Délmagyar logó

2017. 03. 30. csütörtök - Zalán 8°C | 18°C Még több cikk.

A modern reneszánsz ember

Hazánkban a sportos, aktív életet élő, minőséget kereső emberek a legnagyobb kultúrafogyasztók. Ez derült ki abból a felmérésből, amelyet a tematikus év rendezvényein készített az Oktatási és Kulturális Minisztérium több mint 5000 ember megkérdezésével.
Szükség van az újragondolásra

„Gondold újra!" – szólít fel az ismerős szlogen, a Reneszánsz év 2008 szlogenje. Mi rejlik emögött? Vérpezsdítő filozófia, számos lelkes gondolat és még annál is több élmény. A reneszánsz számunkra nem csupán egy korszak, egy jelző, hanem egy olyan folyamat, amely időnként felbukkan, és újrafogalmazza önmagát. Ma is olyan korban élünk, mikor szükségünk van arra, hogy újragondoljuk a kultúrához, a természethez, a társadalomhoz és a hagyományokhoz fűződő viszonyunkat. Az Oktatási és Kulturális Minisztérium (OKM) ezeket a gondolatokat vette alapul, mikor meghirdette a Reneszánsz év 2008 programsorozatot, amely – bátran állíthatjuk – elsöprő sikert aratott az országban.

A sikert mi sem bizonyítja jobban, mint hogy eddig 700 programra az ország 300 településén 3 millióan voltak kíváncsiak. 34 kiállítást rendeztek Budapesten és vidéken, közülük kiemelkedett egyebek mellett a 130 ezer embert megmozgató A Mediciek fénykora (Szépművészeti Múzeum), a Hunyadi Mátyás, a király (Budapesti Történeti Múzeum) több mint 50 ezer látogatóval, vagy a Szabadtéri Néprajzi Múzeum (Szentendre) tárlatai több mint 100 ezer látogatóval. Emellett 95 fesztivál kapcsolódott a reneszánsz évhez, köztük a Budapesti Tavaszi Fesztivál, a Múzeumok Éjszakája, a Nemzeti Vágta, a debreceni virágkarnevál. 22 konferencia, 29 színházi program, 13 gasztronómiai program, 30 határon túli projekt, és számtalan, a pályázatok nyertesei által megvalósított kulturális esemény várta és várja a látogatókat az egész országban.

A nők aktívabbak

Az évad programszerkezetét követve tavasszal kiállításokon (4x a reneszánszról, Medici-kiállítás), nyáron fesztiválokon, tematikus rendezvényeken, színházakban és komolyzenei koncerteken, ősszel az évadhoz kötődő rendezvényeken és egyéb helyszíneken (opera, színház, komolyzene, mozi) végezték a felmérést. A kérdezés és a feldolgozás egész évben folyamatos, több mint 5000 kérdőívet értékeltek és elemeztek.

A kutatás elsődleges célja, hogy segítsen kialakítani egy személyes kapcsolatot a kultúrafogyasztóval, személyre és érdeklődési körre szabott kulturális programokat tudjon ajánlani az érdeklődőknek.

A felmérés legszembetűnőbb eredménye, hogy a nők aktívabb kultúrafogyasztók, mint a férfiak (a válaszadók 63%-a), illetve hogy a magyar kultúrafogyasztók rendkívül sportosak.

A legszélesebb réteget megmozgató műfaj – nem meglepő módon – a mozi. A megkérdezetteknek kis eltérésekkel mintegy 35%-a havonta jár moziba, függetlenül attól, hogy egyébként milyen műfajt preferál.

Olvasnak a koncertre járók

Az olvasás terén beérkezett válaszokkal óvatosan kell bánni, állítják a felmérés elemzői. A válaszokból ugyanis meglepően intenzív közönség képe bontakozik ki, de ebben valószínűleg benne van a megkérdezettek hiúsága is. A legaktívabb olvasói kör a könnyűzenei koncertek közönsége, azaz az egyetemista korosztály. Válaszaik alapján a hetente könnyűzenei koncertre járók 85%-a naponta olvas. Bár olvasási szokásaikat vélhetően a kényszer (középiskolai, egyetemi tanulmányok) teszi kiemelkedővé, ettől még igaz rájuk, hogy sokat olvasnak.

A komolyzenei műfajok közül a megkérdezettek döntő többsége a nagyzenekari műveket kedveli, a szimfonikus zeneművek népszerűsége 50% feletti. A kamarazenei és szólókoncertek a közönség egyharmadának nyerik el a tetszését. A kórusművek népszerűsége a mért műfajok között a legalacsonyabb, 15–20% közötti. A válaszolók közel kétharmada otthon is gyakran hallgat komolyzenét, és felük utazni is hajlandó, hogy egy-egy kedvelt darabot élőben meghallgasson. A koncertlátogatások elsősorban baráti körben történnek (válaszadók fele), családdal vagy egyedül ritkábban mennek az emberek komolyzenei koncertre.

