Délmagyar logó

2017. 10. 22. vasárnap - Előd 10°C | 20°C Még több cikk.

A családi vásárlás élménye Kereskedelmi ünnep is

Országosan több mint százmilliárd forintot költünk el karácsonykor élelmiszerre, ajándékra, fogyasztási cikkekre. Megyénkben mindenütt, az országoshoz képest még fokozottabban nagy volt a vevői érdeklődés. A november 3-án nyitott Árkádban például hetente százezrek fordultak meg, és legtöbbjük nem üres kézzel távozott. A könyváruházak, a ruházati boltok kínálata is nagyon csábító. Mihók Györggyel, a Saturn áruház ügyvezető igazgatójával azért beszélgettünk, mert ő volt az, aki az Árkád nyitásán már egy erős karácsonyt prognosztizált. Megkérdeztük, úgy alakult-e minden, ahogyan elképzelte.

Sulinet az év végéig

Az igazgató elmondta, pontosan kalkuláltak, amikor a karácsonyi kedvenc termékeket megjelölték. A vevők tudva azt, hogy a Sulinet expressz-kedvezményeket csak december végéig vehetik igénybe, rengeteg számítástechnikai terméket vásároltak. A laptopok igazi szenzációnak számítottak, hiszen ilyen kedvező áron ilyen kvalitást, ilyen biztos technikai háttérrel aligha kapnak másutt. A digitális fényképezőgépekből is olyan sok fogyott, hogy budapesti áruházaik is megirigyelhetnék ezt a forgalmat. Mivel a régióban a Saturnban van a legnagyobb plazma- és LCD-televíziós választék, értelemszerűen ezek a készülékek is kedvenc termékek voltak, akárcsak a navigációs eszközök. És lesznek is!

A karácsony december 31-ig tart?

Mihók György évtizedes kereskedői múltja alapján állítja, a szórakoztatóelektronikai termékek iránt a két ünnep között is van kereslet. Náluk ezért a karácsony december végéig tart. A Saturn még december 24-én is nyitva lesz 14 óráig, de karácsony és szilveszter között is várja a vevőket. Sokan ilyenkor választanak televíziót maguknak, vagy mennek látogatóba rokonokhoz, vesznek számukra meglepetést. A Sulinet-kedvezmény igénybevételére a két ünnep között lesz utoljára lehetőség, már csak december 31-ig él a 60 ezer Ft-os adókedvezmény a számítástechnikai eszközökre. A két ünnep között az is növeli a sulinetes vásárlásokat, hogy a Saturnban a számítástechnikai termékekre 0%-os hitelt lehet igényelni.

Családi kirándulás

a boltokba


A karácsonyi bevásárlás nem csupán a különböző eszközök, ruhák, könyvek beszerzését jelenti. Sok családnak egyfajta kirándulás is a különböző termékek világában. Vannak, akik órákat töltenek egy könyvesboltban, akadnak, akik ruhákat próbálgatnak. A Saturnba sokszor egész családok térnek be, és a hatalmas plazma- és LCD-tévé falak előtt ácsorognak, nézegetnek. Mihók György szerint akkor jó egy kereskedő szemlélete, ha a nézelődőket éppúgy megbecsüli, mint a vásárlókat. Pk potenciális vevők is, de egyben hírvivők, hogy mi minden kapható náluk.
Mihók György kérdésünkre elmondta, a nyitás hónapjában kétszázezren léptek be a Saturnba, decemberben ez a szám tovább emelkedett.

Szoknya, MP3, ital, étel

Bár egyre divatosabb lesz a szellemi élmény ajándékba, koncertjegy, belépők a Van Gogh-kiállításra, az emberek mégis inkább kézzelfogható ajándékokat vásárolnak. A karácsonyra jellemző továbbra is a családi önajándék. Televízió, mosógép, nagyobb technikai eszköz. Családon belül rengeteg kis háztartási gép talál új gazdát, mobiltelefon, navigáció és MP3-as lejátszó. Ruházatban az öt- és tízezer forint közötti termékekből adnak el nagyon sokat, blúzokat, szoknyákat, pulóvereket.
A könyvpiacon ilyenkor megnő a drágább, igényesebb kiállítású könyvek forgalma. Nem sajnálunk akár nyolcezer forintot sem kiadni egy szép albumért.
Ahogy a szellemi élmények ajándékozása is divatba jön, úgy a fizikai élményt nyújtó utalványok is népszerűek. Masszázs-, fitnesz- vagy welnessbérlet, vagy otthoni mozgást segítő eszközök. A CD-k, DVD-k forgalma is ugrásszerűen megnő, internetes letöltés ide vagy oda.
Karácsonykor, mint a legtöbb ünnepen, nyilván a hasunkra is gondolunk. Ételre, italra, márkás italokra is jelentősen többet költünk, mint egy átlagos hónapban.
A kereskedők szerint az év végi bevásárlások jelentősége nem csökkent, idén azonban legtöbben a karácsony előtti két hétben vásárolnak az ünnepre. Az élelmiszereket árusító nagyáruházakban és a szórakoztatóelektronikát, ruházatot kínáló üzletekben is hatalmas volt a forgalom. A kereskedelmi nagyvállalatok 16 százalékánál, míg a feldolgozóipari nagyvállalatok 42 százalékánál az éves forgalom 30–40 százaléka esik a karácsonyi időszakra.

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Stílusos ünnepi üdvözlet

Tombáczné Szemerédi Zsuzsanna szegedi mesterfodrász egyéni karácsonyi kompozíciója a szakma… Tovább olvasom