Délmagyar logó

2017. 10. 20. péntek - Vendel 9°C | 24°C Még több cikk.

200 milliós bevételkiesést okozott a MÁV-nak a sztrájk

Véget ért szerdán délben a vasutasok hat órás sztrájkja, ami 200 milliós bevételkiesést okozott a MÁV-nak csoportszinten. A MÁV vezérigazgatója szerint a tényleges veszteség ennél nagyobb.
200 milliós bevételkiesést okozott a MÁV-nak csoportszinten a vasutasok szerdai hatórás munkabeszüntetése - tudta meg a Független Hírügynökség a MÁV vezérigazgatójától. Heinczinger István szerint a tényleges veszteség ennél nagyobb, mert romlik a társaság megítélése, megbízhatatlanná válik például az áruszállításban, ezáltal üzleteket veszíthet.

A sztrájkkal azt érik el a vasutasok, hogy még többen átpártolnak a buszokra, onnan pedig már nehéz lesz visszacsábítani az utasokat, mert tisztábbak, korszerűbbek, megbízhatóbbak a járatok - mondta a MÁV vezérigazgatója. Heinczinger István szerint ahogy Nyugat-Európában, úgy itthon is indokolt lenne szárny- és mellékvonalak szüneteltetése. A GKM javaslatában lévő 38 vonal a legkevésbé kihasznált és a MÁV szívesen átadná térségi üzemeltetésre. Az új társaságoknak akár még munkaerőt is adna kölcsön a MÁV, mert például egy mozdonyvezető képzése két év, de a jegykezelőknek is hat hónapos az oktatás - közölte a társaság vezérigazgatója.

Véget ért szerdán délben a vasutasok hat órás sztrájkja. A MÁV már korábban kidolgozta a menetrend helyreállításának terveit. Eszerint az elővárosi, InterCity és nemzetközi vonatok élveznek előnyt. Az elővárosi zónázó vonatok egyébként minden állomáson megállnak, vagyis nem lesznek egyelőre külön személyvonatok is, a zsúfoltság elkerülése miatt. A menetrend a MÁV közlése szerint teljesen csak holnap hajnalra áll helyre.

A Független Hírügynökség helyszíni tudósítója szerint a Déli pályaudvarról dél után néhány perccel elindult az első, Szombathely felé tartó vonat. A pályaudvaron egyébként mindenkit tájékoztatnak a késésekről, de telefonon is lehet érdeklődni a 06 40 494949-es számon a késésekről.

Sikeresnek ítélték a sztrájkot

Minden eddiginél egységesebben támogatták a MÁV dolgozói a szerda délelőtti munkabeszüntetési akciót - közölte a sztrájk befejezése után a Vasutasok Szakszervezete (VSZ). Az akció ideje alatt nem voltak érdemi tárgyalások a követelésekről a kormány képviselőivel, annak ellenére, hogy a VSZ ezt szerette volna.

A VSZ közölte, továbbra is fenntartják követeléseiket, hogy a bezárásra ítélt vasútvonalak fenntartását és az ezzel kapcsolatos munkahelyeket hosszú távon biztosítsa a kormány. Ha nem lesz megállapodás, a szakszervezet tovább folytatja a harcot.

Gaskó István, a Liga szakszervezetek és a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezetének elnöke is sikeresnek tartja a sztrájkot és az elmúlt napok összes munkabeszüntetését, megmozdulását is. A vasutassztrájk kapcsán a Független Hírügynökségnek elmodta, hogy több helyen 100 százalékos volt a munkabeszüntetés támogatottsága a vasúti dolgozók között. A következő lépés most az, hogy összegzik az eddigi eredményeket és elemzik, mennyire értenek egyet velük az emberek. Gaskó István elmondta: azt akarják, hogy a kormány, látva a széleskörű támogatottságot, új ajánlatokkal álljon elő eddigi követeléseik kapcsán.

A sztrájk- és demonstráció sorozat a vasútnál a bezárásra ítélt szárnyvonalak további működtetéséért folyik. A Liga Szakszervezetek ezen kívül széleskörű megmozdulás-sorozatot szervezett mára a több-biztosítós modell és a nyugdíjrendszer átalakítása kapcsán.

