Délmagyar logó

2017. 12. 12. kedd - Gabriella 7°C | 15°C Még több cikk.

A kegyes csalás művészei

Valljuk meg őszintén, kegyes csalások nélkül nem tudunk élni. Ha megvalljuk, akkor nevetünk az egészen. Nem lehet közömbös, hogy a kegyességnek van-e stílusa, a nevetésnek
milyensége.

Oscar Wilde olyan író, aki a stílusról is, minőségről is gondoskodik. A megjelenítés ereje még ilyen fedezettel is nagy lecke a színészeknek, azoknak, akik Wilde-komédia színrevitelére vállalkoznak. A Bunbury győri előadása várakozáson felül sikerült.

Jó előadás teremtetett


Korcsmáros György, a darab rendezője számolt a színházbarát nézők ízlésével, a színpadtérrel, de mindenekelőtt a színészek tehetségével. Eredménye, hogy jó előadást teremtett. Törekedett arra, hogy színészei azonos szerepértelmezés szerint jelenítsék meg a XIX–XX. század fordulójának felsőbb társaságbeli alakjait. Londonban persze, Angliában. Jack (Vincze Gábor Péter) és Algernon (Turek Miklós) léha ifjak, dologtalanok, ügyeskedők. A lecsúszás határán ügyködnek, kegyes csalásokra vetemednek, nőkbe botlanak, példának okáért Jack Lady Bracknell (Gyöngyössy Katalin) Gwendolen nevű leányába (Balsai Mónika), Algernon Jack „nevelt lányába", Cecilybe (Deutsch Anita). Keletkezik ebből bonyodalom, kalamajka, aminek alapja és eredője a színjáték örök szabálya szerint a félreértés. Szinte magától értetődő, hogy már a félreértések is nevetésre ingerlik a nagyérdeműt. A győri előadáson a közönség többletet kap, ráadást, amely a színészi játéknak köszönhető.

Ennek magyarázata valószínű, abban rejlik, hogy Korcsmáros György egyértelműen arra törekedett, az adott környezet embereinek közérzetét rögzítse színpadi eszközökkel. A díszletek és a jelmezek is közérzetet erősítő tényezők. Ily módon nézőbarát, feszes előadás született, amely találkozott a közönségnek az angol világról őrzött konvencióival. Hogy a játék mégsem tökéletes, az nagyban függ a színpadi alakteremtés egymástól eltérő hőfokától.

A premieren Gwendolen szerepében Balsai Mónika játéka kivételes élményt nyújtott. Azt mutatta be, hogy egy konvencionális előadáson a hangsúlyokkal, a gesztusokkal hogyan lehet szinte provokatív egy művész, anélkül persze, hogy „kilógna" az előadásból. Szerepértelmezése egyértelmű, magabiztos. Az említett többi szereplő a premierig kevesebbet tudott hozzáadni szerepéhez, mint ő. Jóllehet Gyöngyössy Katalin az anyaszerepben, Maszlay István a tiszteletes, Mézes Violetta a nevelőnő szerepében ugyancsak kellemes pillanatokat szerzett. A szellemi koncentrációra, az együtt játszásra törekvés bizonyítéka az előadáson a két epizodista, Jachinek Rudolf (Lane, az inas) és Máté Richárd (Merriman, komornyik) jelenléte.

A néző észrevehette, hogy nem mellékes: Londonban vagy vidéken inas vagy komornyik valaki. A játék csúcspontja Cecily és Gwendolen találkozása; az Ernest névre adott testi és lelki reakciójuk nemcsak mulatságos, hanem jelzi azt is, hogy a jellemábrázolásnak milyen eszközei lehetnek.

Alkalmazkodó díszlet

Kis-Kovács Gergely díszletei, Borsi Zsuzsa jelmezei alkalmazkodtak az előadáshoz. Már utaltunk rá, hogy díszlet és jelmez eszköz volt ahhoz, hogy a rendező szándéka szerint az emberi közérzetet sugározza, a gondtalanság kegyelmét. Egy angol úr (vagy kettő) ugyanis a kegyes csalások dzsungeléből végül kivágja magát. A becsület az említett századforduló idején a svindliző alakokat visszatérítette a konvencionális, jó útra. Ma már a becsület a vállalkozó szemében gyámoltalanság. Ennyit változott a világ. Kellemes az emlékezés olyan időre, ahol a léhaság még nem életforma volt, hanem kisiklás.

A Wilde modorában megírt kisiklásokon szívből nevetni lehetett.
„ A becsület az említett századforduló idején a svindliző alakokat visszatérítette a konvencionális, jó útra. Ma már a becsület a vállalkozó szemében gyámoltalanság. Ennyit változott a világ. Kellemes az emlékezés olyan időre, ahol a léhaság még nem életforma volt, hanem kisiklás."

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Ligeti 2003 Nürnbergben

Ligeti 2003 elnevezéssel fesztivált rendez a nürnbergi operaház Ligeti György közelgő 80.… Tovább olvasom