Délmagyar logó

2017. 02. 19. vasárnap - Zsuzsanna -1°C | 7°C Még több cikk.

400 forint fölött lehet jövőre a benzin

Budapest - Egy év múlva 390-410 forint is lehet a 95-ös benzin átlagára, s ehhez hasonlóan fog emelkedni jövőre a gázolaj ára is.
Az MTI által megkérdezett szakértők között megoszlott a vélemény az emelkedés üteméről, van aki csak 375-380 forintos benzin és 365-370 forintos gázolaj árat jósol, de abban egyetértettek, hogy tovább nő az üzemanyagok ára. Az üzemanyagok drágulása nem érheti meglepetésként a fogyasztókat, mivel az elmúlt évben is jelentősen emelkedett az áruk: az idén januárban a 95-ös átlagára még csak 317 forint volt, a gázolajé pedig 297 forint. December közepén benzin literenkénti átlagára már 357-358 forint volt, míg a gázolajé 345 forint.
Jövőre a szakértők szerint az ideihez hasonlóan, folyamatosan araszolnak majd felfelé, 2-4-6 forintos lépésekkel az árak. Természetesen lesznek olyan hetek is, amikor árcsökkentést jelent be a Mol Nyrt., ám mivel nem vonhatja ki magát a nemzetközi folyamatok alól, tartania kell a lépést az emelkedéssel. Tarjányi Dániel, a Crédit Agricole Corporate and Investment Bank Magyarországi Fióktelepe vezető kereskedője kifejtette: jövőre tovább emelkedik a nyersolaj ára, bár szerinte a Brent-típus hordónkénti ára még nem éri el a 100 dollárt. Hozzátette, év végére 85-95 dolláros árat vár, mivel az OPEC országok mérsékelt árpolitikája nem engedi 100 dollárig emelkedni az árakat.

Újabb történelmi csúcsra emelkedik az üzemanyagok ára

Emeli szerdától bruttó 5 forinttal a 95-ös benzin literenkénti nagykereskedelmi árát a Mol Nyrt., a gázolaj ára bruttó 6 forinttal nő, ezzel újabb történelmi csúcsra emelkedik az üzemanyagok ára - értesült az MTI piaci forrásokból hétfőn.

A mostani emeléssel a benzin átlagára 360-361 forintra emelkedik, a gázolajé 351 forint lesz.

A múlt héten a Mol Nyrt. bruttó 2 forinttal csökkentette a 95-ös benzin literenkénti nagykereskedelmi árát, a gázolaj ára nem változott.

Az idén januárban a 95-ös átlagára még csak 317 forint volt, a gázolajé pedig 297 forint.

Hegedűs Miklós, a GKI Energiakutató ügyvezető igazgatója az MTI-nek elmondta, míg korábban a nemzetközi prognózisok az idénre átlagosan 85 dolláros olajárat jósoltak, napjainkban már inkább 90 dollár körülit. Úgy vélte, az árszint tovább emelkedik, s jövőre átlagban 98-100 dollár körüli lesz, azaz 8-10 dollárral magasabb, mint korábban gondolták. Ugyanez a 7-8 százalékos áremelés érvényes a finomított termékekre is, hiszen jövőre további kereslet növekedés várható. A trend pedig mindenképpen erőteljes növekedést mutat mind a nyersanyagok, mind a késztermékek esetében.

A trend pedig mindenképpen erőteljes növekedést mutat mind a nyersanyagok, mind a késztermékek esetében. Decemberben egy tonna benzin ára 800 dollár körüli volt, míg a gázolajé 760 dollár. Az olaj és a finomított termékek árát befolyásolja, hogy elsőként a feltörekvő országok, Brazília, Oroszország, India és Kína kerülnek majd ki a válságból, ami felfelé hajtja a keresletet. Kína például minden települést el akar érni a gázhálózattal, s mindenütt ki akarja építeni az áramszolgáltatást. Ott, ahol ez vezetékkel egyelőre nem oldható meg, kis olajtüzelésű generátorokat telepít, ami az általános motorizációs fejlődés mellett jelentősen növeli a keresletet a világpiacon az olaj és a késztermékek iránt.

