Délmagyar logó

2016. 12. 09. péntek - Natália -4°C | 7°C

A helyi adót nem, az országosat vitatják

A gyõri Audi Hungaria Motor Kft. folyamatban levõ projektjeit folytatja a jövõben is.

Fotó:Audi
A győri Audi Hungaria Motor Kft. folyamatban levő projektjeit, így például a motorgyártás és a gépkocsi-összeszerelés területén megkezdetteket akkor is folytatja a jövőben, ha a magyar kormánnyal nem sikerül rendezni adóvitáját – erről Thomas Faustmann, az ügyvezetés elnöke nyilatkozott tegnap a Kisalföldnek, s elmondta azt is, 2008-tól fizetnek helyi adót Győrben.

Thomas Faustmann kifejtette, a tervezés felfüggesztése kizárólag azokat a területeket érintené, ahol jelenleg üres telek található, nincs ott gyártócsarnok, ebből kifolyólag termelés sincs, a fű viszont szépen nő. Idővel persze ide is tervezett volna valamit az Audi. A sajtóban napvilágot látott bejelentés tehát kizárólag az üres telek terveire vonatkozik, és semmilyen formában nem érinti az Audi jelenlegi pozícióit. A termelés tovább folyik, a már korábban engedélyezett fejlesztések is lesznek, s ebből adódóan az ezekhez kapcsolódó beruházások sem állnak le. Sem a motorgyártás- ban, sem az autó-összeszerelésben, sem pedig a szerszámgyárban. Kérdésünkre Thomas Faustmann elmondta, abban a pillanatban, amikor a magyar kormánnyal megegyeznek, ismét folytatják a tervezést.

Az Audi és a kormány között egyébként azért pattant ki a vita, mivel az illetékes állami hatóság szerint az Audinak fizetnie kellene a most bevezetett szolidaritási adót. Az Audi viszont arra hivatkozik, hogy 2011-ig mentességet kapott az országos adók fizetése alól. – Ezzel a ténnyel pontosan tisztában van Gyurcsány miniszterelnök úr és Kóka miniszter úr is,
ezért vagyok biztos abban, hogy a magyar kormánnyal meg tudunk állapodni – hangsúlyozta Thomas Faustmann.

Elmondta azt is, miután a sajtóban megjelent az ezzel kapcsolatos hír, jelentkezett a Gazdasági Minisztérium magas rangú illetékese, s tegnap az első telefonbeszélgetésre is sor került. Faustmann cáfolta azt a feltételezést, hogy az Audi szándékosan szivárogtatta volna ki a hírt, hogy a magyar kormányra nyomást gyakoroljon és felgyorsítsa az eseményeket. Azon kérdésünkre, hogy ha a magyar kormány mégis adófizetésre kötelezné az Audit, ezt a német cégnél szószegésként értelmeznék- e, Faustmann határozott igennel válaszolt. Hangsúlyozta azt is, nem az esetleges fizetendő összeg nagysága lenne megterhelő az Audinak, hanem a bizalomvesztés.

Végül azt kérdeztük az ügyvezetés elnökétől, hogy ha biztosra veszi a megegyezést, akkor értelmezhetjük- e úgy az egészet, hogy ez a történet nem más, mint vihar a biliben. – Annál azért egy kicsivel több, s bár biztos vagyok benne, hogy megtaláljuk a megoldást, azt azért ne feledjük, ebben a pillanatban ez nincs meg, így a jövőbeni terveket jegeltük – fogalmazott Thomas Faustmann .
 

2008-tól évente ötmilliárd forint

Lőre Pétert, az Audi Hungaria Motor Kft. kommunikációs igazgatóját a cég helyiadó-fizetési kötelezettségéről kérdeztük. Ő elmondta: amikor az Audi Győrbe települt – ahogy az a világon ilyen volumenű beruházás esetén általában szokás – tíz évre szóló mentességet kapott a helyi adók alól. Ez 1998-ban a győri adórendelet módosításával meghosszabbodott. A következő változást Magyarország 2004-es európai uniós csatlakozása hozta, ami miatt a mentességek 2007. december 31-ével lejárnak. „Az Audi 2008-tól természetesen jogkövető módon eleget tesz fizetési kötelezettségének" – jelentette ki Lőre Péter. Lapunk úgy tudja, hogy a társaság iparűzési és építményadója jóval több mint ötmilliárd forintra rúg majd. Csak összehasonlításként: Győr teljes helyiadó-bevétele 2005-ben 8 milliárd 727 millió 776 ezer forint volt.

