Délmagyar logó

2017. 08. 21. hétfő - Sámuel, Hajna 14°C | 24°C Még több cikk.

A fejekben lévő tudásra építenek

Minek köszönhetik, hogy a Szintézis Rt. lett 2005-ben a régióban „Az év vállalkozása"?

„Számunkra a legfontosabb a hozzáadott érték növelése" – szögezi le Szabó István, a Szintézis Informatikai Rt. vezérigazgatója. E szemléletnek is köszönhetik, hogy „Az év vállalkozása" kategóriában 2005-ben ők nyerték el a Presztízs-díjat. S hogy még minek? Erről nyilatkozott a Kisalföldnek a cég első embere.

Szabó István
A Szintézis elődje közel húsz éve indult. A kezdetektől fogva jellemző volt, hogy a társaságnál koncentrált pénzügyi irányítás érvényesült. „Egy kézben összpontosuló pénzügyi diktatúra volt ez már akkor is, amit sok ember ellenkezésének dacára folytattunk" – mondja Szabó István, aki szerint ez sikerük egyik kulcsa. Mert amikor bevételhez jutottak, nem osztották rögtön ki, nem vettek belőle mondjuk autót, hanem igyekeztek azt értelmesen, a cég fejlesztésére felhasználni. Így tudták megtenni a ’90-es évek elején, hogy saját forrásaikból gazdálkodjanak, s ne vegyenek fel hitelt. Ez megfontolt döntés eredménye volt, mivel úgy látták, hogy az akkori 38–40 százalékos kamatot képtelenség kitermelni, akkora növekedést nem lehet elérni. Inkább a lassúbb fejlődést választották, hitelek nélkül. Nem úgy, mint jó néhány, akkoriban hirtelen óriásra nőtt informatikai cég, amelyeknek már a nevére sem emlékezünk. Ma, 6–8–10 százalékos kamatok mellett persze már más a helyzet.

Kollektív bölcsességgel

A vállalkozás irányításának másik fontos eleme, hogy a tulajdonosok szűk magja, három-négy ember mindig egyeztetett a fontos döntések előtt. Így érvényesült a kollektív bölcsesség. „Látszólag nem nagy dolgok ezek, mégis meghatározónak bizonyultak" – teszi hozzá a vezérigazgató.
Ennek a kollektív bölcsességnek a következménye az is, hogy kimondták: komoly cég vagyunk, csak minőségi termékekkel foglalkozunk. Ennek persze hátrányai is lettek, hiszen távol kerültek attól a rétegtől, amely a szerényebb minőségű, ám olcsóbb terméket keresi. Azt nyerték viszont, hogy számos nagy, multinacionális cég számára megbízható, komoly partnerré váltak. És éppen ezekkel a nagy cégekkel működő partnerség biztosítja ma a vállalkozás számára a stabilitást, a biztonságot. Igaz, erre sokat kellett költeni. Egyrészt számtalan minősítést kellett megszerezniük (ISO, NATO-beszállítói), melyek nélkül ma már lehetetlen pályázni,  jelentős megrendelést elnyerni.

Készülnek a saját összeszerelésű laptopok
Ezen túl a Szintézis folyamatosan komoly összegeket áldoz oktatásra. „Egy microsoftos rendszermérnök kiképzése hárommillió forint, és abból nem egyre van nálunk szükség" – említi példaként a vezérigazgató. Mert amikor elvetették az alacsony szintű minőséget és a magasabbat célozták meg, vállalniuk kellett annak minden követelményét, közte munkatársaik folyamatos képzését. Ez tehát nem olcsó, de a tanfolyamok, iskolák költségét megtérülő befektetésnek fogták s fogják fel. „Mintha vennénk egy korszerű eszközt, egy új számítógépet. A Szintézisben a legértékesebb a humán tőke" – indokol Szabó István.

