Délmagyar logó

2018. 01. 22. hétfő - Vince, Artúr -3°C | 4°C Még több cikk.

A fapados cégek drágállják az új Ferihegy 1-es árakat

A Budapest Airport cáfolja, hogy a megújuló Ferihegy 1-es szolgáltatásaihoz képest magas áron kínálja a terminál használatát a légitársaságoknak. Néhány diszkont cég azonban drágállja azokat, és a korábbi árcsökkentés helyett már a jegyárak emelését valószínűsíti.
Az MTI által megkérdezett diszkont-légitársaságok sokallják a háromszorosára emelt díjat és úgy vélik, hogy az nem áll összhangban a szolgáltatással. Az emelés hosszabb távon a repülőjegy árakba is beépül, sőt van olyan társaság is, amely - végső esetben - a magas díjak miatt kivonulna Magyarországról.

Az emelkedő árak szöges ellentétben állnak a korábbi ígéretekkel, amelyek még ezzel ellentétes tendenciát valószínűsítettek. Jannisz Capodisztriasz, az EasyJet marketing igazgatója tavaly szeptemberben a Napi Gazdaságnak elmondta: reményeik szerint a Ferihegy 1 megnyitása tovább csökkentheti a jegyárakat. Az igazgató ezt arra alapozta, hogy annak költségvonzata alacsonyabb a Ferihegy 2-nél.

Borsos György, a SkyEurope magyarországi igazgatója szerint a 9,13 eurós illeték a többi egyéb tétellel 15 euróra növeli Ferihegy 1 használati díját, ami a korábbihoz képest háromszoros mértékű díjat jelent. Bár hosszú távon a megemelt illetékek Borsos szerint az árakban is tükröződnek, a SkyEurope nem fontolgatja a kivonulást a magyar piacról.
"Hosszú távú terveink vannak, ezért a magyar bázisról nem vonulunk ki" - mondta az igazgató. A vezető kifogásolta ugyanakkor a teljesen egyenlő elbánást. Máshol ugyanis kedvezményeket nyújtanak azoknak a légitársaságoknak, amelyek bázisul választják az adott repülőteret.

A Wizz Air megkapta az ajánlatot, és a május 31-i határidőig válaszol is rá, mondta el Kázmér Natasa, a társaság kommunikációs igazgatója.

Pető György, az EasyJet Magyarországért és Lengyelországért felelős vezetője emlékeztetett arra: az 1-es terminál felújításáról meghozott döntéskor még közös cél volt, hogy a diszkont légitársaságok, a BA és - a fellendülő turizmusnak köszönhetően - a gazdaság is jól járjon. "Ebből egyetlen, rövid távú cél maradt: a BA profitja, illetve a több mint 8 milliárd forintos beruházás megtérülése" - mondta.

Szerinte a repülőtéri kapacitást bővítő fejlesztéseknek már sokkal korábban el kellett volna indulniuk. "A fejlesztéssel egy olyan műemléképületet újított fel a BA, amely tovább már nem bővíthető, évente legfeljebb 2 millió utast tud kiszolgálni és kapacitása már most is szűkös".

Hozzátette, hogy azért nem reagáltak még hivatalosan a BA ajánlatára, mert azt csak hétfőn kapták meg. Az EasyJet egyezségre kíván jutni a BA-val, ám nem zárta ki, hogy - megállapodás hiányában - végső esetben kivonuljon a Ferihegyről, ahogy "ezt megtette Zürich esetében is korábban", idézi Petőt az MTI.

A burkolt fenyegetésnek némileg ellentmond, hogy Budapest az utóbbi időben egyre fontosabb szerepet játszik a légitársaság üzletpolitikájában. Az EasyJet a tavaly május 1-jén indult lutoni járat bevezetése után szeptember 30-án indította el budapesti járatait a Londontól délre fekvő Gatwickről, október 31-től pedig az északkelet-angliai Newcastle-ból, valamint a nyugat-angliai Bristolból is napi járatot üzemeltet a magyar fővárosba. Emellett beindult a Genf-Budapest vonal is, és egyről napi kettőre növelték a Lutonról Ferihegyre közlekedő gépek számát.

Az Easyjet jelenleg hét európai repülőtérre - London Gatwick, London Luton, Bristol, Newcastle, Berlin, Dortmund és Genf - közlekedtet közvetlen járatokat Budapestről, amely ezzel az easyJet legnagyobb kelet-európai központjává vált, megelőzve Prágát, ahová a vállalat hat járatot közlekedtet.

Fórika Ibolya, a BA kommunikációs igazgatója szerint még egyetlen légitársaság sem kifogásolta hivatalosan az ajánlott árak színvonalát. Az utasonkénti 9,15 eurós illeték ugyan többszöröse a korábbinak, de a "2003 májusában átmeneti jelleggel megnyitotthoz képest egy teljesen átépített, minden részletében megújuló terminált vehetnek majd birtokba a légitársaságok".

"Több milliárdos beruházást hajtottunk végre az utóbbi egy évben, s így az új terminál sokkal több szolgáltatást fog nyújtani" - mondta. A kommunikációs igazgató szerint használata értelemszerűen drágább lesz, mint 2003-ban, de még így is várhatóan olcsóbb lesz, mint Ferihegy 2B, illetve a prágai vagy a bécsi repülőtér.

Fórika nem tart attól, hogy a megemelt illetékek miatt a diszkont légitársaságok kivonulnának a magyar piacról. Az árajánlatot egy nemzetközi tanácsadócég tanulmánya alapján tették meg valamennyi - nem csak diszkont - légitársaságnak. "A valós piaci kereslet dönt az árakról és a terminál használóiról. A jelek szerint nem hogy csökkenne, de egyre bővül Ferihegy forgalma" - utalt az MTI-nek az elmúlt hónapban elért 42 százalékos forgalombővülésre Fórika Ibolya.

Mint arról korábban a Menedzsment Fórum beszámolt, a tervek szerint szeptemberben nyitó felújított terminál évente 2,5 millió utast tud majd kiszolgálni, ami 800-1000 ügyfelet jelent óránként, ezzel a repülőtér utaskapacitása megközelíti a 8 milliót. A beruházás ÁPV Rt. által jóváhagyott becsült keretköltsége 8,7 milliárd forint. Az összköltség az épület átépítése és a korszerű utaskiszolgáló, valamint poggyászátvilágító rendszer mellett magában foglalja a forgalmi előtér, a parkoló és a kisgépes terminál fejlesztését is.

A Ferihegy 1 Ferihegy 2-nél alacsonyabb szintű szolgáltatást nyújt majd, így nem lesz business váró, utashíd és tranzit sem. A BA korábban azt is meglebegtette, hogy a diszkont légitársaságokon kívül néhány hagyományos légitársaság is a megújuló Ferihegy 1-es terminálról közlekedtetheti járatait.

Mfor.hu/MTI

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Restaurálták a tivoli Villa Gregorianát

Megnyitották a nagyközönség számára a restaurált Villa Gregorianát, a Rómától mintegy 40 kilométerre… Tovább olvasom