Délmagyar logó

2017. 12. 11. hétfő - Árpád -1°C | 13°C Még több cikk.

V8-s motor, fecskefarok...

A kőolajkészletek vészesen fogynak, az ózonlyuk megállíthatatlanul növekszik. A környezetvédelem és az alternatív üzemanyagok a figyelem középpontjába kerültek, az Euro-normák pedig szigorú szemmel nézik az új autókat.
Sorra pusztulnak ki a nagy szívómotorok, hogy átadják helyüket a "downsizing" jegyében született új, kisebb, feltöltős társaiknak.

Nem csak Európában, de már az Egyesült Államokban is csírázik a környezettudat fogalma az autóipar területén. Hibridautók születnek, mérséklik a fogyasztást, és másodlagos energiaforrásokkal próbálkoznak az gépkocsigyártók. Azonban volt egy korszak az USA-ban, amikor a globális felmelegedés „ijesztő fekete felhői" még nagyon messze jártak, és a kocsik a környezetvédelemmel mit sem törődve vedelték a benzint. Amikor az autóknak még csak két feladatuk volt: erősnek és szépnek lenni. Amikor minden valamirevaló négykerekűt V8-as motor hajtott, és a krómdíszítések szinte beborították a karosszériát. Ez volt az amerikai autógyártás fénykora.

Cadillac Eldorado, 1959
Cadillac Eldorado, 1959

Vitathatatlan, hogy a tengerentúlon az autós történelem legcsillogóbb korszakát az '50-es és a '60-as évek jelentették. A II. világháború után nem sokkal, elképesztő virágzásba kezdett az autóipar, és ennek következtében az ország hatalmas gazdasági és társadalmi fejlődésen ment keresztül. A gyárakban rengeteg új munkahely keletkezett, általánosan javult az életszínvonal, és ami az autózás szempontjából a legfontosabb: kézzelfoghatóvá vált egy álomautó megvásárlásának lehetősége. Emellett az üzemanyagárak nevetségesen alacsonyak voltak, így szinte mindenki megtehette, hogy szép, csillogó, új autója lehessen, amelynek puszta birtoklása is felhőtlen örömöt jelentett.

A „big three", vagyis a „három nagy", a Chysler, a Ford, és a General Motors, csak úgy ontotta az újabbnál újabb, szebbnél szebb típusokat. Az '50-es években megjelentek a meseszerű fecskefarkak az autók óriásira nőtt karosszériáján, krómdíszítések tömkelege virított kívül és belül, a motortérben pedig szinte kivétel nélkül egy nagy, 5-6 literes, lustán de gyönyörűen bugyborékoló V8-as teljesített szolgálatot. Chevrolet Impala, Cadillac Eldorado, Ford Thunderbird, sorolni lehet az évtized második feléből a szemkápráztató óriásokat. A szépség mellett ugyanolyan fontossá vált a kényelem is, erre az időszakra tehető szervokormány, a fékrásegítés, és a légkondicionáló berendezés megjelenése, valamint természetesen az automata-váltók elterjedése is.

Ford Thunderbird, 1957
Ford Thunderbird, 1957

Ezeket az ötméteresnél is nagyobb, közel két tonnás autókat gyerekjáték volt vezetni, és eközben a hatalmas üléseikkel, és rendkívül lágy rugózásukkal andalítóan komfortos utazást nyújtottak. Rendelhető extraként a légrugózást is lehetett kapni, mellyel az utasok már tényleg úgy érezhették magukat, mintha egy felhőn lebegnének. Ezen felül az elektromos kényelmi felszerelések is szaporodni kezdtek, gombnyomásra mozgott az ülés, és az ablak is, sőt bizonyos modellekhez ún. „varázsszemet" is lehetett rendelni. Ez az a jópofa kis szerkezet a műszerfal tetején trónolt, és ha az éjszakai országúton szembe jött valaki, automatikusan tompítottra kapcsolta a fényszórókat. Hasonlóan ötletes volt a ma újra divatossá vált elektromosan lenyitható merevtető is, amelyet 1957-ben mutatott be Ford a Skyliner nevű típusán.

