Délmagyar logó

2016. 09. 26. hétfő - Jusztina 10°C | 20°C

A hazai hipermarketekben is érződik a válság

A válság hatására hosszú távon változnak a fogyasztói szokások: csökken az élményszerű nagybevásárlások aránya, helyette többször ugyan, de kisebb értékben vásárolnak a magyarok - derül ki a GfK Hungária adataiból.
Az országosan reprezentatív mintán alapuló felmérés alapján a GfK szerint elmondható, hogy az elmúlt másfél évben a fogyasztói szokások lassú változása figyelhető meg, amely a válság hatására erősödni látszik. 2008-ban a hipermarketekben 5,3 százalékkal nőtt a vásárlások gyakorisága, viszont 3,2 százlékkal kisebb értékben vásárolnak az emberek alkalmanként, mint 2007-ben. 2009 első negyedévében a hipermarketek mellett már a szupermarketeknél is tapsztalható ez az úgynevezett kosárérték csökkenés: a 2008 első negyedévében mért 1684 forintos kosárátlag 1641 forintra esett vissza. Viszont gyakrabban, 23 alkalommal vásárolt egy átlagos magyar háztartás szupermarketben az év első három hónapjában, mint tavaly, mikor átlagban 21 alkalommal.

Hasonló tendenciát mutat a GfK. egy másik, kétévente készülő felmérése: a megkérdezettek elmúlt években adott válaszai alapján kiderül, hogy egyre kevesebbért vásárolnak hipermarketben élelmiszert. Nőtt viszont a kisebb, önkiszolgáló boltok említésének aránya. Tavaly a válaszadók 32 százaléka vallotta, hogy a kisboltokban költötte el a legtöbb pénzt élelmiszerre és ez az arány magasabb, mint a korábban egyértelműen vezető hipermarketeknél volt. Ugyancsak 2008-ban a válaszadók 27 százaléka említette a hipermarketeket fő beszerzési forrásként, míg ez a szám 2005-ben 32 százalék volt. A vásárlók egyébként továbbra is az áruk jó minősége alapján választanak boltot. Az árszínvonal ebből a szempontból 2003-óta második helyen áll.

Olvasóink írták

  • 3. Mathiasking 2009. május 26. 17:27
    „Kong az ürességtől, halódik a recesszió miatt sok amerikai pláza, valóságos szellemplázák alakultak ki - írta a The Wall Street Journal.

    Az amerikai fogyasztói társadalom alapintézményei - az 50-es években kialakult hatalmas bevásárlóközpontok, amelyek a költekező vásárlók mekkáiként üzemeltek - kiürülnek, számuk fogyóban van. A plázákat üzemeltető csoportok sok helyen nem képesek fenntartani az egyre foghíjasabbá váló központokat, ahonnan a forgalom csökkenése miatt sok üzlet kivonul.



    A tekintélyes gazdasági lap rámutatott, hogy a recesszió, a vásárlási megváltozott szokásai miatt a plázák sok helyen haldokolnak. Több ilyen központban, ahol egykor fogyasztók tömegei kavarogtak, jobbára már csak biztonsági őrök lézengenek. A hosszú ideje tartó gazdasági visszaesés az amerikai fogyasztói társadalom ikonszerű várait is megtizedeli: elemzők becslése szerint az év végéig a jelenlegi 84-ről százra fog emelkedni az úgynevezett halott, vagyis a vérszegény forgalom miatt megbénult nagy plázák száma. Ebbe a kategóriába azok a központok tartoznak, amelyek nagyjából egytized négyzetméterenként kevesebb mint 250 dollár forgalmat realizálnak; az átlag 381 dollár.



    A március 31. előtti egy évben 6,5 százalékkal esett vissza az üzletközpontok forgalma, a legnagyobb csökkenést a legtöbb plázát üzemeltető Simon Property Group könyvelte el. A Standard & Poor minősítő intézet a napokban lecsökkentette az üzletközpontszektor hitelbesorolását. Ez tovább rontott olyan nagy értékesítő hálózatok helyzetén, mint a Macy´s, a J.C. Penney vagy a Sears. Utóbbi, amely sok pláza oszlopos tagja, 23 üzletét zárja be májusban és júniusban. A General Growth Properties, amely több mint 200 bevásárlóközpont tulajdonosa, április közepén csődvédelmet kért.



    Szakértők szerint az üzletközpontok karrierje már a jelenlegi recesszió előtt leáldozóban volt, a válság csak felgyorsította a jelenséget. A befektetők a sok külön üzletet befogadó központoktól az árukat ömlesztett módon, egy nagy közös térben kínáló áruházak felé fordulnak, mint a Wal-Mart vagy a Target. Ezt a folyamatot jelzi, hogy 2006 óta az Egyesült Államokban csak egyetlen új sok üzletes bevásárlóközpont nyílt, az Arkansas-i Jonesboróban.

    Majd amikor nálunk is ez lesz!”
  • 2. flexsnake 2009. május 26. 16:58
    „1. rosszul látod. Üres a teszkó :D Most építik le a bevásárlókocsiparkot 50%al mert annyira rosszul megy nekik :D”
  • 1. pocokkaa 2009. május 26. 14:06
    „Érdekes: a parkolók mindig tele vannak és az emberektől sem lehet moccanni.... de én hiszek a statisztikáknak... :)”
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Volt-e Bajnainak off shore cége?

A Fidesz választ vár a miniszterelnöktől arra, hogy Bajnai Gordon igazgatója volt-e egy Cipruson… Tovább olvasom