Délmagyar logó

2017. 09. 20. szerda - Friderika 10°C | 19°C Még több cikk.

A Fidesz kész elfogadni a reklámadóról szóló javaslatot

Az előterjesztésről az Országgyűlés szerdán szavazhat.
Egyhangúlag támogatta a Fidesz képviselőcsoportja kedden a reklámadóról szóló előterjesztés elfogadását, és úgy határozott, hogy a javaslatot, ha kell, változatlan formájában is jóváhagyja az Országgyűlésben - közölte Rogán Antal, a kormánypárt frakcióvezetője budapesti sajtótájékoztatóján.

Mérséklődhet a reklámadó egyes médiavállalkozásoknál

Mérséklődhet a reklámadó idei mértéke azoknál az érintett médiavállalkozásoknál, amelyek a társasági adóban vagy a személyi jövedelemadóban a korábbi években elhatárolt veszteséget halmoztak fel - egy erről szóló módosító indítványt fogadott el kedd esti ülésén az Országgyűlés törvényalkotási bizottsága.

A Ház szerdán szavaz sürgős eljárásban a reklámadóról szóló törvényjavaslatról, amely adóval sújtaná a reklámokból származó árbevételt, és a saját reklámok költsége után is felszámítanák.

A törvényalkotási bizottság kedden folytatta le az előterjesztés részletes vitáját, amelynek során kormánypárti támogatással, az ellenzéki képviselők elutasítása mellett fogadott el egy változtatást az eredeti előterjesztésen. Eszerint az idén kezdődő adóév adóalapját mérsékli a társasági adóban és a személyi jövedelemadóban a korábbi években elhatárolt veszteség ötven százaléka.

A politikus azt mondta, egyelőre nem ismeri a reklámadó-javaslatot érintő esetleges változtatási szándékokat, de jelezte, kedd este összeül a Fidesz frakcióelnöksége, amely áttekinti a módosító indítványokat - ha lesznek. Véleménye szerint ugyanakkor nincs értelme "jelentős változást végrehajtani" a reklámadó-előterjesztésen, amelyről az Országgyűlés - kivételes eljárásban - szerdán szavazhat.

Rogán Antal azt azonban hozzátette, hogy az új adóról az ősszel, az adótörvények vitájakor még lehet majd egyeztetni, lehet rajta módosítani, vagyis a reklámadóra "ebben az évben még mindenképpen vissza fogunk térni".

Megjegyezte egyúttal, a kormány képviselője arról tájékoztatta, hogy a kabinet rövidesen kezdeményezi a büdzsé módosítását - a közműcég-vásárlások átvezetése miatt -, vagyis várhatóan a jövő héten megnyílik a költségvetési törvény vitája, így az Országgyűlésben akár a reklámadó-bevételről is lehet majd tárgyalni.

A reklámadóval kapcsolatban egyébként megerősítette korábbi álláspontját, amely szerint az új adó azokat a vállalkozásokat sújtja a legjobban, amelyek a legnagyobb reklámbevételt érték el, "ebben semmi meglepő nincsen", ez a közteherviselés kiteljesítése.

"A baloldalról mindig az emberekkel, a családokkal szemben szoktak progresszív adót követelni, mi azt gondoljuk, a progresszív adózásnak nem itt van a helye" - fogalmazott a frakcióvezető, aki azt is mondta, hogy a bankadó és a távközlési adó bevezetésekor ugyanazokat a "fenyegetéseket" hallották, mint most, a reklámadó miatti esetleges elbocsátások emlegetésekor.

A fideszes politikus természetesnek nevezte a tiltakozásokat, de szerinte "a reklámadónak és az újságírás tartalmi vonatkozásainak" nincs semmi közük egymáshoz.

Rogán Antal a gazdasági bizottság elnökeként arról is beszámolt, hogy a testület ülésén fel fogják kérni az Állami Számvevőszéket (ÁSZ) az áprilisi országgyűlési választáson induló, állami kampányfinanszírozásban részesülő összes, a parlamentbe be nem kerülő jelölt és jelölőszervezet gazdálkodásának ellenőrzésére.

LMP: előbb az állami, önkormányzati cégek hirdetési politikájáról kell törvény

Az LMP azt szeretné, hogy a reklámadó elfogadása előtt az Országgyűlés tiltsa meg a kormányzati propagandát, mondja ki a monopol helyzetben lévő állami és önkormányzati cégek reklámozásának tilalmát, valamint törvénnyel szabályozza az állami, önkormányzati cégek hirdetési politikáját.

