Délmagyar logó

2017. 11. 23. csütörtök - Kelemen, Klementina 3°C | 13°C Még több cikk.

Zene a fülnek – 2. rész

Az előző epizódban már meghallgathattunk néhány különleges masinát, egy V6-os géppel bezárólag. Ám nincs még vége a dalnak, most folytatódik a hangzavar! HANGANYAGGAL
Nemrég már megismerkedhettünk egy-két fantasztikus motorhanggal, de a java igazából csak most jön. Hiszen szép dolog ha egy sportautót kihegyezett négyhengeres motor hajt, de ha visszaemlékszünk gyermekkorunk álomautójára, valószínűleg egyikünknek sem egy ilyen kaliberű autó jut kapásból az eszébe. Ezúttal teljesen felejtsük el a károsanyag kibocsátás és a fogyasztás kérdésének nyomasztó jelenlétét, most a köbcenti-bajnok dinoszauruszok és a szuper-sportkocsik kapnak lehetőséget arra, hogy megremegtessék az ablakokat! Egész pontosan egy rövid kitérő után, ugyanis előbb egy különc szólója következik.

Wankel - A meg nem értett zseni

Mielőtt dobhártyánkat szaggatnák az utcai rakéták, álljunk meg egy pillanatra. Ahogy korábban ígértem, egy különleges felépítésű erőforrás is szóhoz jut, és azt hiszem ez nem túlzó kifejezés a bolygódugattyús motor esetében. Felix Wankel találmánya a prototípusok után végül az 1964-es NSU Wankel Spiderben debütált, és az évtizedek során több márka is kísérletezett ezzel a megoldással - több-kevesebb sikerrel. A Mazda a licensz megvásárlásától kezdve viszont mindvégig kitartott mellette, csiszolta és fejlesztette, és ma már erről a motorfelépítésről talán mindenkinek a japán gyártó jut eszébe. Olyan modellek öregbítették a Wankel-hírnevet, mint az 1991-es Le Mans-i 24 órás versenyen diadalmaskodó 787B Le Mans, a turbófeltöltéses és profi tuningkörökben máig népszerű RX-7-es, valamint az utóbbi évek egyik legérdekesebb és legkiegyensúlyozottabb sportautója, az RX-8-as.

Hálásak lehetünk a Mazdának, amiért életben tartja a Wankel-technikát. A motort felépítése, és karaktere is kiemeli a többi közül. Fotó: seriouswheels.com, tiger.towson.edu
Hálásak lehetünk a Mazdának, amiért életben tartja a Wankel-technikát. A motort felépítése és karaktere is kiemeli a többi közül. Fotó: seriouswheels.com, tiger.towson.edu

Hogyan muzsikál ez az egyedi lóerőgyár? Azt mondhatjuk, hogy mindenképpen szokatlan módon. Megoszlanak a vélemények az elképesztően fordulatszám-kedvelő gép hangzását illetően, bizony van aki egyszerűen porszívóhangnak csúfolja az RX-8 orgánumát. Én ezt nem tenném. Igenis szép hangon szól a Wankel-motor, van benne egy finom búgás és visítás, amelyet hiába keresnénk bárhol máshol. És ne feledjük: mindössze 2x654 köbcenti kiabálását halljuk!

Mazda RX-8



Klasszikus V8 - Amerika hangja

Lehet őket okolni a globális felmelegedésért, fel lehet háborodni a botrányos fogyasztásukon, lehet fanyalogni a lökettérfogat/lóerő arányukon, sőt napjaink elektronikával zsúfolt korában még jókat is nevethetünk őskori felépítésükön. A környezetvédő aktivisták szemei szikrákat szórnak ha ilyen óriási motorral szerelt autót látnak, ám egy őszinte autórajongó egyszerűen nem tud érzelemmentes maradni, ha meghallja egy igazi tengerentúli nyolchengeres mámorító gurgulázását. Vegyük példaként az 1970-es Plymouth Barracudát, amely ha a félgömb alakú (hemiszférikus) égésterű V8-ast kapta, egyszerűen csak Hemi ’Cuda névvel illették. Ez a nagyvas még egy olyan kor szülötte, melyben a pingpong-asztal méretű motorházak, a szabadba kinyúló szívótorkok, a pisztolymarkolatot formázó sebváltókarok és a negyedmérföldes gyorsulások határozták meg az autós hangulatot. Bizony sokan visszasírják azokat az időket…

