkára igaz.

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

A Fiat 4,35 milliárd dollárt fizet a Chrysler fennmaradó 41,5 százalékáért

A Fiatnak eddig bő 58 százalékos tulajdonrésze volt a Chryslerben, a maradék 41,46 százalék… Tovább olvasom