Korábbi események

A szakszervezet nem tud sztrájktörőkről

A munkabeszüntetést szervező vasúti szakszervezet nem tud arról, hogy sztrájktörők miatt a normális menetrend szerint közlekedne több vonat - mondta el a Független Hírügynökségnek Gaskó István, a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezetének (VDSZSZ) elnöke. Megfogalmazása szerint csak arról lehet szó, hogy néhány szerelvény valamiért elmegy egy következő állomásig, ahol viszont kivárja a sztrájk végét.

Közben Borsod-Abaúj-Zemplén és Heves megyében tízen is jelezték a vasútforgalom lebonyolításában résztvevő vasutasok közül, hogy felvennék a munkát - mondta el a Független Hírügynökségnek Kovács Ferenc, a VDSZSZ helyi ügyvivője. A vasutasok ennek ellenére nem dolgoznak, mert a többi munkatárs, akik a vonat indításához szükségesek, sztrájkolnak.
Békéscsabán a főrendező dolgozna, de a sztrájk miatt nincs mit.

MÁV-közlemény: Néhány vonat azért elindult

Néhány vonat mégsem állt le a hat órakor kezdődött országos vasutassztrájk alatt - tájékoztatta a Független Hírügynökséget közleményében a MÁV. Volt, ahol a mozdonyvezetők is dolgoztak, máshol a forgalomirányítók vették fel a munkát.

Volt olyan vasutas aki, a hat órakor kezdődött országos vasutassztrájk ellenére is felvette a munkát - olvasható a MÁV Zrt. közleményében. Így például Győr és Tatabánya között ment vonat hat óra után is, illetve Kaposvár és Városdombó között is lehetett utazni.

A Vác-Szob vasútvonalon a fogalomirányítók nem sztrájkolnak, így várhatóan néhány szerelvény közlekedni fog majd ezen a szakaszon csakúgy, mint a dél-balatoni vonal egyes részein.

A sztrájktörők ellenére az ország vasúti közlekedése alapvetően leállt a pályaudvarok szinte mindenhol teljesen üresek. A vasutasok délig szüntették be a munkát, így tiltakoznak 38 mellékvonal tervezett megszűntetése ellen.

Sztrájkhelyzet 9.45-kor: változatlan

Nem változott a helyzet az országban, Debrecen, Miskolc, Szeged, Pécs, Szombathely és Győr pályaudvarain, valamint az ország többi részén is állnak a vonatok. A Délmagyarország tudósítója szerint a szegedi állomáson nincsenek várakozó utasok. Ugyanezt tapasztalták a Független Hírügynökség helyszíni tudósítói a többi városban: szinte sehol sincsenek várakozó utasok, mindenki másképp próbál eljutni úticéljához.

A MÁV dolgozóinak munkabeszüntetése reggel hat órakor kezdődött és délig tart.

Szeged

A vasutassztrájk három irányban (Szeged - Békéscsaba, Szeged - Budapest, Szeged - Szabadka) összesen 40 vonatot érint, az állomáson két szerelvény áll, a váróteremben alig páran voltak reggel hat órakor.

Fél tízkor a helyzet változatlan a szegedi állomáson: nem megy és nem érkezik vonat egészen délig, a sztrájk végéig.

Az első vonat 12:20-kor érkezik Békéscsabáról és 12:42 indul Budapestre.

Debrecen

Tüntetők lezárták szerda reggel a Debrecenbe vezető 47-es és 4-es főút egyik sávját a kormány ellen tiltakozásul és szolidaritást vállalva a sztrájkolókkal. A félpályás útlezárás reggel fél héttől délután fél kettőig tart.

A debreceni Kossuth-téri tüntetők rendőri biztosítás mellett 12-12 autóval zárták le a két főút bevezető szakaszát, a környéken nagy a torlódás - jelentette a Független Hírügynökség helyszíni tudósítója.

Összesen 45 teher- és személyvonat áll az állomáson, a dolgozók 95 százaléka nem vette fel a munkát. A pénztárak reggel hatkor bezártak, a váróteremben alig 10-15-en vannak. Ők a sztrájk miatt inkább órákkal korábban bejöttek a városba, és inkább a melegedőben várakoznak, mielőtt bemennek munkahelyükre.

Mindössze hét utasa volt annak a mentesítő buszjáratnak, amelyet a Hajdú Volán indított reggel hét órakor Budapestre. A busz a Stadionokhoz érkezik a fővárosban, és onnan indul vissza délután 3 órakor. Korábban a Hajdú Volánnál azt mondták, hogyha nagy lesz a túljelentkezés, elképzelhető, hogy több buszt is elindítanak egyszerre Budapestre. Ezenfelül azonban a korábbi sztrájkokkal ellentétben szerdán nem indítanak plusz járatokat a megyében, de ha jelzik a sofőrök, hogy túl nagy a tumultus, akkor beállítanak tartalék buszokat.