426 köbinch, azaz 7 liter a hatalmas szívótorok alatt dühöngő V8-as lökettérfogata. Már szériában is 425 lóerőt tudott a Hemi Cuda. Fotók: flickr.com
426 köbinch, azaz 7 liter a hatalmas szívótorok alatt dühöngő V8-as lökettérfogata. Már szériában is 425 lóerőt tudott a Hemi 'Cuda. Fotók: flickr.com

Ennek a erőműnek a morajlása több, mint egy egyszerű motorhang. A régmúltat, egy benzinszagú világot idéz, szinte sugározza magából a hatvanas-hetvenes évek fordulójának Amerikáját. Alapjárata hihetetlenül alacsony, szinte külön-külön hallani minden egyes gyújtást, és mellette állva érezni lehet ahogy az bűntudat nélkül nyeli a benzint. A motor csak jár és jár, lustán rotyog és bugyborékol, hosszú percekig lehet csodálni a hangját. Gázadásra meg-megrángatja a kasztnit, ha pedig sebességbe teszik a gépet és letapossák a pedált, a hörgő V8-as szinte csomót köt a kardántengelyre, jobbra-balra hajigálja az autó farát, és a kocsi magasra emelt orrában felbőszített bivalyként kezd ordítani. Mikor végül hosszas kínzás után megtapadnak a kerekek, csak a tiszta robaj marad, és a száguldás közepette büszkén kiáltja világgá hovatartozását a ’Cuda. Mintha csak Bruce Springsteent hallanánk ahogy a Born in the USA refrénjét üvölti.

1970 Hemi 'Cuda



Olasz nyolchengeres – Mindig tiszteletet parancsol

Egy hamisítatlan amerikai, és egy modern olasz V8-as közötti különbségre némi túlzással azt mondhatnánk, hogy míg a talján motor lökettérfogata feleakkora mint kolosszális társának, fordulatszámban annak közel a duplájára képes. Ez persze így nem teljesen igaz, és egyébként sem igazságos több évtizedes eltérés mellett vizsgálni őket, de az iménti gondolat talán jól érzékelteti a két szerkezet közötti óriási különbséget. Az a mérhetetlen kifinomultság, őrületes vehemencia, és hihetetlen gázreakció amit például a Ferrari F430 V8-asa nyújt, távolról sem emlékeztet az öreg izomautók lassú bugyogására. A gyár patinás múltja során számtalan típus hordozott ilyen elrendezésű motort a gyomrában, és mérnökök folyamatosan tökéletesítették őket. Még ebben a sportkocsikat megbéklyózó, szigorú szabályozásokkal tűzdelt mai világban is képes a Ferrari újra és újra ámulatba ejteni az egész szakmát, ami véleményem szerint több mint lenyűgöző.

A 490 lóerős 4.3 literes erőmű minden rezdülése hátborzongató. Az ágaskodó paripa bizony még ma is ugyanazt jelenti. Fotók: extrafurki.com, F1photography.net
A 4.3 literes 490 lóerős gépezet minden rezdülése hátborzongató. Az ágaskodó paripa bizony még ma is ugyanazt jelenti. Fotók: extrafurki.com, F1photography.net

