Délmagyar logó

2017. 12. 11. hétfő - Árpád -1°C | 11°C Még több cikk.

„ Tartsuk mozgásban Európát!”

Figyelnünk kell a szomszédainkra, az egyes igények koordinálása helyett arról gondolkodni, mit hogyan kell csinálni, pályázatainkat a kiírási céloknak megfelelően megfogalmazni a siker érdekében” – ezekkel a legfontosabb tanulságokkal tért haza Brüsszelből Somfai András győri közlekedésmérnök.
„ Tartsuk mozgásban Európát!” – ezt a címet viselte az Európai Parlament Közlekedési és Idegenforgalmi Bizottsága által Brüsszelben szervezett nemzetközi konferencia. A téma a 2001-ben kiadott, tíz évre szóló közlekedéspolitikai Fehér könyv félidei felülvizsgálata volt. Másfél évig készült az az anyag, amelyet Barsiné Pataky Etelka EU-képviselő terjesztett elő. A meghívott kamarai delegáció tagja volt Somfai András győri közlekedésmérnök is. Mint lapunknak elmondta, igen fontos tanácskozás részese lehetett, jellemző, hogy ott volt Jaques Barrett, az

Európai Bizottság alelnöke is.
Nagyon röviden azt lehet mondani, hogy 2001 óta kétségkívül voltak sikerek a közúti, vasúti, légi és tengeri közlekedés terén (pl. a vasúti árufuvarozás liberalizációja vagy az Egységes Európai Égbolt program). Történtek azonban olyan változások (terrorizmus, globalizáció, környezetvédelem), amelyek a tízéves „előregondolás” módosítását teszik szükségessé. Ezekhez járult az is, hogy a tervezettel szemben nem sikerült a közlekedés növekedését a gazdasági növekedés üteménél alacsonyabb szintre – magyarán hatékonyabbra – szorítani. Elemzők úgy látják, ennek még nem jött el az ideje, így nagyobb eredményekkel kecsegtető célokra kell összpontosítani: megakadályozni a közlekedés káros mellékhatásainak növekedését a forgalom dinamikus emelkedése ellenére is. És még pár címszó:

európai méretq vasúti áruszállítási folyosók létrehozása, Zöld könyv a városi közlekedésről, sürgető energiatakarékossági intézkedések...
Somfai András különösen szívügyének tekinti például a „vasúti autópálya” – a 200 kilométeres óránkénti sebességq vasút – létrehozását. Ennek egyik szakasza Győr határában, az autópálya déli oldalán haladna. Ez nemcsak az árufuvarozásban lenne nagyon jelentős, hanem bizonyos távolságoknál a légi személyszállítással is versenyképes lehet.
A győri mérnök korábbi tapasztalatait megerősítette ebben is a brüsszeli tanácskozás: nekünk, magyaroknak jobban kellene figyelnünk a szomszédos Szlovéniára, ha úgy tetszik, tanulni tőlük, mert több tekintetben előttünk járnak. De szem előtt tarthatunk más példákat is. Németországban éppen a minap hirdették meg a „belföldi kerékpáros szabadságeltöltés” programját. Óriási a gazdasági haszna, ha az emberek nem külföldön költik el a pénzüket...
Megemlíti még Somfai András, hogy kellő szakmai korrektséggel ugyan, de Brüsszelben az EU-pályázatok ügyintézője elmondta: pályázataink jó része nem igazodik a kiírás konkrét elvárásaihoz, azt szeretnénk, ha jönne a pénz, és majd mi eldöntjük, hogyan költjük el. Ez viszont nem így mqködik, az unió ha valamire pénzt ad, nagyon határozott célra adja...

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

A bajnokság állása

1. Tovább olvasom