Délmagyar logó

2016. 09. 27. kedd - Adalbert 10°C | 20°C

A munkaszolgálat nem számít politikai önkénynek?

Breuer Tamás saját deportálásáért és a munkaszolgálatban elpusztított édesapja után igényelt jóvátételt - nem kapott. A kárpótlási törvény alapján ugyanis csak a munkaszolgálatot túléltek kaphatnak kártérítést.
Az Izraelben élő Breuer Tamás először 1993-ban adta be kárpótlási kérvényét deportálása miatt. A Központi Igazságügyi Hivatal akkor be is fogadta. A férfi a munkaszolgálatban elpusztított édesapja után is kért kártérítést, amelyet ugyanakkor elutasítottak.

Néhány év múlva Breuer Tamás értesítést kapott a magyar hatóságtól: van még lehetőség újabb kárpótlásra, ehhez csak vissza kell küldeni kitöltve a mellékelt űrlapokat. Ő így is tett. Eltelt hat esztendő, ám válasz csak nem érkezett.

Idén szeptemberben aztán levelet kapott a hivataltól: kérelmeit elutasítják. Arra hivatkoztak, hogy a legutóbbi, 2006-os kárpótlási törvény alapján Breuer Tamásnak már nem jár jóvátétel: „Szabadságmegvonás címen kizárólag a II. világháború alatt (1941. június 27. – 1945. május 9.) faji, vallási vagy politikai okból teljesített munkaszolgálat után állapítható meg kárpótlás."

Csakhogy a hatóság – szintén a 2006-os rendeletre hivatkozva – visszautasította a munkaszolgálatban odaveszett édesapa utáni jóvátételt is: „Életvesztés jogcímén annak az igénylőnek jár kárpótlás, akiknek a hozzátartozója 1939–1989 között a magyar hatóság politikai önkénye miatt életét vesztette, továbbá akiknek a hozzátartozója deportálás, illetve szovjet kényszermunka ideje alatt halt meg. A munkaszolgálat teljesítése során történő életvesztés után kárpótlásra nincs lehetőség" - írja a 168 Óra.

