Délmagyar logó

2017. 11. 22. szerda - Cecília 5°C | 13°C Még több cikk.

A betegségek nyolcvan százaléka lelki eredetű

Kitűnő módszer a stressz és a hozzá vezető depresszió kezelésére a terapeuta szerint a relaxációs tréning.
Relaxációs tréninggel a depresszió ellen

Kitűnő módszer a stressz és a hozzá vezető depresszió kezelésére a relaxációs tréning. A terapeuta útmutatásai nyomán bárki sikerrel alkalmazhatja otthon is.
 
Ha a stressz kezelhető, a depresszió megelőzhető a relaxációs tréning segítségével, akkor számos más betegség kifejlődését is meg lehet akadályozni. Hiszen a betegségek csaknem nyolcvan százaléka pszichoszomatikus, azaz lelki eredetű testi megbetegedés – mondja dr. Keresztes Margit relaxációs terapeuta.

A módszer egyszerű

„A relaxációs tréning" szókapcsolatban a „relaxáció" szó az ellazulásra utal, a „tréning" pedig arra: az ellazulás nem valamiféle magától létrejövő folyamat – a résztvevőnek aktívan elő kell segítenie létrejöttét. Az ellazuláshoz vezető gyakorlatot egy idő után saját maga is tudja végezni az ember, tehát nem szorul örök időkig a tréner segítségére. Egyébként – legalábbis az érdeklődő laikusok első benyomása szerint – a módszer olyan egyszerűnek tűnik, hogy nem könnyű megérteni, miként működik. Márpedig működik, jóllehet ennek szinte egyetlen bizonyítéka: világszerte százezrek előzik meg segítségével a depressziót vagy gyógyulnak ki belőle.

A tizenkét alkalomból, heti két órából álló gyakorlat alapja a fokozatos ellazulni tudás megtanulása, kiscsoportos formában. Először csak egy-egy testrész lazul el – nem úgy, hogy az ember „nem gondol rá", hanem épp ellenkezőleg: az ellazulására koncentrál. A test ellazítása a lábnál kezdődik, és – a tréningsorozat vége felé közeledve – a fejnél ér véget. Végül az egész testét el tudja lazítani az ember – ha otthon is gyakorol a heti két órában elsajátított ismeretek segítségével.

Az ellazulni tudás elsajátítható

Az ellazulni tudás kialakításán túlmenően nagy szerepe van a testtudatosság kialakításának is, a résztvevő megtanulja külön-külön érzékelni a legkülönbözőbb szerveit. Ez azért is fontos – túl azon, hogy az adott testrész is részt vegyen az ellazulásban –, hogy az ember mintegy „nyitottá váljék befelé". A tudatalattiba visszaszorított, de ott folyton munkálkodó negatív érzések felszínre tudnak jutni. Lehetségessé válik okuk tudatosítása, földolgozásuk, hatástalanításuk. Az ember megoldást talál rájuk, illetve a probléma megszűnik problémának lenni, s „elúszik, mint egy felhő". „Házi feladatként" önismeret-segítő rajzos, írásos feladatokat is kap a résztvevő – ezek megbeszélése a mindenkori következő foglalkozáson történik.

Jövőkép kialakítása

Ha már a „jelen" rendben van, a terapeuta a megfelelő – reális – jövőkép kialakításában, elérésében is segít a rászorulónak. Például különböző célmondatok kijelölésével, rájuk való koncentrálással (például: „minden sejtem egészséges"). Így jut el az ember egy-egy testrésze működésének befolyásolásától – egész jövője befolyásolásához. Hiszen ha ő maga egészséges, sorsa is kedvezőbb irányba fordul.

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Ön volt már jótékonysági rendezvényen?

Tovább olvasom