Délmagyar logó

2018. 10. 16. kedd - Gál 10°C | 23°C Még több cikk.

A kiskereskedelemben is éreztetik hatásukat a megszorítások

Tavaly négy százalékkal visszaesett a kiskereskedelmi forgalom Magyarországon, amelynek hátterében a nettó reálbérek közel 5 százalékos zuhanása és az átlagosan 8 százalékos infláció áll - derül ki a GfK Hungária piackutató intézet méréséből.
Erre 10 éve nem volt példa. Nem kis összegről van szó, a napi fogyasztási cikkek és az elektronikai termékek 2007-es forgalma meghaladta a 3 ezer milliárd forintot, és az elektronikai cikkek, valamint a ruházati áruk piacán még csökkentek is az árak, vagyis a mindennapos termékekből vásároltunk reálértéken kisebb összegben.

A tejpiacon például a dobozos friss tejek kivételével minden termékfajtából kisebb mennyiségben vásároltak az emberek. A forgalom csökkenése az eladott áruk értékében nem látszik, de ennek az az oka, hogy a tejtermékek átlagosan 30 százalékkal drágultak.

Idén legfeljebb egy százalékos kiskereskedelmi forgalmi növekedésre számít a GfK - mondta Kozák Ákos igazgató, aki a piac gyorsuló koncentrációjára, konszolidációjára számít, ami szerinte 2010-re lezajlik. Ezt a folyamatot fogja erősíteni a Németországban és Ausztriában gyilkos árháborút folytató Aldi (Ausztriában Hofer néven) úgynevezett hard (kemény) diszkontlánc, amelynek közel 30 üzletét hamarosan megnyitják az országban.

A tavalyi egyébként a hipermarketek és a diszkontok éve volt, mindkettő egy-egy százalékkal (25-re, illetve 18-ra) növelte piaci részesedését. A szupermarketek 15 százalékon stagnáltak, és érdekes módon őrzik részarányukat a független kisboltok szintén 15 százalékkal. A kisbolt-láncok (CBA, Coop, Reál) viszont veszítettek 1 százalékpontot, így mostanra 14 százalékra csökkent részesedésük. Ennek oka az, hogy ezek a láncok beszerzési társulások, tulajdonilag nem kapcsolódnak egymáshoz, egy-egy üzlet tőkeereje kisebb, mint a nagy külföldi tulajdonú hálózatok boltjainak - erősítette meg a Független Hírügynökség kérdésére Kozák Ákos. Hozzátéve azt, hogy ha folytatódik a tavalyi folyamat, akkor a kisbolt-láncok tagjai eshetnek az Aldi áldozatául, mert a kiskereskedelmi piac amúgy telített, új szereplő csak a többiek rovására vetheti meg lábát.

Olvasóink írták

  • 1. Attila. 2008. március 12. 19:20
    „Végre valaki leírta rajtam kívül hogy drasztikusan emelkedett a tej ára. Bár akinek kellene az úgysem foglalkozik vele. Ha olyan árakon dolgozik az Aldi mint itt Németországban,vagy még olcsóbban,akkor tökéletesen sikeres lesz az egyszer biztos.”

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Rekordott döntött a gázolaj ára

Rekordott döntött a gázolaj ára a magyarországi töltőállomásokon, miután szerdán ismét 6 forinttal… Tovább olvasom