Mindenki maga elé tudja képzelni azt az utcaképet, amikor egy tűzpiros Ferrari körül egész sereg bámészkodó ember gyűlik össze, és láthatóan nyüzsögni kezdenek mikor a tehetős tulajdonos az autója felé közeledik. Mindenki visszafojtja lélegzetét, és remegve várja, hogy énekelni kezdjen a 2x2 kipufogó. Az indítómotor nyöszörögve életre kelti a V8-ast, és az autó hangos dörrenéssel adja tudtára mindenkinek, hogy mivel is állnak szemben. Az F430-as alapjárata határozottan magas, és a száraz morgás baritonjából szinte árad a márka dicső versenymúltja. Ha pedig erőteljes gyorsításba kezd az autó, még nagy távolságból is élvezhetjük a jellegzetes hangorkánt. A nagy fordulatszámon hősiesen üvöltő nyolchengeres Ferrari-hang azt hiszem minden idők egyik legcsodálatosabb motorzenéje.

Ferrari F430



V10 – Egy vadállat a versenysportból

A versenypálya és az országút teljesen más követelményeket támaszt egy autóval szemben. Egy versenyautó elemében van kint a kerékvetők és a gumifalak világában, de a való életben - még ha engedélyezett is - gyötrelmes a használata. Nos ez így is van, de ami a motorokat illeti, a Porsche Carrera GT kicsit újrafogalmazza ezt a tézist. A fehér hollónál is ritkább, homologizációs céllal megépített 911 GT1-et leszámítva ez a valaha gyártott legdrágább, leggyorsabb és legbrutálisabb utcai Porsche. Egy olyan 5.7 literes V10-est rejt az ülései és a hátsó tengely között, mellyel eredetileg a versenypályák kegyetlen, és rettenetes teljesítményt követelő világát célozta meg a gyár. Ez mit jelent a gyakorlatban? Elementáris gyorsulást, hihetetlen hangerőt, és maximálishoz közeli pulzusszámot a sofőr ereiben.

Az őrületes Carrera GT mellett még a legendás 911-es is csak egy hétköznapi autónak tűnik. Kegyelmet nem ismer, a vakmerő sofőrök hibáit keményen megtorolja. Fotók: carexpert.ru, dieselstation.com
Az őrületes Carrera GT mellett még a legendás 911-es is csak egy hétköznapi autónak tűnik. Nem ismer kegyelmet a csúcs-Porsche. Fotók: carexpert.ru, dieselstation.com

A több mint 600 lóerős utcai versenygép hangja még a szuperautókhoz szokott szakújságírókat is letaglózza. Nem finoman és dallamosan szól, hanem egyenesen rémisztően, emellett a közkedvelt hathengeres boxerhang bizony csak zümmögésnek tűnik. Csakúgy mint a Ferrari, ez is készségesen és villámgyorsan veszi a gázt, mintha türelmetlenül várná, hogy végre száguldásra bírja a pehelysúlyú über-Porschét. Maximális teljesítményét a hajmeresztő 8000-es fordulatszám környékén adja le, ekkor hangja már a Formula-1-es gépek harci kiáltását idézi. Karakterében, viselkedésében tényleg a versenyautókra hajaz, vadul harap és bömböl, kétséget sem hagy ereje és küldetése felől.

Porsche Carrera GT



V12 – Erő, presztízs, történelem

Kiválasztani egyet a rengeteg híres és magával ragadó V12-es közül bizony nem egyszerű feladat. Sorra villannak fel az ember fejében a szebbnél szebb szuperautók, mígnem egyszer csak eszébe jut egy igazán meghatározó típus. Most biztos sokan a Pagani Zonda vagy a Ferrari Enzo ultramodern szénszálas karosszériájának vonalait képzelték el, de elárulom, hogy ismét időutazás következik. 1965, Torinó-i autószalon. A szemlélők tömege egy karosszéria nélküli autót pillant meg a gyerekcipőben járó Lamborghini standjánál, és mindenki rögvest ámulni kezd. „A két ülés mögött van a motor? Egy utcai autóban? Ez meg hogyan lehetséges?" Ekkor nemhogy formája, de még neve sem volt ennek a remekműnek. De nem kellett ám sokat várni. A következő évben Genfben már teljes ragyogásában volt jelen az autós történelem egyik legmeghatározóbb csillaga, és döbbenetes formatervű karosszériáján már ott díszelgett a neve is: Miura.

