Délmagyar logó

2017. 09. 24. vasárnap - Gellért, Mercédesz 12°C | 17°C Még több cikk.

A módosítások helyett új KRESZ-t alkotnak

A módosítások helyett új, az uniós normáknak is megfelelő KRESZ-t alkotnak a szakpolitikusok, az illetékes minisztériumok és a társadalmi szereplők.
Az új jogszabályt kidolgozó munkabizottság várhatóan már a jövő héten elkezdi a munkát, és a rendelkezés akár még az idén életbe léphet - mondta az Országos Rendőr-főkapitányság (ORFK) szóvivője az MTI-nek.

Garamvölgyi László felhívta a figyelmet arra, hogy jelenleg hatályos KRESZ-t, a közúti közlekedési szabályozást 1975-ben miniszteri rendelettel léptették életbe, az elmúlt 37 év alatt negyvenszer módosították; a hatályos szabályozás sok tekintetben elavult, a változtatások ellenére sem alkalmas arra, hogy az elvárt joghatásokat érvényesítse.

A jelenlegi parlamenti ciklus vége környékén vagy a következő elején, azaz 2014   közepén tartja reálisnak az új KRESZ hatálybalépését Bíró Márk országgyűlési képviselő, aki a Fidesz-frakcióban a közlekedési szabályok és szankciók átalakításáért felel. 

A politikus erről azután beszélt az MTI-nek, hogy Garamvölgyi László, az Országos Rendőr-főkapitányság szóvivője azt   nyilatkozta: a módosítások helyett új, az uniós normáknak is megfelelő KRESZ-t alkotnak a szakpolitikusok, az illetékes   minisztériumok és a társadalmi szereplők, az új jogszabályt   kidolgozó munkabizottság pedig várhatóan már a jövő héten elkezdi a munkát, és a rendelkezés akár még az idén életbe léphet. 

Bíró Márk ezzel kapcsolatban kifejtette: "látszik, hogy a   rendőrség is fontosnak tartja az új KRESZ megalkotását", azonban ha minden szükséges társadalmi egyeztetést le akarnak folytatni a jogalkotók, akkor az új KRESZ leghamarabb a jelenlegi parlamenti   ciklus vége környékén vagy a következő elején léphet hatályba. 

Közölte azt is, hogy az új KRESZ-szel kapcsolatos észrevételeket, építő jellegű javaslatokat a kreszmodositasÓgmail.com e-mail címre várják. 

"Az életszerűtlen közlekedési szabályokat már nem érdemes tovább toldozgatni-foltozgatni, így egy kodifikációs eljárás keretében újat kell alkotni, amely az uniós normáknak is megfelel" - tette hozzá.

A dandártábornok utalt arra, hogy a Fidesz-frakció április 23-án, a KRESZ-t módosító rendelet felülvizsgálatára létrehozott egy munkabizottságot, amely május végén kezdhet el dolgozni. Ebben a testületben szakpolitikusok, az illetékes minisztériumok, a rendőrség szakemberei, továbbá társadalmi és civil szereplők, például KRESZ-oktatók, autós érdek-képviseleti szervezetek, közlekedési szakújságírók kapnak lehetőséget az új törvény kidolgozására - mondta.

A Fidesz-frakció azért döntött úgy, hogy a KRESZ-t módosító rendelet felülvizsgálatát kéri, mert álláspontjuk szerint túlszabályozott lett a rendszer, és ezzel párhuzamosan a szankciók is túl szigorúvá váltak.
Garamvölgyi László közlése szerint a rendőrségnek, az illetékes minisztériumnak vannak javaslatai az új, életszerű helyzetekre épülő KRESZ-szabályok megalkotására, és amennyiben a szakpolitikusokkal és a civilekkel is sikerül megegyezniük, az új törvény már akár idén, vagy január elsejével életbe léphet.

Az ORFK szóvivője emlékezetett: április 15-én lépett hatályba a szabálysértésekről, a szabálysértési eljárásokról és a szabálysértési nyilvántartásokról szóló törvény, ez érintette a KRESZ-t is, és a jogalkotók már közvetlenül életbelépését követően kérték a módosítás felülvizsgálatát, arra hivatkozva, hogy álláspontjuk szerint túlszabályozott lett a rendszer, és ezzel párhuzamosan a szankciók is túl szigorúvá váltak.