Budapest

Szinte teljesen üresek a fővárosi pályaudvarok szerdán reggel a hat órakor megkezdődött hatórás vasutassztrájk miatt. Mindössze néhány utast látni, akik a hat óra előtt beérkezett szerelvényekkel utaztak. A pályaudvarok információs pultjainál azt mondják, hogy délig egyetlen járat sem indul el.

Gyakorlatilag teljesen üres szerdán reggel a Nyugati pályaudvar - jelentette a Független Hírügynökség helyszíni tudósítója. A hat órakor megkezdett sztrájk után még néhány szerelvény beérkezett, azóta azonban egy sem indult el. A hangosbemondókon folyamatos a tájékoztatás, azt mondják, hogy délig egyetlen vonat sem indul.

Hasonló a helyzet a Keleti pályaudvaron is, ott sem látni szinte senkit. Oda hat óra előtt pár perccel érkezett be az utolsó szerelvény és azóta egy sem indult el. Érdekesség, hogy a 6-os és 8-as vágányokhoz aktivisták "sztrájk" feliratú transzparenseket helyeztek el.

A Déli pályaudvar is majdnem teljesen kiürült, ott is csak azokat látni, akik egy korábbi járattal érkeztek. Valamivel fél hét előtt érkezett be az utolsó szerelvény, ki azonban egy sem gurult az állomásról, várhatóan délig nem is fog.

A MÁV elkészítette a tervet a délelőtti sztrájk utáni vonatközlekedés helyreállítására. Eszerint Budapestről csak olyan elővárosi vonatok indulnak majd, amelyek minden állomáson megállnak. Nem lesznek tehát külön személyvonatok és zónázó vonatok, hogy így elkerüljék a vonalak zsúfoltságát. A forgalomirányítók úgy szervezik a közlekedést, hogy délben a 11 óra 50 perckor menetrend szerint induló járatok menjenek ki először a pályaudvarokról. A sztrájk miatt 1300 vonat teljesen kimarad a menetrendből - közölte a vasúttársaság. Azok a vonatok maradnak ki, amik reggel indultak volna, kivéve a nemzetközi és InterCity járatokat.

Győr

Leállította vonatait a Győr-Sopron-Ebenfurti Vasút Zrt. is szerda hajnalban: dolgozói kevesebb ideig függesztik fel a munkát, csak reggel 6-tól 8 óráig és nem délig, mint a MÁV egyes dolgozói. A GYSEV sztrájkja nyolc vonatot érint, vonatpótló buszokat indítottak Győrből, Sopronból, Szombathelyről és Szentgotthárdról is - tájékoztatta a Független Hírügynökséget Balla György, a GYSEV dolgozók szakszervezetétől.

A győri vasútállomáson a tudakozó előtt kígyózik a sor. A MÁV-os dolgozók sztrájkja miatt 8 és 12 óra között változik a vonatok menetrendje, a győri InterCity-k nem közlekednek ebben az időszakban.

Miskolc

Minden állomáson sztrájkolnak a vasutasok Észak-Magyarországon is, tájékoztatta a Független Hírügynökséget Kovács Ferenc, a VDSZSZ helyi ügyvivője. A miskolci Tiszai pályaudvaron két vonat vesztegel, az egyiknek 5.50.-kor kellett volna elindulnia Ózdra, de már nem indították el. Hat óra környékén hat járatnak kellett volna indulnia a Tiszairól. A pályaudvaron mindenki sztrájkol, az ügyvivő nem tud sztrájktörőről. A pályaudvaron nagyon kevés, két-három utas van, - ők mindannyian tudtak a sztrájkról, és korábbi vonattal érkeztek meg vidékről. A vonatok is üresek, annak ellenére, hogy világítás és a fűtés működik rajtuk.

Szombathely

Vas megyében a Vasi Volán kétórás munkabeszüntetése 300 járatot érint, azonban az összes járat egyharmada mégis elindul, mivel a szakszervezeteknek sikerült megállapodniuk a munkáltatóval az elégséges szolgáltatásról. Eszerint a sztrájk csak a helyi és helyközi buszokat érinti, a nemzetközi, távolsági, szerződéses és a különjáratokat azonban nem.