Eldorado Brougham
Eldorado Brougham

A biztonság azonban sokáig nem érdekelt senkit. Az autók olyan lágyan ringtak az úton, hogy az már a menetstabilitás rovására ment, az utastér és a karosszéria pedig tele volt veszélyes kiszögellésekkel. Biztonsági öv csak elvétve szerepelt a kocsik felszereléseként, így az egyre növekvő forgalom sajnos egyúttal a halálos balesetek számát is feltornázta.

Érdekes módon ezzel egészen addig nem igazán foglalkozott az autóipar, míg egy fogyasztóvédelmi aktivista, Ralph Nader, 1965-ben ki nem adta az „Unsafe at any speed" (Minden sebességnél veszélyes) című könyvét. Ebben könyörtelen nyíltsággal írta le, hogy az autógyárak mennyire félvállról veszik a biztonság kérdését, és leginkább „fürdőkád-formájú" Chevrolet Corvair életveszélyes úttartását kritizálta. A rá következő években biztonságosabbá váltak az autók, néhány évvel később megjelent a légzsák is, igaz az emberek egy ideig nem voltak hajlandók elfogadni, hogy ez nem helyettesíti a biztonsági övet.

Ford Mustang
Ford Mustang

A '60-as években a kocsik formája is megváltozott, eltűntek a fecskefarkak, a mázsányi krómok, de az autók mérete és motorja továbbra is óriási volt. Ehhez az évtizedhez köthető az autós történelem egyik legnagyobb ikonjának születése, a Ford Mustangé. Ez az olcsó, fiataloknak szánt „póniautó" 1964-ben indult útnak, és olyan eget rengető sikert hozott, amilyet sem addig, sem azóta nem látott a szakma. Pusztán az első gyártási évben Észak-Amerikában 681 ezer Mustang talált gazdára, és ezzel máig tartja a rekordot. Válaszlépésként az idegességtől megőszült GM vezetősége piacra dobta a Chevrolet Camarót, és a Pontiac Firebirdöt, néhány évre rá pedig a Chysler küldte harcba a Dodge Challengert, hogy megbirkózzon a Mustanggal.

Dodge Challenger, 1970
Dodge Challenger, 1970

Az évtized második felétől beindult az izomautó-mánia. Hat-hét literes V8-asokkal szerelt, 300-500 lóerős Dodge Chargerek és Challengerek, Chevy Camarók, Pontiac GTO-k, Firebirdből kifejlődött Trans Am-ek, Plymouth GTX 440-esek, és Hemi Cudák repesztettek az utcákon. A Mustangból is megszülettek a keményebb, bivalyerős változatok, például a 390GT, vagy a Shelby GT350 és GT500. A korábban még esetlen kacsára emlékeztető Corvette is gyönyörű, erőskezű izomautóvá fejlődött, a nevét Sting Ray-el egészítették ki, és csakúgy, mint a Shelby Cobra vagy a Ford GT40, a versenypályákon is aratta sikereit. A lóerők, és a pezsgő autósvilág központja Detroit volt, amit Motor City-ként, vagy egyszerűen Motown-ként emlegettek. A legtöbb négykerekű itt gördült le a szalagról, színes volt az éjszakai élet, a felhőkarcolók falairól pedig a lámpák közt versenyző fiatalok aszfaltszaggató autóinak V8-as hörgése verődött vissza.

Chevrolet Corvette, 1967
Chevrolet Corvette, 1967

1967-ben azonban sorscsapás érte az autós életet. Detroitban kemény lázadások törtek ki, az emberek többsége ezért a lepusztult, ijesztő belvárosból a nyugodtabb, tisztább külvárosokba költözött ki. De ami az amerikai autógyártás legnagyobb érvágását okozta, az az 1973-as olajválság volt. Az egekbe szökő üzemanyagárak miatt a benzinben pancsoló, hatalmas, gurgulázó V8-asokat vissza kellett fogni, a fogyasztás hirtelen fontossá vált. Sokak szerint ezt a sokkhatást a tengerentúli autógyártás azóta sem heverte ki. A '70-es években még maradt erő és kiállás az autókban, '80-as évekre azonban kissé elgyengültek, elpuhultak, és többségük jellegtelenné is vált. A Mustang, a Corvette, a Camaro, és még sok típus tovább élt, de vesztettek varázsukból. A '90-es években kissé újra szárnyra kapott a gyártás, olyan látványos autókkal, mint telitalálatnak bizonyult Dodge Viper, vagy a különc és sokkoló megjelenésű Plymouth Prowler.