Olvasóink írták

23 hozzászólás
12
  • 23. apátfalvifaszagyerek 2009. október 30. 17:56
    „Erőltetett gondolatmenet. Én elítélem a palesztin genocídiumot, de azt is, amikor te minden zsidóra fröcsögsz. Nem védem a cigányok becsületét (soha nem is írtam ilyesmit), csupán ismerek személyesen is olyan cigányt, aki becsületes életet él, emiatt pedig elítélem azt, aki az egész cigányságot Szibériába küldené. Magyar vagyok, és nagyon nem tetszik Mo. felvásárlása. De ezért nem akarom az összes zsidót munkaszolgálatra küldeni, és nem szidom az összes zsidót. Ők sem szentek, de amit te és barátaid csináltok, az a tömény gyűlölet, az nem emberi. Elárulom, hogy pl. Hajós Alfréd is zsidó volt, és ő is azon zsidók sorát gyarapítja, akik Mo. dicsőségét öregbítették. Ezzel nem a zsidókat védem globálisan, de nem is ítélhető el mindegyik. Ha te ezt valami cionista hazaárulásnak érted félre, a te bajod.”
  • 22. Csecs 2009. október 30. 15:18
    „af.: Ha szeretnéd a népedet, nem faisztáznád válogatás nélkül azokat, akik megpróbálnak a dolgok mögé látni és lemosni a hazát előmozdítani akarókra hányt rágalmakat. Te kevered a nacionalizmust a sovinizmussal. Próbálod összemosni és közben te magad teszed sorra a soviniszta kijelentéseket. Oyat, amivel a fiatal nemzetállamok sovinisztái vagdalóznak. Fasisztát kiabálsz és közben te vágnád a neked nem tetsző gondolkodásúakat börtönbe "*uzik és *igányok közé". Fröcsögve ordítod le azt, aki kétségbe meri vonni a holo-mítoszt vagy legalábbis nem akarja mindennap megemlegetni, de szemet hunysz a palesztin genocídium felett, amit pedig nemkevésszer élőben tol a pofádba a média. Ez mind-mind arra vall, hogy az idegen meggyőződést teszed a nemzet elé, tehát idegen szívvel élsz Magyarországon. Az se lenne baj, de akkor legalább nyíltan kimondanád, nem pedig a magyarság nevében mondanál véleményt. Hát ezért, apátfalvi. Ha neked többet ér a cigány becsülete, akkor élj velük. Ha többet ér a cionista vád, mint a magyar védőbeszéd, akkor azok közt a helyed. És ha neked mindenki fasiszta, aki ellent mer mondani a bemagolt dogmáidnak, akkor menj oda, ahol csak magadfajták élnek.”
  • 21. apátfalvifaszagyerek 2009. október 30. 14:46
    „20. Te már megint hülyeséget írsz. Hol olvastál te olyat, hogy akik elítélik a holokausztot, azok nem támogatják a kommunista bűnök túlélőinek kárpótlását? Ugyancsak várom Csecs válaszát a kérdésemre, miszerint mikor írtam én olyat, amiből ő arra következtet, hogy nem szeretem Magyarországot, meg "más ország felé húz a szívem"? Vagy neki nem is igazi magyar az, aki elítéli az antiszemitizmust, a rasszizmust, a nácizmust? Erre kérnék egy választ tőle, bár látom, már írt ide, de a válasz akkor elmaradt...”
  • 20. Conquer 2009. október 30. 12:21
    „Hejj, a ravasz kóbija, még egy bőrt le akart húzni a kárpótlásról, csak nem sikerült neki. A munkaszolgálat azért nem számít politikai önkénynek, mert azt zsidónak és nem zsidónak egyaránt teljesíteni kellett.
    Nem értem, hogy akik itt a kirekesztés ellen visítoznak, miért nem támogatják az ÁVH által elkövetett bűntények áldozatainak kárpótlását vagy az 56-ban sérelmet szenvedettekét. Csak akkor visítoznak, ha szegény zsidók az áldozatok, mert szegényeknek pár évig dolgozni kellett, nem lehetett csalni meg uzsorázni (amúgy az uzsora szavunk is a latin usus, kamat szóból jön, amelyet a keresztény törvények tiltották). A háború már csak ilyen. Csak azt nem tudom, hogy amikor az a rengeteg túlélő, akik vagy négyszer megszöktek a kamrákból meg a krematóriumokból, egyszer elmegy, akkor milyen jogcímen lehet majd rólunk pénzt lehúzni.
    Egyébként csak megjegyzem, hogy 2.5milliárd forint van elkülönítve holokauszt megemlékezésre és kárpótlásokra (2010-es költségvetési javaslat megtekinthető a PM honlapján). Miközben válság van és mindenhonnan vonják el a pénzt, de erre van pénz számolatlanul...”
  • 19. Csecs 2009. október 30. 11:01
    „Nem, aranka, te azt kéne írd minden hozzászólásod végére, hogy "Ceterum censeo noncionistinem esse delendam..."”
  • 18. aranka2 2009. október 30. 07:11
    „Közben megjött a moderátor, kigyomlálta Csecs 5. sz. kommentjét. Csak azt mondhatom 15. kommentem tartalmáról, amit hajdanvolt matematika-tanárom írt egy-egy levezetés végére: Q.e.d. (quod erat demonstrandum, azaz ez lett bebizonyítva)”
  • 17. TUTI 2009. október 30. 06:39
    „Az biztos, hogy marhaság ez törvény igy, nem is érteni, miert csak most merült fel ez a
    hiányosság!”
  • 16. N.P. 2009. október 30. 06:21
    „aranka2 2009.10.30. 06:08
    A szerkesztőség moderálási gyakorlata -szerintem- egyes, általuk csúnyának vélt szavak gyomlálgatásában merül ki. Bátran dicsőíthetem Szálasit, Mengelét - de a ló nemi szervét véletlenül sem említhetem.

