Délmagyar logó

2016. 12. 07. szerda - Ambrus -5°C | 3°C

A mozgás képes növelni az alapanyagcserét

A fizikai aktivitás előnyei ismertek: javítja a szervezet általános, keringési és légzési állapotát, hosszabb távon csökkenti a vérnyomást. Ha ésszerűen mozgunk, előnyösen hat csontjainkra, izmainkra, ízületeinkre, és a napi stressz elviselésében is segít.
Autó helyett járjunk kerékpárral a városba vagy a munkába Illusztráció: Karnok Csaba
A mozgás segíti a fogyókúrázókat is, hiszen testsúlycsökkenést idéz elő a zsírtartalékok elégetésével. Az intenzív mozgás növeli az alapanyagcserét.

Az alapanyagcsere a szervezet saját működéséhez – szívműködés, légzés, emésztés stb. – szükséges energiamennyiség. Ez a napi kalóriamennyiség legnagyobb része, hatvan-hetven százaléka. Tíz-tizenöt százalék hőtermelésre, míg húsz-harminc százalék fizikai aktivitásból eredő mozgásra használódik fel. A mozgás hatása az alapanyagcserére akár 2–3 napig is fennállhat. Ez azt jelenti, hogy akkor is több energiát „égetünk" el, amikor éppen nem mozgunk, hiszen alapanyagcserénk több energiát használ fel.

Ne csak diétázzon!

Ha csak étrendi megszorításokkal próbáljuk a súlyunkat csökkenteni, akkor az alapanyagcserénk alacsonyabb lesz, és a fogyás esetleg meg is áll. Amikor a diétát abbahagyjuk, az alapanyagcsere csak kismértékben tér vissza az eredeti szintre, ami azt jelenti, hogy az elfogyasztott kalóriamennyiség nagyobb része fog zsír formájában raktározódni. A mozgás képes növelni az alapanyagcserét. Már a heti háromszori, 30–40 perces torna is elég ahhoz, hogy alapanyagcserénk ne csökkenjen, a testsúly csökkenése folytatódjon.

Mit tegyen az, aki középiskolában tornázott utoljára?

Válasszon olyan mozgásformát, amit szívesen végez! Fontos tudni, hogy a passzív mozgás igazából nem fogyaszt (például a masszázskészülékek). Kezdje a tréninget fokozatosan, például sétával, amelynek sok előnye van. Nem kell hozzá felszerelés, nem megterhelő, és szinte bárki csinálhatja, ezenkívül a tempóját is szabadon megválaszthatjuk. Ajánlott a közepes tempójú séta, minimálisan 30–40 percig. Ezt akár naponta is megtehetjük, de legalább hetente háromszor.

Járjunk kerékpárral munkába!

A kerékpározás is nagyon hasznos. Válasszuk munkába, városba járásra autó helyett. Akinek kertje van, tapasztalhatja, hogy a kertészkedés időszakában testsúlya kevesebb, hangulata jobb, mint a tétlen téli hónapokban. Keressen társakat focihoz, kosárlabdához, teniszhez, tánchoz!

Érdemes a mindennapi mozgást gyakoribbá tenni, például lift helyett lépcsőt használni, a televízió távkapcsolója helyett a készüléken csatornát váltani. Ennyi mozgásra az is képes, akinek kevés a szabadideje. Az egészségünk pedig megér ennyi áldozatot.

Dr. Boncz Ágota belgyógyász szakorvos
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Tűz

a Kolostor-

hegyen

Tűz pusztított Sopronban a hétvégén. Szombaton késő este a Kolostor-hegyen csaptak fel a lángok és… Tovább olvasom