Délmagyar logó

2017. 05. 29. hétfő - Magdolna 13°C | 27°C Még több cikk.

Válság: Igazolt hiányzás

Kiszállt a Honda, a Subaru, a Mitsubishi, és a Suzuki is, sőt még folytathatnánk a sort. A száguldó cirkuszban és az autósportok más szakágaiban is szedte áldozatait a gazdasági válság. Nincs mit szépíteni, a hatás drámai.

Néhány hónappal ezelőtt a válság kirobbanásakor már sejteni lehetett, mi vár az autók, s egyúttal a versenysport világára. Kicsit olyan volt a hangulat, mint a jellegzetes, nyomasztó vihar előtti csend. Az égbolt súlyát már éreztük, a vészjósló fekete felhők is megérkeztek, de hogy mikor, és honnan fog hatalmas reccsenéssel jelentkezni az első villám, még senki sem tudta.

Nem telt el sok idő az első csapásig, először a Honda dobta be a törölközőt. December elején jött a hír, miszerint a csökkenő eladások miatt a Formula 1-es csapatot egy az egyben megszünteti a gyár. Ez a bejelentés rajongók tömegeit sodorta kétségbeesésbe, Rubens Barrichello és Jenson Button pedig hirtelen munkanélkülivé vált. Az „öreg" veterán Rubens alatt már így is rezgett a léc, és a kialakult helyzetben még kilátástalanabbá vált a 2009-es szereplése a száguldó cirkuszban.

Már nincs hátra másfél hónap, mégsem lehet még biztosat mondani a Honda helyzetéről.
Nincs hátra másfél hónap a első rajtig, mégsem lehet még biztosat mondani a Honda helyzetéről.

Érdekes azonban, hogy jelen állás szerint mégsem teljesen kizárt a visszatérés. Lehetséges, hogy a szezonnyitó futamon újra láthatjuk a csapatot, ugyanis a legfrissebb hírek szerint a Mercedes szállította motorokkal, és az egyelőre ismeretlen tulajdonossal esetleg újra rajthoz állhat a Honda. Persze ez még korántsem biztos. Annyi viszont bizonyos, hogy ha minden összejön, akkor a brazilok egyik szeme sírni, a másik pedig nevetni fog, hiszen úgy tűnik Barrichello helyett a legendás Ayrton Senna unokaöccse, a honfitárs Bruno Senna lehet majd Button csapattársa. Ez persze a tapasztalt Rubens rajongótáborát egy cseppet sem vigasztalja…

A Honda nem az egyedüli csapat, mely nehéz helyzetbe került. Friss hírek szerint a Renault is bajban van, ugyanis a főszponzor ING bejelentette, hogy a 2007-ben lefektetett három éves szerződést már nem hosszabbítja meg. Bár Flavio Briatore optimista a jövőt illetően, az igazság az, hogyha a pilóták és a technikusok idén nem mutatnak fel igazán ütős eredményt, akkor könnyen lehet, hogy ez lesz a Renault utolsó éve az F1-ben. Ez mindenképpen hajmeresztő, főleg azért, mert a tesztek alapján egyelőre nem igazán tűnik versenyképesnek a csapat autója.

Már nem sokáig virít a büszke ING felirat a Renault oldalán.
Már nem sokáig virít a büszke ING felirat a Renault oldalán.

Ron Dennis, a McLaren távozó csapatfőnöke szerint ma már meg vannak számlálva azon F1 istállók napjai, melyek függetlenül, gyári támogatás nélkül kívánnak rajthoz állni. Persze - ahogy a Honda példája is mutatja - támogatással is veszélybe kerülhet a szereplés, mégis igaznak tűnik ez a megállapítás. Erre utal az is, hogy a Williams sorra veszíti el főbb szponzorait, hiszen a Baugur, a Lenovo, és a Petrobras után egyre valószínűbb, hogy az RBS „matricái" is lekerülnek az autókról. Ezzel pedig bizony mély vízbe kerül a Sir Frank Williams alakulata.

A Williams is bajban van, lassan már nem marad erős szponzora.
Lassan elfogynak a szponzorok a Williams autóiról. A 2009-es F1 versenygépek formavilága egyébként sokak szerint kivánnivalót hagy maga után...

A Toyota 2009-es részvétele néhány hónapja még igen kérdéses volt, mára már teljesen biztos, hogy ott lesznek március végén a nyitó Ausztrál nagydíjon. Ez viszont korántsem jelenti azt, hogy fényes a jövő, és még évekig láthatjuk a piros-fehér autókat. Jarno Trulli azt nyilatkozta néhány hete, hogy idén a csapat sokkal komolyabb eredményeket vár el tőle, és a csapattárs Timo Glock-tól. A jelen helyzetben kritikusan fontos, hogy minél hamarabb megszerezzék első futamgyőzelmüket, méghozzá olyannyira, hogy a vezetés már az első hat verseny valamelyikén elvárja ezt. A Toro Rosso jövője is bizonytalan, hiszen a csapat tulajdonosa, Dietrich Mateschitz úgy érzi, hosszú távon már nem tud a Red Bull mellett még egy csapatot működtetni, ez pedig az Sébastien Bourdais számára nem igazán jó hír.

