Délmagyar logó

2018. 05. 24. csütörtök - Eszter, Eliza 16°C | 27°C Még több cikk.

A felejtés bére

Michael Jenningsre vadásznak, de nem tudja, miért. A világhíres zsenit csúcstechnológiával foglalkozó nagyvállalatok szerződtetik különleges, szupertitkos munkákra, majd a feladat elvégzése után az agyából kitörlik az emlékeit, nehogy elárulhassa a cégek titkait a konkurenciának.
A tiszteletdíjára nem panaszkodhat, a legutolsó, hároméves munka bérét nyolcszámjegyű összegben állapították meg. A munka végeztével azonban a hatalmas summa helyett csupán egy borítékot kap, benne mindenféle kacattal, és azt mondják neki, hogy ő maga egyezett bele a cserébe.

Mivel a memóriáját a szerződésnek megfelelően törölték, Jennings tehetetlen, ám egyszer csak rájön, hogy a kacatok segítségével felidézheti múltját, és megtudhatja, mi történt. Segítőtársa is akad Rachel személyében (Uma Thurman), aki a munkatársa és a szerelme volt az elmúlt három évben. Megkezdik versenyfutásukat az idővel, hogy összerakják a múlt darabkáit - mielőtt Jennings munkaadói megöletik őt.

A felejtés bére fantáziadúsan elegyíti a futurisztikus és realisztikus elemeket: olyan különös világot hoz létre, amelyben a gépek törölni tudják az emberek memóriáját, az időjárást komputerek szabályozzák, a cigarettának pedig nincsen füstje. John Woo rendező ezúttal Philip K. Dick, a zseniális sci-fi író által megálmodott jövőbeli világban mozgatja hőseit a csak rá jellemző akciókoreográfia szerint.

Nem John Woo az első, akit lenyűgözött Philip K. Dick univerzuma. Dick 1982-ben bekövetkezett halála óta a filmkészítők sorra álmodják vászonra történeteit: a Szárnyas fejvadász volt az első, majd következett a Total Recall - Az emlékmás, aztán a Különvélemény. A szerző 30 regényt és 100 novellát írt 1952 és 1982 között, és azok, amelyek a science fiction műfajában születtek, forradalmian új irányt mutattak, mert Dick bonyolult lélektani problémákat is boncolgatott.

John Woo azért határozta el, hogy vászonra viszi A felejtés bérét, mert izgalmasnak találta, amit Dick az emberi emlékezet manipulációjáról és a rossz célokra használt technológia által okozott káoszról írt. „Nagy Philip K. Dick-rajongó vagyok, és leginkább azokat a provokatív erkölcsi kérdéseket szeretem, amelyeket A felejtés bérében felvet. Hősei nagyon emberiek, két lábbal járnak a földön, tehát nem olyan emberfeletti szuperlények, mint amilyenekkel sok fantasztikus regényben találkozhatunk."

Woo rendezőként mindig is a becsület, a hűség, a bosszú és az erkölcsi válság kérdéseivel foglalkozott, és pont ezeket a témákat találta A felejtés bérében is. Különösen tetszett neki, hogy a főszereplő Michael Jennings igen összetett személyiség - miután részben önnön hibájából súlyos erkölcsi dilemmával kell szembesülnie, felismeri tetteinek tragikus következményeit, és a veszély ellenére vállalja, hogy hősiesen a dolgok végére jár.

A szereplők

Jenningset az Oscar-díjas Ben Affleck alakítja, aki egy percig sem tétovázott, amikor megtudta, hogy John Woo-val forgathat. „A forgatókönyv nagyon okos és fordulatos - magyarázza Affleck. - Ha az ember egy Dick-féle sci-fi alapanyagot - amelyről már többször kiderült, milyen jól működik a filmvásznon - John Woo vizuális stílusával ötvözi, abból egészen biztosan csak rendkívüli eredmény születhet."

Jennings briliáns „ellenmérnök", aki képes arra, hogy csúcstechnológiai berendezéseket szétszedjen, majd úgy rakja őket össze, hogy az eszköz még fejlettebb technológiát képviseljen. Affleck azonban felhívja a figyelmet arra, hogy hőse nem csupán hidegszívű zseni, érzelmei is vannak, erről tanúskodik a Rachel iránt táplált szerelme.

