Délmagyar logó

2017. 03. 26. vasárnap - Emánuel 4°C | 11°C Még több cikk.

A kiskereskedelemben is éreztetik hatásukat a megszorítások

Tavaly négy százalékkal visszaesett a kiskereskedelmi forgalom Magyarországon, amelynek hátterében a nettó reálbérek közel 5 százalékos zuhanása és az átlagosan 8 százalékos infláció áll - derül ki a GfK Hungária piackutató intézet méréséből.
Erre 10 éve nem volt példa. Nem kis összegről van szó, a napi fogyasztási cikkek és az elektronikai termékek 2007-es forgalma meghaladta a 3 ezer milliárd forintot, és az elektronikai cikkek, valamint a ruházati áruk piacán még csökkentek is az árak, vagyis a mindennapos termékekből vásároltunk reálértéken kisebb összegben.

A tejpiacon például a dobozos friss tejek kivételével minden termékfajtából kisebb mennyiségben vásároltak az emberek. A forgalom csökkenése az eladott áruk értékében nem látszik, de ennek az az oka, hogy a tejtermékek átlagosan 30 százalékkal drágultak.

Idén legfeljebb egy százalékos kiskereskedelmi forgalmi növekedésre számít a GfK - mondta Kozák Ákos igazgató, aki a piac gyorsuló koncentrációjára, konszolidációjára számít, ami szerinte 2010-re lezajlik. Ezt a folyamatot fogja erősíteni a Németországban és Ausztriában gyilkos árháborút folytató Aldi (Ausztriában Hofer néven) úgynevezett hard (kemény) diszkontlánc, amelynek közel 30 üzletét hamarosan megnyitják az országban.

A tavalyi egyébként a hipermarketek és a diszkontok éve volt, mindkettő egy-egy százalékkal (25-re, illetve 18-ra) növelte piaci részesedését. A szupermarketek 15 százalékon stagnáltak, és érdekes módon őrzik részarányukat a független kisboltok szintén 15 százalékkal. A kisbolt-láncok (CBA, Coop, Reál) viszont veszítettek 1 százalékpontot, így mostanra 14 százalékra csökkent részesedésük. Ennek oka az, hogy ezek a láncok beszerzési társulások, tulajdonilag nem kapcsolódnak egymáshoz, egy-egy üzlet tőkeereje kisebb, mint a nagy külföldi tulajdonú hálózatok boltjainak - erősítette meg a Független Hírügynökség kérdésére Kozák Ákos. Hozzátéve azt, hogy ha folytatódik a tavalyi folyamat, akkor a kisbolt-láncok tagjai eshetnek az Aldi áldozatául, mert a kiskereskedelmi piac amúgy telített, új szereplő csak a többiek rovására vetheti meg lábát.

Olvasóink írták

  • 1. Attila. 2008. március 12. 19:20
    „Végre valaki leírta rajtam kívül hogy drasztikusan emelkedett a tej ára. Bár akinek kellene az úgysem foglalkozik vele. Ha olyan árakon dolgozik az Aldi mint itt Németországban,vagy még olcsóbban,akkor tökéletesen sikeres lesz az egyszer biztos.”
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Rekordott döntött a gázolaj ára

Rekordott döntött a gázolaj ára a magyarországi töltőállomásokon, miután szerdán ismét 6 forinttal… Tovább olvasom