Az ellenzéki párt keddi sajtótájékoztatóján Schiffer András frakcióvezető azt mondta, a "politikátlanított nyilvánosságnak semmi, de semmi köze a sajtószabadsághoz", ezért az LMP egy a túlfogyasztást visszaszorító kezdeményezést támogatna. A Ház előtt fekvő indítvány viszont nem a túlfogyasztást akarja visszaszorítani, hanem annak haszonélvezőit akarja kijelölni - értékelte.

A társelnök szerint a jelenlegi törvényjavaslat nem reklám-, hanem médiaadó bevezetéséről szól, ugyanis nem a reklám-, hanem a médiaszabályozás a célja.

Azt is fel kell mérni, hogy egy ilyen törvényjavaslat hány munkahely megszűnésével jár, hány képzett magyar fiatalt üldöz külföldre, illetve milyen hatást gyakorol a társadalmi célú reklámokra - folytatta Schiffer András.

A törvényjavaslat szerinte nyíltan diszkriminatív, durván beleavatkozik a TV2 és az RTL Klub közötti versenybe, az adókivetés nem szolgál költségvetési érdekeket és a szöveg nem tartalmaz előírásokat arról, hogy a bevételt milyen célokra kell felhasználni. Civilizált országban az új adónemeket a költségvetési év kezdetén vagy annak végén vetik ki - tette hozzá a képviselő.

Frakciótársa, Schmuck Erzsébet bírálta, hogy a reklámadóról szóló javaslat semmilyen fenntarthatósági szempontot nem tartalmaz. A reklámok zömének célja a fogyasztás növelése, miközben készítőik nem foglalkoznak a következményekkel - mondta.

Az LMP azt támogatná, hogy csak olyan tartalmú hirdetések jelenhessenek meg, amelyekben érvényesülnek a környezeti szempontok és amelyek figyelembe veszik a társadalmi hasznosság kérdését is - jelentette ki.

Más témában feltett kérdésre Schiffer András azt mondta, továbbra is elfogadhatatlannak tartják a Fővárosi Közgyűlés átalakításáról szóló javaslatot. A legnagyobb problémának azt nevezte, hogy az elképzelés felerősíti a kétszintű fővárosi önkormányzati rendszer negatívumait. Nonszensz, hogy ennyi idővel a választások előtt változtatják meg a játékszabályokat úgy, hogy a főpolgármester gyakorlatilag a kerületi polgármesterek foglya lesz, miközben az új struktúra durván torzítja a választói akaratot - mondta.

Korábban írtuk:

Az Országgyűlés költségvetési bizottsága a kormánypárti képviselők szavazataival keddi ülésén támogatta a reklámadóról szóló, valamint az egyes adótörvények módosításáról szóló önálló képviselői indítvány tárgysorozatba vételét, továbbá jóváhagyta a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) 2013. évi költségvetésének végrehajtásáról szóló törvényjavaslat bizottsági önálló indítványként való benyújtását.

A bizottság 10 kormánypárti igen és az ellenzéki képviselők 3 nem szavazata, valamint 1 tartózkodása mellett támogatta a reklámadóról szóló törvényjavaslat tárgysorozatba vételét.

Burány Sándor, a bizottság MSZP-s elnöke úgy vélekedett, a reklámadó bevezetése a sajtószabadság csorbítására, és a független szereplők ellen irányul.

L. Simon László (Fidesz), a reklámadóról szóló törvényjavaslat benyújtója kifejtette: a reklámadó a minőségi újságírást és a sajtószabadságot nem veszélyezteti, a magyar költségvetés számára ugyanakkor bevételt jelent. Hangsúlyozta, a politikai pluralizmust szolgáló médiumokat nem érintené a reklámadó, hiszen mértéke 500 millió forint árbevételig nulla százalék. Sem a Magyar Narancs, sem a Népszava árbevétele nem éri el ezt a határt - tette hozzá.

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Szénport szállító vagonok borultak fel Füzesabonyban

Kisiklott, majd felborult egy 27 vagonból álló, szénport szállító tehervonat négy vagonja a füzesabonyi vasútállomáson kedd délután. Tovább olvasom