„Könyörtelen következetességgel végzi a munkáját, de amikor látjuk, hogyan flörtöl Rachellel, rá kell jönnünk, hogy ez az ember sebezhető - fejtegeti Affleck. - Igaz, amikor először találkozunk vele, csak az derül ki, hogy zseniális munkákat végez csillagászati összegekért, de aztán elkezd töprengeni azon, pontosan mit is csinál, és ki is ő valójában. Jennings nem szuperügynök, szuperkém vagy mutáns. Mérnök, aki arra használja az agyát, hogy visszafelé gondolkodva megoldjon bizonyos problémákat, most pedig az a dolga, hogy visszafelé gondolkodva összerakja a saját életét."

Affleck annak is örült, hogy a sztori több fontos etikai kérdést is felvet: „Pontosan mi az, amitől az életünket boldognak és sikeresnek nevezhetjük? Tényleg fontos, hogy emlékezzünk az életünk apró dolgaira? És ha megtanuljuk irányítani a jövőnket, akkor mi lesz az a pont, amelytől kezdve meg akarjuk változtatni?"

Jennings erkölcsi dilemmájának ellenkező oldalán az a férfi áll, aki élete legnagyobb bérét kínálja neki: Jimmy Rethrick milliárdos nagyvállalkozó, akit Aaron Eckhart alakít, érdekes csavarral gazdagítva a főgonosz karakterét.

„Rethrick és Jennings régen jó barátok voltak, és a technológia segítségével akarták megváltani a világot - magyarázza Eckhart. - De Rethrick idővel megváltozott, feladta idealista céljait, inkább a vagyonért és a hatalomért küzdött tovább. Most már arra akarja használni a technológiát, hogy ne megváltsa, hanem megváltoztassa a világot. Ez a fickó alapvetően machiavellista karakter. A Gépet, amelyet a cége fejlesztett ki, az emberiségre háramló hagyatéknak tekinti, amely meg fogja változtatni az egész bolygó életét."

Jennings élete szinte érzelmek nélkül telik, míg nem találkozik Rachel Porterrel, akit Uma Thurman alakít. „Uma intelligenciája és fizikai megjelenése olyan erős kombináció, amely tökéletes Rachellé teszi őt" - fejtegeti Woo. A rendező a karaktert nemcsak Jennings szerelmi partnerévé formálta, hanem harcostársává is, aki segít neki túljárni üldözői eszén.

Thurman jól emlékszik, hogy egyik első találkozásukkor Woo miként magyarázta el neki a filmbeli szerelmi kapcsolat jelentőségét. „Azt mondta, számára ez a film legfontosabb része, mivel a szerelem megváltoztatja a főhős sorsát - meséli Thurman. - Nagyon tetszett, hogy a világ egyik legnagyobb akciórendezőjét leginkább a love story érdekli ebben a filmben. A felejtés bére igazi romantikus akcióthriller!"
Thruman szerint az általa alakított figura kulcsfontosságú, mert a három együtt töltött év után csak ő idézheti fel Jennings számára a múltat.

„Engem kell megtalálnia, ha meg akarja tudni, mi történt, és kicsoda is ő valójában - magyarázza a színésznő, aki azt is elárulja, hogy számára azok a jelenetek voltak a legizgalmasabbak, amelyekben Jennings nem emlékszik Rachelre, mivel törölték a memóriáját. - Az egyik jelenetben egyáltalán nem emlékszik Rachelre, ami teljesen lesújtja a lányt. Gondoljunk csak bele: három évig szerelmesek voltak egymásba, ezért a lány azt hiszi, csak hagyott valamilyen nyomot a másikban, erre kiderül, hogy semmilyen emlék nem maradt róla. Illetve ez nem egészen így van, mert a mélymemória mégiscsak tárol halvány emlékeket, így Rachel villanásokban vissza-visszatér."


hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Túl közeli rokon (Stock on you)

Walt és Bob nagyon közel állnak egymáshoz. Többnyire egy lépésre sem távolodnak el egymás mellől.… Tovább olvasom