Délmagyar logó

2016. 12. 04. vasárnap - Borbála, Barbara -5°C | 4°C

A bankhitel és a biztosítás csapdái

Az utóbbi idők fogyasztói panaszainak jó része a banki (avagy különböző szövetkezeti) és biztosítási kérdések köré csoportosul. A honi fogyasztóvédelem egyik jelentős területe a pénzügyi szféra, amelyről a mindennapi ember viszonylag keveset tud, pedig mindannyiunk élete szorosan kapcsolódik hozzá.
Olvassuk el a szerződés minden pontját!

A pénzügyi területen ugyanúgy érvényes az a fogyasztóvédelmi alapszabály, amely minden jelentősebb vásárlásnál, szolgáltatásmegrendelésnél, bármilyen egyezség megkötésénél elengedhetetlenül szükséges: aláírás előtt nagyon figyelmesen olvassuk el a szerződés minden pontját, főleg a kisbetűs részeket. Nagyon sok hitelszerződésre, biztosításra elhangzott panasz mögött ugyanis az húzódik meg, hogy a panaszos nem figyelt oda, amikor aláírta a feltételeket és következményeket (is) tartalmazó okmányt.

A banki szerződések minden esetben írásosak, s valamennyi bankszámlával összefüggő megbízás is írásos. A szóbeli megállapodás nem számít, arra hiába hivatkozunk. Mivel a bankok blankettaszerződéseinek megváltoztatására gyakorlatilag nincs lehetőségünk, a szerződő fél választási szabadsága abból áll, hogy az adott feltételek mellett megköti-e, vagy sem az illető szerződést.

Fizetésünk az alap

Érdemes megszívlelni, hogy általában a munkabérünk, avagy egyéb rendszeresen visszatérő jövedelmünk (nyugdíj, gyes, gyed stb.) bankszámlánkra érkező összege határozza meg a pénzköltési szokásainkat. Ha ezenfelül rendelkezünk megtakarításokkal, csak akkor ajánlatos tájékozódni a betétekről (biztonságos megtakarítás, viszonylag szerény betéti kamatozással), avagy a befektetésekről (esetenként nagyobb kockázattal járó értékpapír-konstrukciók).

A kockázat a befektetéseknél csakúgy, mint a hiteleknél nagy jelentőségű, hiszen egyes befektetéseknél az egész tőkénket elveszíthetjük, a hitelek visszafizetése pedig – különösen, ha hosszú időre szólnak – bizonytalanná válhat. A jövő ugyanis rosszul tervezhető, ezért a fogyasztó jól teszi, ha a hitel felvétele előtt jól átgondolja a törlesztési feltételeket és lehetőségeket, s tartalékol az esetleges nehézségek áthidalására.

E-mailen soha ne adjunk ki adatot!

Hazánkban is megszaporodtak az elektronikus pénzügyi szolgáltatásnyújtással történő visszaélések. Ennek egyik elterjedt módja, hogy az elkövető megkísérli megszerezni a számlatulajdonos vagy bankkártyabirtokos személyes adatait és biztonsági kódjait. A legjellemzőbb bűncselekmények körébe az úgynevezett „adathalászat" tartozik, amelynél a csalók különböző eszközökkel (például telefonhívás, e-mail) ráveszik a gyanútlan számlatulajdonost, hogy árulja el jelszavát, adjon meg bizalmas adatokat, illetve számítógépén töltsön le, indítson el bankinak látszó alkalmazást az elektronikus üzenetben kapott link segítségével. Tudni kell, hogy a pénzügyi szervezetek soha nem kérnek e-mail útján személyes adatokat ügyfeleiktől. Ha olyan banktól érkezett levél, amelyikkel nem állunk kapcsolatban, a legjobb nem válaszolni, ha pedig saját bankunk tűnik a levél feladójának, meg kell győződni, hogy valóban tőle érkezett-e a megkeresés. További veszélyforrást jelentenek az előnyös pénzügyi ajánlatokat, kedvező pénzkeresési lehetőségeket kínáló kéretlen e-mailek. Legjobb ezekre sem válaszolni, ugyanis könnyen csalás áldozatává válhat a címzett.

Az igazi iránytű a THM

Sokakat megtéveszthetnek a reklámok, hiszen a hitellehetőségek hirdetéseinél csak a kamatot vagy a gyors hitelbírálatot nézzük. Pedig a kamat mellett más költségeket is kell fizetni. Csupán a kamat vizsgálata csalóka eredményt adhat, hiszen például a zérószázalékos kamatú hiteleket sem adják általában ingyen, ilyenkor többnyire magas kezelési költségeket kell fizetni. Az igazi iránytű tehát nem a kamat, hanem a THM, azaz a teljes hiteldíjmutató, amelyet három hónapnál hosszabb futamidejű kölcsönök esetén kell feltüntetni.

Ami a biztosításokat illeti, a szerződés aláírása előtt érdemes tisztázni: mit ígér a biztosító, mindez megfelel-e a fizetési lehetőségeinknek és az igényeinknek, van-e visszavásárlási lehetőségünk, garantál-e hozamot a biztosító, és ha igen, mennyit, milyen költséget számol el a biztosító a saját működésére?

Illés Ferenc
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Ötvenhárom halott a szakadékba zuhant buszban

Legalább 53 ember meghalt, amikor a hegyekben az autóbuszuk egy kanyarban lesodródott a nedves… Tovább olvasom