Délmagyar logó

2016. 12. 09. péntek - Natália -4°C | 8°C

15 milliárdba került a tél a Magyar Közút Zrt-nek

A Magyar Közút Nonprofit Zrt. a 2012-2013-as tél során több mint 14,8 milliárd forintot költött a téli útüzemeltetési feladatok ellátására. A rendkívül csapadékos és változékony időjárásnak, illetve az elhúzódó téli időszaknak köszönhetően így közel a kétszeresét költötte a társaság az előző évek költségeinek. A melegaszfalt keverőtelepek újranyitásával a közútkezelő mind a 78 üzemmérnöksége a kátyúzási feladatok elvégzésére áll át.
A Magyar Közút Nonprofit Zrt. 2012. november 10. és 2013. április 4. között több mint 14,8 milliárd forintot fordított a téli síkosság-mentesítési, hóeltakarítási és egyéb üzemeltetési feladatok ellátására.

A társaság a saját gépparkja mellett a nehezebb időszakokban berendelte a szerződéses hóeltakarító gépeket. A lehívható géppark egy átlagos télen csak biztonsági tartalékként szolgál, a 2012-2013-as télen tapasztalt rendkívüli hóhelyzetek miatt azonban több megyében a saját és a lehívható gépparkokat is csúcsra járatta a társaság. Volt olyan időszak, amikor egyszerre csaknem 700 munkagép dolgozott a hóakadályok megszüntetésén. A géppark végül összesen közel 175 ezer munkaórát töltött aktívan az utakon. Emellett a Magyar Közút Nonprofit Zrt. 78 üzemmérnökségének 3500 dolgozója 12 órás váltásban folyamatosan látta el a hóeltakarítási, síkosság-mentesítési és kátyúzási feladatokat is. 2012. november 10. és 2013. április 4. között hóeltakarításra és síkosság-mentesítésre összesen 157 ezer tonna sót, 188 ezer tonna érdesítő anyagot, 3,5 millió liter sóoldatot és 320 tonna sóoldat előállításához szükséges granulátumot használtak fel a szakemberek, ez csaknem a kétszerese egy átlagos téli szezonnak.

A nagyon csapadékos és sok esetben szélsőséges időjárás miatt a 30 ezer kilométeres közúthálózaton az előző évekhez képest jóval több burkolathiba keletkezett, vagyis a tél még több kárt okozott az elöregedett és rossz állapotban lévő utakon. Az elhúzódó tél miatt ráadásul legalább 3 héttel később tudta elkezdeni a tartós kátyúzási munkákat a társaság, mint ahogy azt korábban tervezte. 2013-ra összesen csaknem 95 000 tonna aszfalt felhasználását tervezi a Magyar Közút Nonprofit Zrt. a kátyúzási munkák elvégzéséhez. A 2012-es évhez képest ez több mint 700 millió forinttal több anyagi ráfordítást, összesen 8,2 milliárd forintos költséget jelent a társaság számára. A közútkezelő 78 üzemmérnökségének munkatársai a kedvező időjárásnak köszönhetően teljes kapacitással azon dolgoznak majd, hogy nyár elejére a kátyúk és burkolathibák jelentős részét kijavítsák a hazai közúthálózaton. A munkálatok első körben a főútvonalakon és a forgalmasabb útszakaszokon kezdődnek el, a balesetveszélyes kátyúk javítása elsőbbséget élvez, az úthálózat ütőerein elvégzett munkálatokat követően az alsóbbrendű utakon is elkezdődnek majd a szükséges kátyúzási munkálatok.

Olvasóink írták

  • 1. florian72 2013. április 09. 15:50
    „Vajon nyugaton hogy csinálják ezt?”
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Pintér: az érintett állampolgárok jónak ítélték a mentést a hóhelyzet idején

Pintér Sándor az Országgyűlési honvédelmi és rendészeti bizottságának keddi ülésén beszélt erről, Budapesten. Tovább olvasom