A legkedveltebb művészeti ág

A könnyűzenei fesztiválok közönsége átlagosan 20 éves. A koncertlátogatások egyik legfőbb motivációs eleme a csoporthoz tartozás vágya lehet. A fiatalkori években könnyűzenei koncertekre azok is ellátogatnak, akik a későbbiekben kulturálisan inaktívvá válnak. Így lehetséges, hogy a válaszadók közel 100%-a a könnyűzenei műfajt jelölte meg elsődleges vagy egyetlen kedvelt művészeti ágként.

A felmérés egyik fontos tanulsága, hogy viszonylag élesen elkülönül egymástól néhány kultúrafogyasztói kategória. Például a kiállításokat gyakran látogatók kifejezetten ritkán járnak zenei rendezvényekre. Kirajzolódik egy elsősorban zenei, egy vizuális és egy verbális fogyasztótípus.

Igény az aktív kulturális rendszerre

A kérdőívben szerepel egy kérdés a reneszánsz év céljaival kapcsolatban, amelyek közül a válaszadóknak ki kellett választaniuk a számukra legfontosabbat. A válaszok így szóltak: a) a magyarországi reneszánsz kor bemutatása, b) a reneszánsz gondolatvilágának bemutatása, c) a reneszánsz újjáélesztése, a kultúratámogatás kiszélesítése Magyarországon. Az első cél (a) passzív szemlélődést fogalmaz meg, a második (b) aktív befogadást, a harmadik (c) elrugaszkodik a reneszánsz kézzelfogható örökségétől, reprodukciót jelöl meg. A válaszadók 32%-a e harmadik célt jelölte meg, és 38%-uk is az aktívabb (b) célkitűzést választotta. A válaszokból kiderül, hogy különösebb előzetes népszerűsítés nélkül is van igény az aktív és személyes kulturális rendszerre.

Az eddigiekben elért kultúrafogyasztó közönség tehát aktív, céltudatos és egészségtudatos emberekből áll. Amennyire csak megtehetik, a minőség fogyasztói. Programjaikat az ár csak másodsorban határozza meg, az elsődleges szempont a szolgáltatás/áru színvonala.

A Reneszánsz év 2008 bebizonyította, hogy a kultúra eleven, lüktető közeg. Elérhető, átélhető, megismerhető. Személyes élményeket rejt, elülteti a humanizmust, a művészetek és a kultúra szeretetét. „Gondold újra!" – szólít fel az egyre több embernek ismerős szlogen. Minden olvasónak ezt tanácsoljuk, hiszen a reneszánsz évnek még közel sincs vége! A már lezajlott programokon kívül további több száz program várja az érdeklődőket az év végéig. Megcsodálhatjuk a neoreneszánsz építészetet a Művészetek Palotájában, az installációs kiállítást Michelangelo és Shakespeare tiszteletére a BTM Fővárosi Képtárban, vagy ellátogathatunk a Janus Pannonius emlékére rendezett programsorozat valamelyikére.

Fejlesztések

A Reneszánsz év 2008 túlmutat az emlékezetes programokon, számos pályázatot is magában foglal. A reneszánsz évben részben új pályázatok, részben az OKM korábban is meghirdetett pályázatainak jelentősen megemelt keretösszege tette lehetővé a kistelepülések és hátrányos helyzetű régiók kulturális életének támogatását.

A Tengertánc programok sikere minden várakozást felülmúlt. A Közkincsben 320 millió forint, a Tengertáncban pedig 210 millió forint várt és talált gazdára.

A reneszánsz évben először meghirdetett pályázatok közé tartozik a Fókuszban a közművelődés program, amelyben 144 projekt valósult meg 100 millió forint támogatásból. Szintén új kezdeményezés a Megújuló gyűjtemények program, amelynek keretében 41 egyházi könyvtárat, 35 egyházi múzeumot és 24 egyházi levéltárat újítanak fel, szintén 100 millió forintból. A Magyar digitális képkönyvtár program a magyar képi örökség digitalizálására irányul, 220 millió forintot fordíthatnak rá idén. Hatalmas siker a Reneszánsz túrák pályázat, melyen 509 nyertes pályázat született, és országszerte 45 ezer diák kelt útra, hogy felkeresse Magyarország reneszánsz emlékhelyeit. A Reneszánsz túrák támogatási kerete 200 millió forint.
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Jövő őszre elkészül az új halászi Mosoni-Duna híd

2009 őszére elkészül az új halászi Mosoni-Duna híd, amely közúti, kétsávos, acélszerkezetes lesz,… Tovább olvasom