Szombathelyen egyébként kevesen vannak a buszpályaudvaron, de nagy a tanácstalanság, mert ellentétes információkat lehet kapni a buszok indulásáról.

Pécs

A hatórás sztrájk 15 induló és 13 érkező vonatot érint, 3 szerelvény az állomáson rostokol. A váróteremben egyelőre alig öten tartózkodnak - mondta a Független Hírügynökségnek a Imre Lászlóné, a MÁV pécsi területi sajtószóvivője.

Békéscsaba

A vasutassztrájk 12 vonatot érint, a váróteremben alig vannak. A Körös Volán reggel 8-ig tartó munkabeszüntetése miatt 200 járat nem közlekedik. A távolsági járatok közül a Békés megyén kívüli végállomásokra elindultak a buszok, a megyén belül viszont hat óra után megálltak, illetve a legközelebbi, váróteremmel rendelkező helyre mentek be. Békéscsabán a városi tömegközlekedés is leállt, az autóbuszok kiesése 30 ezer ember közlekedését nehezíti meg a megyeszékhelyen.

Olvasóink írták

  • 8. Dezső34 2007. november 22. 01:17
    „Ennyi demagóg butaságot amit itt olvasok! :( Ennyire nem értitek az alapvető közgazdasági törvényeket sem?

    ditti: a vasút fejlesztése abban merül ki, hogy Szegeden és még sok más helyen ahol van forgalom (!) felújították a pályaudvart, Szolnok, Debrecen, stb. mentén a rendezőt és a vasútpályát, vettek elővárosi vasúti kocsikat BP-re, stb. stb. stb. A kedd délutánonként 3-4 embert kiszolgáló vonatjáratok, vonalak bezárása nem tragédia hanem jó hír, mert az ilyen járat egyszeri elindítása is sacc per kábé 200-300.000 FT amit a rajta utazó 3-4 vagy 10 ember párszáz FT-os jegyének ára nem hoz vissza. Végig kellene ezt gondolni.