New Challenger
Az új Dodge Challenger

Manapság az izomautó-mítoszt leginkább az új Viper, a 6. generációs Corvette, illetve a retro-külsejű Mustang erősebb változatai tartják életben. Emellett várható a szintén retro formájú új Challenger és Camaro megjelenése is, amelyek a régi vasak rajongóinak tízezreit tehetik majd újra boldoggá. Egyre több típus teszi be a lábát az öreg kontinensre is. Ehhez persze meg kell felelni az európai ízlésnek, amely precíz irányíthatóságot, igényes anyagokat, és feszesebb futóművet követel. Erre már különösképpen odafigyel például a Cadillac, amely a hírhedt német versenypályán, a Nürburgring Nordschleifén fejleszti sportosabb típusainak menettulajdonságait. És bár az amerikai motorok még mindig érezhetően nagyobbak az európai társaiknál, mégsem azok a feleslegesen benzint pocsékoló gépezetek, amik évtizedekkel ezelőtt voltak.

És hogy miért különböztek, illetve különböznek ma is a két kontinens autói? A válasz egyszerű: mások az értékrendek, mások a mércék. Amíg évtizedekkel ezelőtt az európai sportkocsikat fejlesztő mérnökök az autók kanyartulajdonságait és futóművét fejlesztették, addig odaát csak az erő, és a megjelenés számított. Mi Forma-1-et és rali-VB-t nézünk, az amerikaiak az ovál-pályán száguldó Nascar versenyautókat. Egy európai autós célba vesz egy szerpentint, hogyha egy jót akar autózni, a tengerentúlon viszont beindítják a Mustangot, és hosszú motorházát egy arizonai nyílegyenes útnak szegezik.

Chevrolet Corvette
A C6-os Corvette

De akármennyire is idegen tőlünk egy tengerentúli kocsi, két dolog egészen biztos. Egyrészt ezek az öreg amerikai autók egy életérzést sugároznak: A naplementében lassan cirkálás, és a hosszú egyenesek monotonitására tökéletesen rímelő, megnyugtató V8-as gurgulázás élményét semmi sem tudja olyan csodálatos formában nyújtani, mint ezek a koros gépek. A másik dolog pedig, hogyha manapság meglátunk az úton egy lágyan ringatózó fecskefarkú Cadillacet, vagy egy vadul hörgő öreg izomautót, eláll a szavunk, és csak csöndben figyeljük egy letűnt korszak lélegzetelállító darabját.

Olvasóink írták

  • 2. vicc 2008. augusztus 02. 22:45
    „És nálunk elvtársak dübörögtek a trabantok és wartburgok ma meg a pannon puma meg a dazdaság !
    Micsoda előrelátás , itt nem volt energia válság, az elvtársak előre tudták !!!


    HI Hi Hi”
  • 1. che 2008. július 19. 10:05
    „Igen ,nagy a környezet szennyezés, megállíthatatlan de lassítható ! És nem az autók miatt ahogyan azt hírdetik csak azt könnyebb ki mondani és rá mutatni mert nap mint nap látjuk !!! Az igazi szennyezők az ipari telepek, gyárak, finomítók, REPÜLŐGÉPEK-érdekes erröl senki nem beszél mennyit fogyaszt egy BOEING !!??? Az alternatív üzemanyagok nem jelentenek megoldást csak egy átmenetet (ami nagyon is jövedelmező) a valós megoldást a teljesen elektromos vagy a víz alapu meghajtás jelentheti. Ezek bevetése azonban csak akkor fog bekövetkezni ha az olaj mágnások teljesen át áltak az akkumulátor vagy a víz gyártására illetve az olaj teljesen elfogyott !!!”

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Tartós teszt: Octavia Scout

Az elmúlt év végén már ajánlottuk cégautónak a Skoda Octavia Scout négykerékhajtású modelljét, a… Tovább olvasom