A dandártábornok, utalva arra, hogy a korábbi helyszíni szabálysértési bírság 3 ezertől 30 ezer forintig terjedő összege 5 ezer és 50 ezer forint közötti összegre emelkedett, megjegyezte: A korábbi 180 szabálysértéssel szemben az új törvény összesen 86 szabálysértési tényállást tartalmaz, ezek mindegyikében a rendőrség kizárólag helyszíni bírságot szabhat ki. Az új szabályozás egyfelől fix tarifákat is tartalmaz a KRESZ szabályainak megsértése esetén, de a rendőrnek mérlegelési jogot is ad.

Garamvölgyi László a legfrissebb, szerdai rendőrségi statisztikai adatokat ismertetve azt mondta: az új rendelkezések alapján az elmúlt egy hónapban átlagosan 6.500 forint helyszíni bírságot szabtak ki, vagyis egyéni mérlegelés alapján az ötezer forintos alsó határ felé közelítve állapították meg a bírságot, amelyet a szabálysértőnek 30 napon belül, csekken kell befizetnie.

Az ORFK szóvivője a helyszíni bírsággal kapcsolatos félreértések elkerülésére hangsúlyozta: a helyszíni bírság nem azt jelenti, hogy a szabálysértőnek a helyszínen kell a rendőrnek megfizetnie a büntetést, ugyanis a rendőr pénzzel továbbra sem dolgozhat. A sajtóban korábban megjelent bankkártyás fizetési lehetőségről sem született döntés. A kiszabott szabálysértési bírságot kizárólag postán, a rendőr által kitöltött csekken lehet befizetni.

Hangsúlyozta ugyanakkor, hogy a rendőr - a szolgálati törvény és szabályzat alapján a fokozatosság elvét követve - előbb figyelmeztet, így sokszor még a helyszíni bírságot sem szükséges kiszabnia. A rendelkezés azonban nem ad mérlegelési lehetőséget például a sebességtúllépés, vagy az ittas vezetés esetén, ilyenkor fix tarifát kell a rendőrségnek alkalmaznia - fűzte hozzá.

Olvasóink írták

38 hozzászólás
12
  • 38. Ellenzéki 2012. május 23. 13:24
    „Ez egy teljesen fölösleges erőlködés a fityisztől!
    Oka: 2013. július 01. -től bevezetésre fog kerülni az Európai Unió egységes közlekedési szabályzata, amelynek bevezetése, alkalmazás minden tagországra nézve kötelező lesz!
    Az új Uniós szabályzás nem teszi lehetővé az országonkénti, az ottani sajátosságokra tekintettel bíró eltéréseket!
    Egységes lesz a tábla rendszer, a körforgalom szabályzása, a sebességhatárok szabályzása, a körforgalomban történ közlekedés rendje!
    A vasúti - közúti kereszteződésekben a szabad átkelést a közúti járművek számára a zöld színű lámpa fogja jelezni!
    Vissza fogják állítani a közúti jelzőlámpáknál a zöld - villogó zöld - sárga - piros, illetve a piros - sárga - zöld váltási sorrendet.
    Megszüntetik a "lámpás körforgalom" fogalmat.
    Megváltozik - nálunk - a körforgalom elsőbbségi rendje, nem a körforgalomban lévő járműnek lesz elsőbbsége.
    Kisebb forgalmú utak találkozásánál, kereszteződésénél egységes lesz a jobb kéz szabály.
    Nem sorolom tovább.”
  • 37. mgabca 2012. május 18. 19:40
    „Kedves! "34. skyzo50"

    "Körforgalom veszélyt jelző tábla" (piros háromszög alakú, benne 3 db, kört formázó nyíllal)

    A tábla azt jelzi, hogy a következő
    útkereszteződésben körforgalmú
    forgalmi rend van.

    A tábla és a körforgalom között a távolság
    - lakott területen kívül 150-250 méter,
    - lakott területen 50-100 méter,
    kivéve ha a jelzőtábla alatt elhelyezett
    kiegészítő tábla rövidebb távolságot jelöl meg.

    "Körforgalom" (kerek, kék tábla, benne a kört formázó 3 nyíl)

    A tábla olyan utat jelez, amelyen úgy
    kell haladni, hogy az út által körbezárt
    terület a vezetőtől balra essék.