Tesztkört fut az idei Toyota. Trullinak és csapattársának bizony oda kell lépniük 2009-ben.
Tesztkört fut az új Toyota. Trullinak és Glocknak bizony oda kell lépniük 2009-ben.

Nézzünk szét más szakágakban is, például a ralisportban. Sajnos még a leglelkesebb rajongóknak is be kell látniuk, hogy már évek óta nem olyan a világbajnokság, amilyennek igazán szeretnénk. Hol vannak már azok az idők, amikor még az utolsó futamokon is egyszerre több pilóta volt esélyes a VB-cím megszerzésére, és nem csak néhány márka képviseltette magát a gyorsaságikon. Amikor még olyan gyártók WRC-gépeit is láthattuk, mint a Peugeot, a Toyota, a Skoda, a Seat, vagy éppen a Hyundai. Sajnos a kilencvenes évek, illetve az új évezred első pár esztendejének izgalmaitól már rég búcsút kellett intenünk, és immár öt éve nincs senki, aki képes lenne legyőzni az ex-tornász Sebastien Loeb-öt. Természetesen nem lehet a franciát azzal vádolni, hogy unalmassá tette a világbajnokságot, de tény és való, hogy a minden rekordot megdöntő sikerszériájával rendkívül egyhangúvá vált a VB.

December közepén azonban hirtelen mindenki felkapta a fejét. Egy olyan gyártó szállt ki a raliból, amelynek neve egyet jelentett a sötétkék színnel, vasaló-deszka méretű hátsó szárnnyal, és a híres boxermotorral felvértezett WRC-autóval. Egyszerűen nem lehet szavakba írni azt, hogy milyen jelentőséggel bír a Subaru kivonulásának ténye. 1990 óta a VB szerves részét képezik, először a Legacy-val, majd ’93-tól az Imprezával nehezítették meg a konkurencia dolgát. Zsinórban háromszor szerezték meg a konstruktőri trófeát, és Colin McRae (1995), Richard Burns (2001), illetve Petter Solberg (2003) is egy Subaru volánja mögött lett egyéni világbajnok. A dicső múlt ellenére sajnos az utóbbi években mégsem tudta a márka megszorongatni a Fordot és a Citroent, és ez az anyacég Fuji Heavy Industries-nek nem igazán tetszett. Viszont pont az elmúlt évben vetették be az új típust, óriási reményeket fűzve hozzá. Ki tudja mit hozott volna a 2009-es szezon…

Már két futam megvolt idén a rali-világbajnokságon, de a gyári Subaruk hiányát nem lehet megszokni.
Már két futam lezajlott az idei rali-világbajnokságban, de a gyári Subaruk hiányát szinte képtelenség megszokni.

A Subaru mellett természetesen meg kell említenünk a Suzuki kivonulását is. Ugyan mindössze másfél éve szerepeltek az SX4 WRC-k a ralimezőnyben, de a Junior világbajnokságon már 2002 óta jelen van a gyártó. E márka esetében is az az igazán fájdalmas, hogy pont mire kezdett volna összeállni és versenyképessé válni az autójuk, fel kellett függeszteni a tevékenységet. Igazán kár érte.

Az SX4-esek csak másfél évig szinesíthették a VB mezőnyét.
Az SX4-esek csak másfél évig szinesíthették a VB mezőnyét.

A válság más áldozatokat is szedett. Az Audi például kiszállt a tengerentúli ALMS-bajnokságból, a Seat otthagyta a Brit Túraautó Bajnokságot, a sokszoros Dakar-győztes Mitsubishi pedig az egész tereprali-ágat kívánja mellőzni mostantól, beleértve természetesen magát a Dakart is. Tekintve, hogy 2001 és 2007 között minden egyes évben a gyémántos márka valamelyik versenyzője nyerte ezt a viadalt, azt hiszem nem kell ragoznom a bejelentés súlyosságát.

Az idei Dakart kivéve elképesztő sikersorozatot produkált a Mitsubishi. Hiányozni fognak a terepversenyekről a márka autói.

Az idei Dakart kivéve elképesztő sikersorozatot produkált a Mitsubishi. Bizony hiányozni fognak a terepversenyekről a márka autói.


A versenysport óriási pénzeket emészt fel, ez nem vitás. A folyamatos, dollármilliókba kerülő fejlesztések, az anyagköltségek, a futamokon való részvétel vonzatai, sőt még a pilóták zsíros fizetései is jócskán megrövidítik a kasszát. Ezzel szemben állnak a szponzoroktól jövő bevételek, és az a hatalmas reklámérték, amelyet a versenyautók hordoznak. Sajnos azonban a hónapok óta húzódó nehéz helyzetben ezek korántsem fedik egymást, és a drasztikusan lecsökkent eladások miatt a gyártók most sokkal szorosabban fogják a pórázt. Reméljük, hogy az adott szakágakban bevezetett takarékossági módszerek beválnak, és a válság nem teszi tönkre teljesen az autósportokat.


A fotók forrása: www.f1fanatic.co.uk, www.automagazin.co.yu, www.mitsubishimotors.sk, www.speedhunters.com

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Nissan a Genfi Autószalonon

A Nissan az autógyárak közül talán legkorábban „kürtölte világgá", mely modelljeit kezeli… Tovább olvasom