Tarjányi Dániel úgy vélte, míg az idén a magasan finomított termékek iránt volt nagy a kereslet, jövőre ez változik, s megnő az igény a közép kategóriásokra. Ennek következtében több, technikailag korszerűtlen finomítót újra indíthatnak, ám mivel ez mintegy hat hónapot vesz igénybe, üzemelésükig kapacitáshiány lesz a világpiacon. A másik következmény az lehet, hogy a magasan finomított termékek ára csökken, miközben a közepeseké nő. Tarjányi Dániel szerint érdekes kérdés, hogy a magyar autós mekkora ár mellett dönt úgy, hogy nem tankol többet a kocsijába. Úgy vélte, mint ahogyan az idén, úgy jövőre is több dolog befolyásolja ezt, s nem feltétlenül a literenkénti ár lesz a döntő tényező. A személyi jövedelemadó csökkentése például jelentős összeget hagy az embereknél, s a nyugdíjpénztári reálhozamok kifizetésével is több elkölthető pénze lesz a lakosságnak.

Hegedűs Miklós elmondta, a magyar kilátásokat a tényleges áremelkedést illetően döntően az befolyásolja, hogyan alakul a forint és dollár árfolyama. Úgy vélte, a forint éves átlagban nemigen erősödik a dollárhoz képest, mivel az első félévben a várható strukturális reformok hatása még nemigen mutatkozik meg. Hozzátette, a benzin és gázolaj közötti 20-25 forintos különbség megmarad jövőre is. S annak is nagyon nagy a valószínűsége, hogy az üzemanyag árak legalább 2-3 százalékponttal jobban emelkednek, a jövőre várt 3,5-4 százalékos inflációnál.

Az mindenestre tény, hogy az idén az első kilenc hónapban 9,8 százalékkal, 2,212 milliárd literre esett vissza az üzemanyag fogyasztás a tavalyi év hasonló időszakához képest a Magyar Ásványolaj Szövetség (MÁSZ) adatai szerint.

A 95-ös benzinből 11,8 százalékkal fogyott kevesebb, míg a 98-asból 36,4 százalékkal vásároltak kisebb mennyiséget. Az előbbiből kilenc hónap alatt 1,004 milliárd litert adtak el, míg az utóbbiból 27,7 millió liternyit. Gázolajból 7,2 százalékkal, 1,18 milliárd literre csökkent az eladás az első kilenc hónapban. A visszaesés üteme a harmadik negyedévben némileg lassult, mert az első félévben még 12,6 százalékkal csökkent a magyar piacon az üzemanyagok eladása, s így az első hat hónapban a tavalyi 1,601 milliárd literről 1,4 milliárd literre esett vissza. A piaci változásokat megérezte a Mol Nyrt. is, a teljes magyarországi értékesítése 11 százalékkal csökkent az első háromnegyed évben az előző év azonos időszakához képest, a kedvezőtlen kereslet és elsősorban az év első felében a szomszédos országok felé irányuló üzemanyag turizmus következtében.