    E tábla, csak az "ÁLLJ! Elsőbbségadás
    kötelező" vagy az "Elsőbbségadás kötelező"
    jelzőtáblával együttesen kerül kihelyezésre.
    A körforgalomban haladó járműveknek tehát
    elsőbbségük van a körforgalomba behajtó
    járművekkel szemben.”
  • 36. vuk 2012. május 18. 14:46
    „25. sugerabugera 2012.05.17. 20:00
    Milyen messzi tavolban?
    Nekem nincsen ilyenem, van viszont motorkerekparom rendszammal (35kW), valamint nehany biciklim, mindenfele kulso meghajtas nelkul.”
  • 35. vuk 2012. május 18. 14:44
    „31. szegarazs 2012.05.18. 07:29
    nem valoszinu, hogy igy van, ennyi erovel lehetne 40kW-os rasegites, es raknanak ra pedalt, hogy kelljen tekerni azert kicsit :) es maris csak bicikli :)

    tokmindegy, hogy 300W vagy 250W, ami ennel gyengebb, az 25km/h fole nem tud menni ugysem, es boven elfer kerekparnak.”
  • 34. skyzo50 2012. május 18. 09:17
    „KamuNeni, én a kreszben sehol nem olvastam olyat, hogy a körforgalomba belépéskor elsőbbséget kéne adni a már bent haladóknak. Tudom, hogy sok újság megírta, hogy a bentlévőnek van elsőbbsége, de ha nem lenne ott az elsőbbségadás kötelező tábla, akkor a jobbkézszabály miatt szerintem fordítva lenne.”
  • 33. klj-54 2012. május 18. 08:48
    „@ KamuNeni:
    Ez a város hol van?
    Mert én csak kettő ilyenről tudok Európában.”
  • 32. KamuNeni 2012. május 18. 08:26
    „A 100 ezres varosban ahol lakunk, nincs stop tabla, van elsobbsegadas tabla a korforgalmak bejaratanal, nem lehet leallni es varakozni tabla es sebesseg hatar tabla. 4 forgalmi lampa van osszesen. Job kez szabaly van. Az utcasarkokon meg nem lattam tablakat.

    MO- stop tablak tomkelege meg vagy harminc masik minden villanykaron. Minek???? En mikor arra jarok neha neha, csak amulok hogy mit is jelenthetnek? Ha probalnam mnd atlatni ami egy oszlopon van akkor tuti hogy baleset lenne mert nincs ido elolvasnioket ha vezetek.”
  • 31. szegarazs 2012. május 18. 07:29
    „22. vuk 2012.05.17. 16:43

    Máshol (EU) 250W a határ, és ami nálunk bicikli, ott már robogó. Ugyanis csak az bicikli, amit tekerni kell (rásegítéses/pedelec). Amin csak "ülök oszt dzsalok", az elektromos robogó. Ezt józan ésszel is át lehet látni, csak nálunk szar a szabályozás (pontosabban annak teljes hiánya van).

    Vagyis nem ott a gond, hogy mire kelljen rendszám, hanem még ott, hogy mi számít biciklinek.”
  • 30. Lámpion 2012. május 18. 06:09
    „Az új KRESZ-ből mindenki köteles lesz levizsgázni, ha meg akarja tartani a jogosítványát.
    TANFOLYAMDÍJ!
    VIZSGADÍJ!
    Ekkor új jogosítványt is kap.
    OKMÁNYDÍJ!”
  • 29. Egyolvasó 2012. május 18. 03:28
    „Ajjjjjjajjjjjjj, ha egyszer ezen szakértői kormány szakpolitikusai alkotni kezdenek, lesz ne mulass!
    Csak tessék vigyázni, és úgy alkotni azokat a szabálokat, hogy pár hónap után ne kelljen reklamálni a sündőrők vezetőinél a magas bírságok miatt, mint az legutóbb megtették.”
  • 28. kalkutta 2012. május 17. 21:23
    „Én is dandártábornok szeretnék lenni. Melyik s@gget kell kinyalni?
    Mert hogy érteni nem kell semmihez az tuti.”
  • 27. h65535 2012. május 17. 21:08
    „Majd lesz KRESZ adó ezen után... Viktátor! Köszönjük!”
  • 26. mgabca 2012. május 17. 20:48
    „Ha, új lesz, azt meg is kell tanulni, és a számon is kel kérni!
    Akkor majd kiderül, ki mennyire veszi komolyan!