A V12-es karburátorai hajlamosak voltak  benzint köpködni a forró motorblokkra, tüzes szenvedéllyé téve ezzel a Miura vezetését. Fotók: lambo.com.pl, fast-autos.net
A V12-es karburátorai hajlamosak voltak benzint köpködni a forró motorblokkra, tüzes élménnyé téve ezzel a Miura vezetését. Fotók: lambo.com.pl, fast-autos.net

Az első igazán híres Lamborghini jelentőségéről és érdekességeiről könyvet lehetne írni. Pár szóban megfogalmazva: ezt a szoborszerű gyönyörűséget egy néhány főből álló lelkes fiatal csapat tervezte, a Bertone stúdió karosszériáját is az akkor még huszonéves Marcello Gandini álmodta meg. A 3.9 literes V12-es keresztbe lett beépítve az ülések mögé, hogy a formaterv kompakt és harmonikus lehessen. Csupán egy ötlet volt az egész. De milyen ötlet, ó Istenem… a Miura új korszakot nyitott a szuperautók történetében, Enzo Ferrari bizony a haját tépte. Ami pedig a motor hangzását illeti, sokakat egy életre megfertőzte az autók imádatával. Nincs olyan hatalmas mint a Hemi Cuda V8-asa, nincs patinás versenymúltja mint a Ferrarinak, de mit sem számít ez. Amint beindul, mindenkiben megáll az ütő, igazán olaszosan, szenvedéllyel és velőt rázóan zengi énekét. Mint egy hőstenor a színpadon. Hangja - csakúgy mint lélegzetelállító formája - mindenkit ámulatba ejt.

Lamborghini Miura



Véget ért hát a motorhangok orkánja. Kedves olvasók, a korábbiakat is beleértve melyik szólt a legszebben?

Hangfelvételek forrása: youtube.com

Olvasóink írták

  • 5. VoxHumana 2009. augusztus 06. 18:10
    „A legszebb orgonahanggal egyenértékűek ezek a hangok... Az európaiak közül 43 éve a liebling-em a Lamborghini Miura... legszebb halál ha alattam gyullad ki és nem tudnám eloltani...

    "Odaátról" meg a FORD Mustang GT-500 "Elinor"...”
  • 4. Logaritmus 2009. augusztus 06. 15:18
    „Már NAGYON vártam a múltkori cikk folytatását...ezek a motorhangok...komolyan, sírni tudnék tőlük, annyira szépek! Múltkor ültem a JEEP-ben amiben 4.7 V8 motor volt, és imádtam elindítani, gyorsítani, álló helyzetben kicsit "pöcögtetni" a motort. Nem is értem, hogy milyen ember az olyan, akit ez nem hoz tűzbe. A Fracture c. filmet láttátok? Az elején Anthony Hopking egy Porsche GT-t vezet, eszméletlen a hangja. Tényleg ijesztő.

    Ha jól értem, a cikknek nem tervezitek a folytatását. Miért? Annyi jó dolog van, amit meghallgatnánk szívesen: motorok, extrém autók... Ne adjátok fel!!! :)”
  • 3. bespin 2009. augusztus 06. 14:46
    „Nekem a Hemi és a Porsche boxere tetszik a legjobban.”
  • 2. bespin 2009. augusztus 06. 14:41
    „http://safetyarea.blog.hu/2009/08/06/a_legdurvabb_gyorsulasok_top_5

    Csak ha szereted a jó hangokat! :-)”
  • 1. davver 2009. augusztus 06. 09:20
    „Nagyon jó ez a cikk!!
    Még több ilyet!

    Ez a Lamborghini Miura hátborzongatóan szépen szól! V12 nagyon ütős!”

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

3,4 másodperc alatt százon az új Ferrari 458 Italia

Óriási esemény egy-egy új ágaskodó paripát viselő autó bemutatása, mindegy, hogy versenyautóról,… Tovább olvasom