Olvasóink írták

123 hozzászólás
  • 123. őrgróf 2010. december 28. 14:45
    „Dobó1-hez nincs mit hozzátenni <moderálva> A benzinár emelés nem jár haszonnal az államnak, csak kárral az embereknek, ugyanis csökken a fogyasztás, tehát nem lesz több adóbevétel. A fogy. csökkenése pedig elsősorban a kamionok külföldön történő tankolásból adódik, a magyar emberek többsége kénytelen itthon tankolni, mert közlekedni kell, és nincs mindenütt troli meg villamos...min. 7 millió ember vidéken lakik! Semmi nem indokolja az üzemanyagárak emelését, mert pl. amikor 50 USD volt egy hordó olaj, akkor a dollár árfolyama 300 ft volt (kb.) most pedig 210-220 ft. Szóval értelmetlen, az emberek hangulatát rontó, mindenütt áremelést generáló idióta intézkedés, ami csak a MOLnak jelenthet némi többletbevételt. Ja hogy politikusaink ott érdekeltek? Az más. Akkor értem.”
  • 122. Larsson 2010. december 28. 10:55
    „Vigyázz mert az irigy szomszéd majd besúg és elvisznek! :)
    Sztem hozd be az ukránoktól és akkor még triplázhatod is a hasznot... ;)”
  • 121. Lacas 2010. december 28. 09:40
    „Nem lehet 400 hanem lesz is.Komolyan megéri benzinbe fektetni.Most veszek mondjuk 100ezer litert 350ért.400 ért eladom.100ezer literen 5millió bruttó hasznom van....Ha bevallom,hogy van nálam ennyi benzin. De olyan hülye nem vagyok :-) De legyen csak 10000.Az elfér bárki udvarán.Az is fél milla haszon.Több mint 10 százalék.Magasabb mint a banki kamat és legalább olyan kockázatmentes is,hiszen az olaj mindig is csak emelkedni fog:-)”
  • 120. Admin07 2010. december 28. 09:36
    „Felszólítom Gyurcsány Ferencet, hogy tegye meg azonnal a szükséges lépéseket a lakosságot elnyomorító benzinár csökkentése érdekében! Csökkentse az üzemanyag adótartalmát! Lehetetlen helyzetbe hozza a magyar embereket! Ha a nevet eltévesztettem, akkor elnézést kérek, két éve még ez a lemez volt divatban!”
  • 119. belaba 2010. december 28. 09:34
    „111. jozko 2010.12.28. 00:17

    Nézd jozko, értem az érveidet, örülök hogy vannak (még) ilyen gondolkodású emberek ebben az országban.
    Nem is kívánok veled vitába szállni, mert hosszú lenne.
    Csak azt kérem, kicsit gondold át, biztosan a környezetvédelem okán vagyunk-e világelsők üzemanyag-árban!?
    Biztosan elég alternatíva egy ember számára, hogy ha nem bírod, majd utazol vonattal vagy kerékpárral?
    (nekem kb. fél nap + heti 3000 taxiköltség a munkábajárás, ha jópofa akarok lenni és ezt választom. bármennyire hihetetlen, sem tömegközlekedés, sem kerékpárút nincs a közelben...)
    Egyéb lehetőségek?
    Lényegesen olcsóbb, támogatott, környezetkímélő üzemanyagok?
    Egy nemes célt szolgálni nem csak az állampolgárok kötelessége.”
  • 118. Larsson 2010. december 28. 09:23
    „Nem védem ferkót, mert uaz a véleményem róla mint viktátorról, de nézd meg melyikőjük gazdagodott meg tisztán a politikából és melyik volt már politikusi karrierje előtt gazdag?! Könnyű a válasz, mert a narancs az életében egy percet nem dolgozott mégis...”
  • 117. DobóI 2010. december 28. 07:42
    „Miért is van a gazdaság szétverésében jeleskedő Gyurcsótány Ferenc Veress és vagy harminc listán benyomott szocialista bűnöző frakciótárs még szabadon? A megtollasodott szoc-libes ország lepusztitásban jeleskedő, elmúlt 8 (20) év során érdekes módon megtollasodott szoc-libes bűnözők teljes vagyonának lefoglalását, ebből a benzin adótartalmát igen jelentős mértékben csökkenteni lehetne!”
  • 116. apa5455 2010. december 28. 06:55
    „Belváros 2010.12.27.23:01 Kérdezem? Talán Gyurcsányt kellett volna maga mellé vennie? Na ne már!!!!!”
  • 115. Nórikám 2010. december 28. 01:46
    „" A demokrácia a félrevezethető emberek által meg választott szélhámosok diktatúrája."”
  • 114. Nórikám 2010. december 28. 01:29
    „69.fles2. Egyetértek Veled, mindig is volt a véleményem.”
  • 113. Rozsdás 2010. december 28. 00:49
    „Semmi bajom az üzemanyag ár emelésével,egy tankolás 50l, főleg télen és akinek tényleg munka eszköze az autó most legalább 15% több mint más évszakban a hideg miatt,ez 18000 forint,ami azt jelenti egy jobb aútónál 10 literes átlagfogyasztásnál sem megy 500 kilómétert mert még a motort is melegíti mielött a jeget havat letakarrítja.
    Miért kell euros árakkal árulni mindet!! Euros bérek nélkül??
    Miért kell balkáni béren élnünk? Miért kell vissza tejelnük egy munka elvégzéséért (20%)?
    Miért kell eltartani 3000000 munkátvégzőnek 69000000 embert?
    Nem hiszem el hogy ebből ki lehet lábalni,nem hiszem el hogy ezt nem tudják választott vezetőink!
    Csak azt látom hogy ezt nem tudják kezelni, ahhoz hogy ezek a tények tudatosuljanak a pénztércákban kell még három hónap!!
    Mi lesz ezután? Egymillió ember lehet hogy túl éli adósság nélkül de a többi belerokkan!!”
  • 112. jozko 2010. december 28. 00:17
    „89. belaba:

    Nem irigyellek.
    csak egy gyors fejszámolás:

    Havi 40-45 ezret költesz üzemanyagra, az cirka 130-140 liter ára.
    A kocsidtól /és Tőled/ függően az havi 1500-1600 kilóméterre elég.

    Ha naponta gyilkolod a suhanó deficitedet, akkor 65 kilóméternyit tekerhetsz bele.
    Ha eljársz dolgozni, ez a lkásodtól mintegy 30 kilóméterre lévő munkahely elérését tesz lehetővé.
    Gondolom, nyomós okod van a fele annyiba sem kerülő bérlet helyett benzibre költeni!

    Ha csak a hét végéke ingázol,heti 400 km. a kontingensed-ezzel cirka 200 km-re lévő várost tudsz megjárni.
    Itt sem jöhet számításba a tömegközlekedés?
    Végül is számtanban sosem voltam igazán jó, csak úgy kérdezősködtem.

    Még azt is el tudom képzelni, a nagyokosok kiszámították 1 tonna üzemanyg elégetésének széndioxid kibocsátását.
    Millió tonnákban számítva /a magasabb ár miatt nálunk el nem adott/ üzemanyag CO 2 megtakarítását-
    esetleg jelentős qvótát lehet átadni a fejlett ipari országoknak-jó pénzért!?

    Minden lehetséges.”
  • 111. h375317 2010. december 27. 23:08
    „Még mindig eladó az autóm!!! Valaki?”
  • 110. Belváros 2010. december 27. 23:01
    „Második Berlusconiról írnak

    http://index.hu/kultur/media/2010/12/27/der_spiegel_az_utolso_csepp_volt_a_mediatorveny/

    Kollégái úgy jellemzik Orbánt - állapítja meg a Der Spiegel -, mint aki "megszállottja a médiának", aki második Silvio Berlusconi akar lenni, annak botrányai nélkül. Azonkívül minden, a legcsekélyebb mértékben is fontos tisztséget a saját bizalmi embereivel tölt be. A tavaszi választási eredményt "forradalomnak" nevezte, és hamarosan megmutatta, hogy mit ért ezen. Úgy szabta át a választókörzeteket, hogy az októberi önkormányzati választások után a Fidesz adja a polgármesterek 95 százalékát.

