Délmagyar logó

2018. 07. 21. szombat - Dániel, Daniella 19°C | 30°C Még több cikk.

A festékkazetta lehet a megoldás

A pénzszállítás biztonságosabbá tétele érdekében a konkrétabb pénzszállítási szabályozás mellett a bankok és a pénzszállítók közötti együttműködést kellene javítani a rendőrség szerint. A másik oldal viszont úgy véli, a lehetőségekhez képest igyekszik minimálisra csökkenteni a kockázatot, nagyobb biztonságot azonban inkább a technológia fejődésétől várnak
Helyszínelés egy pénzszállító autó kirablásánál Fotó: MTI
Igaz, a bankok már csak azután felelnek a kiszállított pénzért, hogy a pénzt átvették a pénzszállítóktól, tehát addig minden felelősség a pénzszállítót terheli, azért a bankok is igyekeznek csökkenteni a kockázatot. Hiszen a pénzintézetek érdeke is, hogy ne történjen komoly incidens – mondta el a FigyelőNet kérdésére Jakab Péter, az MKB Bank bankbiztonsági igazgatója, aki egyben a Bankszövetség bankbiztonsági munkabizottságának elnöke is.

Nyerges Béla, a BRFK Bűnügyi Főosztály I. Rablási Osztály alosztályvezetője ezzel szemben úgy véli, a bankok nem tesznek meg mindent a pénzátadás biztosításáért, pedig nem hiányzik sok az ilyen bűncselekmények kiküszöböléséhez. Szerinte a pénzszállítás biztosításának oroszlánrésze a pénzszállítókra hárul. Az őrnagy úgy gondolja, mivel ezt a tevékenységet a pénzintézetek kiszervezték és fizetnek a szolgáltatásért, nem érzik úgy, hogy a pénz átvétele előtt bármilyen feladatuk lenne. Nem áldoznak például extra, a pénzátadást is rögzítő kültéri kamerákra, nem alakítanak ki a művelethez biztonságos parkolót.

Az In-Kal Security Kft. biztonsági főigazgatója, Vágó Imréné szerint az a vélemény, hogy a bankok nem tesznek eleget a pénzszállítás biztonságáért egy félreértésen alapul. Mint mondta: sok helyen gépkocsival nem vagy nagyon nehezen közelíthetők meg a bankfiókok, vagy nincs is kialakítva parkolóhely az intézmények előtt, ezért a pénzszállítók kénytelenek gyalog megtenni ezt az utat. Ez azonban sokszor nem a bankokon múlik, hanem olyan, rajtuk kívülálló okokon, mint például a közlekedési szabályozás, ami lehetetlenné teszi, hogy behajtson a pénzszállító autó az adott utcába.

A pénzszállítók elleni támadásokban a humánfaktornak nagy szerep jut. Az utóbbi öt évben elkövetett támadások mintegy ötödét valamilyen belső információ alapján követték el – mutatott rá Nyerges. Ehhez a pénzszállítás időhöz kötöttsége is hozzájárul, ami könnyen tervezhetővé teszi a támadást. Ugyanis egyszerű kifigyelni, hol, melyik pénzszállítót „érdemes" megtámadni – tette hozzá.

A szakember hibának rótta fel azt is, hogy nem elég alapos a pénzszállítás szabályozása. Szerepel ugyan benne például, hogy milyen autóval, hány személlyel lehet pénzt szállítani, a kísérők szakképzettségére, fizikai állapotára viszont semmilyen konkrétum nincs meghatározva. Nem osztotta ezt a véleményt Vágó Imréné: a Magyar Biztosítók Szövetsége (MABISZ) honlapján lévő biztonsági ajánlások pontosan meghatározzák a pénzszállítás körülményeit. Ezen túl az In-Kal biztonsági főigazgatója azt is kiemelte, hogy a nagyobb cégek komolyan veszik a megfelelő emberek kiszűrését, a felvételük után pedig a szakmai kiképzésüket.

Nyerges és Jakab szerint a pénzszállítók elleni támadásokat ki lehetne küszöbölni – legalábbis értelmetlenné lehetne tenni – az úgynevezett pénzfestő elektronikus konténerek alkalmazásával. Ezek olyan speciális, elektronikus kulccsal nyitható kazetták, amelyek a nem megfelelő kulcs nyitásakor megfestik a benne lévő pénzt, forgalomképtelenné téve azt. Ezek azonban drágák, több százezer forintba is kerülhetnek. Nyerges elképzelhetőnek tartja, hogy eddig azért nem terjedt el az ilyen táskák használata, mert a rablások száma ahhoz túl alacsony, hogy ebbe a technológiába beruházzon egy vállalat.

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

NB III: Eddig Hibátlan az SVSE

Tovább olvasom