    Ma pl. egy tanulóm azt mondta, hogy... ööö nem emlékszem...
    Pedig még egy éve sem volt a KRESZ vizsgája. Akkor félreálltam vele, és ezt mondtam:
    Azért tanultad meg, mert ezt életed végéig használni fogod. Tehát tudnod KELL! Mellesleg mi lenne, ha a sebészorvos is csak egy évig emlékezne a tudására, vagy az építész?
    A közlekedés a mindennapunk része, tehát a szerzett tudás az életünk végéig elkísér! Sajnos sokan felejtenek, de nem tiltja nekik senki, hogy néha teszteljék magukat, vagy elővegyék a könyvet, ha nem emlékeznek!
    Én legszívesebben az orvosi alkalmasságival együtt KRESZ vizsgát is tetetnék mindenkivel! sztem lehet, hogy csökkenne az autósok száma :-)))
    (Szia, Herkepille.... TE vagy az???)”
  • 25. sugerabugera 2012. május 17. 20:00
    „22,vuk.
    Neked ott a messzi távolban van ilyen csoda kínai masinád?”
  • 24. mackópajtás 2012. május 17. 18:49
    „KEdves 13. vitao

    "-Az utak,és főleg a városok "túltáblázásának" tiltása,aminek egyrészről semmi érteme,másrészről pedig úgysem tud senkit ennyi infót egyszerre vezetés közben feldolgozni..."

    HA te nem tudod értelmezni a táblákat akkor talán lassítanod kéne, ha úgy se megy inkább ne ülj volán mögé, a köz érdekeit szem előtt tartva”
  • 23. herkepille 2012. május 17. 18:32
    „86 szabálysértési tényállás helyett bőven elég lenne kettő:
    1. Van sapkája
    2. Nincs sapkája
    meg még annyit, hogy a birság felemeléséfel párhuzamosan emelkedett volna a minimálbér??? :)
    szerintem nem... sajna”
  • 22. vuk 2012. május 17. 16:43
    „20. sugerabugera 2012.05.17. 16:24
    Nem, nem kepesek 40-nel menni. Ultel mar ilyenen? Lemerted?

    Szerintem is legyen rendszam, de ami 300W alatti es biciklinek szamit, azon ne.”
  • 21. alfoldi 2012. május 17. 16:36
    „Ha új KRESZ készül, az legyen rövidebb, egyszerűbb és főleg magyarul legyen fogalmazva, írva. Tessék kiadás előtt átadni egy magyar tanárnak!

    Ezt ugyanis valakinek be is kell tartani.

    A mostaniban túl sok a kivétel.

    A mostani mindent túlszabályoz.

    Az új büntetési díjak helyesek, meg kell azokat tartani.

    Ha valaki nem akar fizetni, akkor tartsa be a szabályokat.”
  • 20. sugerabugera 2012. május 17. 16:24
    „T. 16 !
    Azért gondolom a 125 ccm-t,mivel az EU-ban ez minősül kismotornak.
    Ott olyat,hogy smkpár,nem ismernek,ez egy bolsevik szóvirág.
    Menj fel a mobile.de-re,ott megvannak a motoros kategóriák,remélem itt is így lesz.
    T. 15 !
    A 300 W-os hangtalan nyilak képesek repeszteni 40-el is,találkoztam már ilyen nyugdíjassal a kerékpár úton,ráadásul csengetni elfelejtenek,életveszélyesek.
    Rendszám meg azért kellene mindegyikre,hogy ki lehessen szűrni a 80-al száguldó motorosokat,nem beszélve a biztosítás befizetését is lehetne ellenőrizni.”
  • 19. NP1 2012. május 17. 15:59
    „Remélem Lézer Jani benne lesz a bizottságban (Pintér, Demszky, Balsai mellett), mert az Ő példásan jogkövető magatartásának bele kell épülnie a törvénybe.”
38 hozzászólás
12

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Valódi rendőrök csaptak le az álrendőrökre

Házkutatásra hivatkozva akartak lakásokba jutni az álrendőrök, akiket valódi rendőrök fogtak el… Tovább olvasom