    Hát ez megy nagyban és kicsiben , értsd Önkormányzati szinten is - mindenhová CSÓKOSOK, pártkatonák!
    Ennek majd aztán mindnyájan ihatjuk a levét!”
  • 109. Larsson 2010. december 27. 22:41
    „Az a baj, hogy ez a fő cél, gyors "kilépni" és akkor meg lehetne koronázni a "királyt". Pár év alatt kiélné beteges hajlamát, aztán az ország meg itt maradni jó nagy sz*rban...”
  • 108. Belváros 2010. december 27. 22:27
    „Simán megérdemelné ez a balkáni ország hogy azonnali hatállyal kivágjanak az Unióból!”
  • 107. Evelyn_26 2010. december 27. 22:17
    „Eközben Brüsszelben:

    Az Európai Bizottság megkezdte a vizsgálódást a magyar médiatörvény ügyében, mondta Jean Asselborn luxemburgi külügyminiszter a HVG-nek [1] adott telefonos interjúban.

    A külügyminiszter szerint egyetlen másik tagállamban sem fordul elő, hogy a teljes médiaszektort egyazon állami hatóság felügyelete alá helyezzék, amely hatóság kormány által kijelölt tagjai egyazon párthoz tartoznak. Németországban és Nagy-Britanniában például a sajtó képviselőiből álló testületek gyakorolnak önkontrollt, mondta.

    Szerinte egy demokráciában a média kontrollálja az államot, és nem fordítva. Ha fordítva történik, akkor az már nem demokrácia, mondta Asselborn, aki azt is elmondta, hogy külügyminiszterként, miniszterelnök-helyettesként a luxemburgi kormány nevében beszél.

    A külügyminiszter nem tud esetleges Magyarország elleni szankciók előkészítéséről. Mint mondta, léteznek eljárások, amelyeket tiszteletben kell tartani, ezen kívül csak bele kell nézni az uniós alapszerződésbe és abból kiderül, hogy mi forog kockán.”
  • 106. Belváros 2010. december 27. 21:36
    „97. tótkomlósi 2010.12.27. 19:28
    A fidesz nem tesz haverokat pozícióba!
    Azt csak a gyurcsányék tették!
    Azok az emberek mind egytől eggyig tanult, szakértő emberek, akik csak azt várták, hogy a fidesz hatalomra kerüljön és megmutathassák tehetségüket!
    Tehát ne mondj butaságokat!

    Ja azért távolították el ALJAS SUNYI módon az önkormányzati cégek vezetőit, és raktak helyükre ismeretlen FITYESZ katonákat, értsd Végrehajtókat - mert felső utasításra minden vezető pozícióban lévő értelmes szakembert KI KELL RÚGNI!!! Felfogtátok már! Itt nem számít hogy fejlesztések törnek derékba, össze fognak omlani a cégek - CSAK A CSÓKOSOKNAK legyen elég hely!”
  • 105. valoperes_zugugyved 2010. december 27. 21:15
    „belvárosi
    ha lehet
    akkor inkabb ök költözzenek strassburgba
    hehe
    ott majd imadni fogják oket))”
  • 104. Belváros 2010. december 27. 20:27
    „Erről van szó! Akinek egy pici esze van itt hagyja ezt a Cigányországot, mert EZ EGY PÉNZÜGYI GYARMAT!!!
    A magyar embert éhbéren tartják, már akinek van munkája! Ez itt a lényeg és nem a benzin ár, mert akinek van autója az a benzint is megveszi - itt a másik 6 millió szegény emberrel kellene foglalkozni!
    Nyavalyogni nem kell (azt csak a sexuális együttlétben!)

    "Igaz is, a fizetésünk növekedése sem lephetett meg, mivel az meg nincs!!!!!!!!!!!!!!
    Szóval nem az üzemanyagár a magas, hanem K..VA KEVESET KERESÜNK!!!!!!!

    Pl.: Németország havi 1500 euro, Magyarország havi 300 euro munkabér!!!!!!
    Ja és ez a nagy átlag......miről is beszélünk????""”
123 hozzászólás
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Tűzoltók csörlőztek ki egy elakadt hókotrót

Budapesti tűzoltók csörlőztek ki egy elakadt hókotrót vasárnap este a Zsámbék és Páty közötti úton -… Tovább olvasom