„A kormánynak kell megoldania"

A kormány és az Audi közötti problémát a kormánynak kell megoldania. A győri önkormányzat és az Audi kapcsolata töretlenül jó. Ez egyértelmű volt Thomas Faustmann, az Audi Hungaria Motor Kft. ügyvezető igazgatója múlt heti városházi látogatásán is" – nyilatkozta a Kisalföldnek Golubkovics Péter, az önkormányzat kommunikációs vezetője. Ugyanakkor hozzátette: a kialakult helyzet aggasztó, már csak azért is, mert a multinacionális cég 5200, beszállítói révén tízezer embernek ad munkát. Golubkovics Pétert megkérdeztük az Audi 2008-tól esedékes helyiadó- fizetési kötelezettségéről is. Elmondta: természetesen számolnak ezzel a bevétellel. 

„A magyar társadalomnak meg kell tanulnia, hogy mi a kapitalizmus"

Sragner László, a Győr-Moson-Sopron Megyei Munkaadók és Gyáriparosok Szövetsége elnöke: – Félig-meddig keserű szájízzel, de a következőket kell mondanom: a magyar társadalomnak minden részletében meg kell tanulnia, hogy mi a kapitalizmus. A kapitalizmus lényege az, hogy akinek megvan a megfelelő ereje, az érvényesíteni tudja az érdekeit. Az Audi azért jött Magyarországra, mert azokat a kedvezményeket kapta, amiket kapott és bizonyos előnyöket (olcsó munkaerő stb.) élvezni akart. Ha ezek nem lettek volna, nem jött volna ide.

Az a tőke, amit idehozott, lehetővé tette, hogy mindezt kicsikarja a magyar társadalomból. Ezen lehet fanyalogni, lehet utálni ezt a kapitalizmust, de látni kell, hogy eddig senkinek nem sikerült más társadalomban emberi viszonyokat teremtenie. Még egy faktora van ennek a dolognak, amit nagyon helyesen élére állít az Audi: az aláírt szerződésnél nincs olyan, hogy meggondoltuk magunkat. Ezt is meg kell tanulni. Ha van egy olyan papírjuk, hogy 2011-ig nem kell adót fizetniük, akkor még 100 ezer forintot sem fognak befizetni.

Persze az Audinak sem olyan egyszerű Győrből elszaladnia, de nem hiszem, hogy most van itt a pillanat, hogy kipróbáljuk, meddig lehet velük szemben elmenni. Pintér István, a Rába Járműipari Holding elnök-vezérigazgatója: – A Rába vezetőjeként nem kívánok állást foglalni ebben a kérdésben, ez az Audira és a magyar kormányra tartozik.

Mihalicz Antal, a megyei kereskedelmi és iparkamara elnöke:
– A kamara nagyon tiszteli, becsüli azt, amit az Audi itt megvalósított, hiszen milyen lenne Győr az autóipara nélkül. A győri Audi kamaránk tagja, az ipar, a magyar gazdaság zászlóshajója, mozgatórugója, bízunk abban, hogy a gazdasági kormányzat is ugyanilyen fontosnak tartja és sikerül megoldást találnia a céggel folytatott tárgyalás során. A kamara sajnálná, ha a gyár fejlesztéseit leállítaná, mert a folyamatos fejlesztés a jövő záloga. Amiben tudja, kamaránk segíti tagját, bár az Audi önmaga is jelentős gazdasági potenciál.

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

A város és az egyetem együtt emlékezik

Az ötvenhatos programsorozat nyitányaként Sopronban Fodor Tamás polgármester és dr. Faragó Sándor,… Tovább olvasom