Elismerik a teljesítményt

A munkaerőt persze nem elegendő kiképezni, azt meg is kell tartani. Fontos tehát az emberek megbecsülése, a versenyképes bér mellett egyéb motivációra is szükség van. Elismerik például a céghez hűséges kollégáikat: az öt éve náluk dolgozók ezüstből, a tízévesek pedig aranyból készült céges jelvényt kapnak. Szabó István maga is viseli azt zakója hajtókáján. (A 2007-ben esedékes, hivatalos húszéves évfordulót érdemes lesz kivárni az érintetteknek, árulta el a vezérigazgató.) A közelmúltban tartották évzáró összejövetelüket, ahol más jutalmakat is kiosztottak. „Az év munkatársa" díjhoz pénzjutalom, oklevél és vándorserleg járt. Az idei évben a kereskedelmi részlegről Gasztonyi István kapta, aki több fontos területet is felügyel, sikerrel. Most adták át először a negyedévenkénti innovációs díjat. „Nem titok, a példát a Lapcomtól vettük" – jegyzi meg a vezérigazgató. Ezt az a munkatárs kapja majd a jövőben is, aki az elmúlt három hónapban kiemelkedően teljesített, aki talán a legtöbbet tette a cégért. Ezúttal egy fiatal hölgy vitte el a pálmát. Solymosi Kinga divízióvezető  korábbi főnöke távozása után kapott bizonyítási lehetőséget a kereskedelmi rendszer fejlesztése területén, ami stratégiai fontosságú a cégnél. Hogy milyen sikeresen vette át a pozíciót, azt az ügyfelektől érkezett elismerő szavak is bizonyítják.

Rendszerváltás közben

„Amit egyszer elhatároztunk, amiről döntés született, azt végig is visszük" – árulja el a siker receptjének újabb összetevőjét Szabó István. Mint mondja, nincs halasztás, mert mindig lehetne valami indokot találni a halogatásra. Ilyen időszerű és halaszthatatlan teendő most az integrált vállalatirányítási rendszer kiépítése. Ez a Szintézisnél nem ismeretlen terület, hiszen tevékenységi körükhöz tartozik az ilyen rendszerek forgalmazása, bevezetése. Most házon belül kell ezt megvalósítani. „Ebben is a topon akarunk lenni. Ha én ezt másnak is ajánlani szeretném, akkor nincs jobb referencia, mint a saját bevezetés" – jegyzi meg az rt. vezetője.

A több lábon állás szinte alapkövetelmény egy cég számára a gyorsan változó piaci viszonyok között. Ez a Szintézisnél több szempontból is érvényesül: a tevékenységi körre és annak területi, földrajzi tagozódására is. Ha éppen a hardverforgalmazás az üzlet, akkor azt fokozzák, ha a szoftverek iránt nő a kereslet vagy a szolgáltatásra van inkább igény, akkor azt. Létrehoztak internetfejlesztő csapatot, a digitális Győr projekt kapcsán bekapcsolódtak az internetszolgáltatásba, bérszámfejtőik bérmunkát is végeznek, kiskereskedelemben pedig a notebookgyártás most a fő irány, de lehetne még folytatni a sort. Ami a földrajzi tagozódást illeti: ha a hazai piac stagnál, jobban mehet Romániában vagy Szlovákiában, és viszont. Ugyanakkor országhatáron belül is igyekeznek egyre több helyen jelen lenni. Idetartozik napjainkban a soproni kirendeltség átalakítása, dombóvári cégük létrehozása a Dél-Dunántúl kiszolgálására, de megcélozták a Nyírséget is.

A Szintézis tehát újabb és újabb „lábakat" növeszt. Az egyik legfrissebb, hogy új ügyfélszolgálati központot hoztak létre Győrött. Interneten minden ügyfelüket (több százról van szó) követni tudják, olyan részletességgel, hogy az mit lát a monitorán. A győri központban a nap huszonnégy órájában fogadják partnereik jelzéseit, s ha probléma adódik az általuk használt rendszerrel, azt a Szintézis szakemberei világhálón keresztül is tudják kezelni. Szabó István állítja, „ilyen szintű szolgáltatás kevés működik az országban". A Presztízs-díjat odaítélő zsűri pedig úgy látta, ilyen szintű cég kevés működik régiónkban.

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Palesztin rendőrök lepték el a rafahi határátkelőt

A Gázai övezetben uralkodó állapotok, a törvényesség hiánya miatti felháborodásukban palesztin… Tovább olvasom