    Az előző kommentjeiddel pedig teljesen egyet értek.”
  • 15. aranka2 2009. október 30. 06:08
    „T. Szerkesztőség!
    Egy másik cikkük kapcsán már felvetettem, hogy moderálási elveik alkalmanként igen hézagosan valósulnak meg, időnként nem utasítják el az európai, nyugati civilizációs norma szerint gyűlöletkeltést és uszítást. Így van ez a jelen cikkhez írt 2. sz. kommentet illetően is. Miután fel sem tételezhetem, hogy a lap rasszista, gyűlöletkeltő elveket vallana, a hibát csakis moderátoraik felkészültségi gondjaként ítélhetem meg. Akinek feladata volna kiszűrni a "mocskolódást", feltehetően nem tudja, hogy mi volt a 2. világháború idején a munkaszolgálat, kiket, milyen elvek alapján soroztak közéjük, hogyan bántak velük akár Szerbiában, akár Ukrajnában, akár itthon, Magyarországon. A csecs nicket használó, általában szélsőjobb beállítottságú kommenteket szerző valaki viszont pontosan tudja. Általában is, a gyűlöletkeltő és uszító elemek történelmi ismeretei - ha szélsőségesen torz formában is - jobbak, mint azoké, akiknek ezekkel a romboló hatású eszmékkel szemben fel kellene venni a harcot - persze mint minden általánosítás, ez is túlzó. Az itteni 2. komment parafrázisaként azután beírtam a 12. számút, ami valóban moderálandó lenne, és az is bennmaradt. Mindenesetre szerencsés volna, ha "cenzori" feladatokra alaposabb felkészültségű embereket alkalmaznának.
    Tisztelettel:
    M.Aranka (mert azért magam is jobb, ha puszta nick maradok)”
  • 14. apátfalvifaszagyerek 2009. október 30. 05:18
    „moderálva”
  • 13. apátfalvifaszagyerek 2009. október 30. 04:45
    „NINCS MÁS MÓDSZER, EZ MÁR LÁTSZIK
    <moderálva> AZ ÖSSZES NÁCIT!!!!”
  • 12. aranka2 2009. október 29. 23:06
    „moderálva személyeskedő”
  • 11. apátfalvifaszagyerek 2009. október 29. 23:05
    „Csecs, ezt nekem írtad egy másik cikknél: " ha szabad megkérdeznem, melyik nemzethez kötnek az érzelmeid? Nem telik vízumra, hogy annak az országába költözhess?" Megkérdezném, hogy melyik kommentem utalt arra, hogy én ne szeretném Magyarországot? Vagy ha én elítélem a nácizmust meg a rasszizmust, antiszemitizmust, akkor én már nem is vagyok igazi magyar? Erre kérlek válaszolj!”
  • 10. apátfalvifaszagyerek 2009. október 29. 22:56
    „<moderálva durva>
    Egyébként meg a fószer tényleg nem jogosult szerintem sem a kárpótlásra, hisz maga nem volt munkaszolgálaton... .....”
  • 9. aggodo 2009. október 29. 21:55
    „Breuer Tamasnak ez a karpotlas IS az oroksege az edesapja utan,tehat az oroksegehez joga van.
    Bizom abban,hogy megtalalja az hozza utat es megkapja ezt az orokseget is. .”
  • 8. abrakapokusz 2009. október 29. 20:10
    „Vége a kommunista diktatúrának.
    Akik akkor a csizma talpát nyaldosták, véresszájú szélsőjobbos kommentezőkké váltak.
    Így megy ez...”
  • 7. tintasbarns 2009. október 29. 19:23
    „Kérjen kárpótlást attól aki annak idején <moderálva>”
  • 6. Csecs 2009. október 29. 19:09
    „moderálva”
  • 5. flexsnake 2009. október 29. 18:38
    „csöcst kérem <moderálni> Köszönöm! :D”
  • 4. maradando 2009. október 29. 17:49
    „2-3.
    Ha ilyeneket írkálsz könnyen kiesik a "csecs "a szádból. Aztán nézhetsz !”
23 hozzászólás
12
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Gyászolóknak segítő internetes portál indult

Gyászolóknak segítő internetes portál indult, a felmerülő kérdésekre a többi között pszichológus és… Tovább olvasom