    Ráadásul az ilyen vonatokkal párhuzamosan, szintén magas állami dotációval VOLÁN busz közlekedés is megy. Mivel van vonat is és busz is, mindkettő állami támogatással, a párhuzamosság miatt mindkettő veszteséges. Ha csak egy lenne, az már akár nullszaldós vagy ne adj´ Isten nyereséges is lehetne esetleg - és ABBÓL LEHET normális vasút, tiszta és szép vagon, jó fizetés a megmaradt dolgozóknak. Jelen pillanatban mindezt hitelből tudják csak megteremteni, tengődnek, állami pénzen, évente sok tíz milliárdból amit MI fizetünk be adónak... ha az meg nem elég, akkor az állam hitelt vesz fel... azért, hogy ezek a párhuzamosságok, a buzi nagy létszám, a láblógató bakter, a Szeged-Mezőhegyes vonal amin hetente 50 ember utazik továbbra is utazhasson ... és közben ez is csődbe jut, meg a vele párhuzamos VOLÁN is tartja a markát.
    ÉBRESZTŐ! Ez a pazarlás. Aki ezt támogatja a szimplán pazarló és hülye.”
  • 7. zsoltee0716 2007. november 22. 00:40
    „Szerintem meg a viteldíj az ami magas.Csak ne jussunk el oda hogy a MÁV egy részét (naná hogy a többségét) eladja a kormány!!
    Ditti
    Ha megszűntetik a szárny vonalakat avval nem csak a vasúttal járó emberek látják kárát vann ennek egy húzóágazata a dolgozó is elveszítheti munkáját.Ezáltal mindkét család nehezebb helyzetbe kerül főleg ha a dolgozók elmúltak már 40 is.Van ez az időszak amikor(40 és a nyugdíj) amikor finoman szólva levan szarva az ember.
    Kitartás emberek, egymásért legalább.”
  • 6. GGG 2007. november 21. 19:44
    „Kedves ERKDP! Azért büdösek meg szemetesek a vasúti kocsik, mert egyes emberek nem értékelik a tisztaságot. Összefirkálják a kocsikat, kilyukatják az üléseket, szemetelnek. Ha mindenki megtartaná a tisztaságot, nem lennének büdösek és koszosak a kocsik. Mások munkáját tisztelni kellene! Sokan vonattal járnak dolgozni, és a bejárásuk ettől függ!”
  • 5. Cseter János 2007. november 21. 19:28
    „"Majd megunják, majd hazamennek"! Hát így is lett, hisz tudták előre! Hisz mindig megmondják nekik, de nem hiszik el!
    Nincs értelme az efféle sztrájknak! Tanúlni az ellenféltől kell! Jobban többet kell hazudni! Becsületes ember itt nem tud boldogulni!
    Az, hogy kárt okoza jogai érvényesitésének kisérletével, az csak olaj a tűzre! Jönni fog a megtorlás, ha egy kicsit késik is! Erről nem fog lemondani az akinek a hatalmat a kezükbe adta a nép! Ma már kéj ből is bosszút áll az, aki megteheti! Ahol a pénz ott az uralom és a hatalom! Ne hogy azt képzelje valaki, hogy magyarországon demokrécia azaz "népuralom" van"! A nép nyakán ülő uralom van!
    De nem mis érdemel mást az, aki megalázkodik e dzsentrik előtt!”
  • 4. ERKDP 2007. november 21. 19:07
    „Hagyjad Ditti, nem érdemes! Addig, amíg nem őket érinti magasról tojnak rá! Persze az nem érdekli őket, hogy a MÁV azért veszteséges, azért járnak vele kevesebben és mennek inkább autóval, mert IGÉNYTELEN, BÜDÖS, MOCSKOS, LEPUSZTULT!!! Na ezen kell változtatni és akkor nem lesz deficit! Erről volt szó tavaly tavasszal még, ha jól emlékszem, "európai vasútról". Hát ez most az lesz, albániai színvonal, hiszen még az is Európa... Sajnos beruházás nélkül semmi nem megy. Ha már most mindenáron reformálunk, és pár évig mindenképp szar az életünk, akkor legalább ne a lyukakat tömködjük, hanem egy jó nagy összeggel fejlesszünk! És akkor látjuk, hog yvan értelme. Hiszen le ne tagadják már könyrgöm, hogy egy évtizeden belül megtérülne, mert a közgazdaságtan atyái forognak a sírjukban...”
  • 3. ditti 2007. november 21. 17:25
    „Hol van az az 1000 milliárd Ft amit GY.F. a miniszterelnöki vitában ígért a vasút fejlesztésére?
    Hát persze, hogy hazudott megint és hitegette a vasutasokat és az országot?
    Miért a vasutasokat szidjátok? Az persze senkit nem érdekel (kivéve azt aki elszenvedi), hogy mi lesz azokkal az emberekkel akik vasúton járnak be dolgozni? Ők haljanak éhen?
    Attól, hogy ez a néhány vonal megszűnik a MÁV adóssága a régi marad, de emberek tízezrei lehetetlenülnek el vidéken!
    Nekik is vannak jogaik! Ne ezeken az embereken spóroljanak hanem magukon!”
  • 2. Hné 2007. november 21. 16:07
    „Már unalmas ez a minden évben sztrájkoljunk valamiért szlogen a vasutasoknál. Nyilván a sza.szervezeti főtitkáruk ezzel erősíti pozícióját, mert e "munkán " kívül ( szarkeverés) máshoz nem ért.

    Emlékezzünk: az Orbán kormány idején 8 napig nem dolgoztak, aztán szépen bukta lett a dologból.
    Remélem, most sem engednek nekik.
    Folyik a sírás-rívás, hogy nincs béremelés, és közben a néptelen járatok fenntartását akarják az én, a MI pénzünkből.”
  • 1. Diggeo 2007. november 21. 15:43
    „Hajrá, így tovább! Fúrják meg a karcsúsítást, fúrják meg a leépítést, fúrják meg a jegyárak növelését, aztán ettől legyen még kisebb a MÁV bevétele, még nagyobb a felvett hitele, még magasabb a költsége és a kiadásai, tartsák meg az összes halál veszteséges mellékvonalat a bakterházakkal együtt és süllyedjen ennél is nagyobb sz.rba a MÁV de onnantól kezdve az én és a többi adózó pénzére - most évente több milliárd Ft-ot kap a MÁV a költségvetésből - többet ne számítsanak.”

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Előzés közben ütötte el a gyalogost

Szörnyethalt az a gyalogos, akit egy kamiont előző Mercedes gázolt el az 54-es úton - értesült a… Tovább olvasom