Délmagyar logó

2018. 11. 17. szombat - Hortenzia, Gergő 0°C | 9°C Még több cikk.

A nők különleges alvásproblémái

Kiderült, hogy a nők lényegesen nehezebben tudnak elaludni, és könnyebben fel is ébrednek.

A kellően jó nappali közérzethez a legtöbb ember számára napi 7–9 óra alvásra van szükség. A Nemzeti Alvás Alapítvány (Amerika) 1998-ban végzett felmérése szerint azonban a dolgozó, 30–60 év közötti nők egy átlagos munkahéten csupán 6 órát és 41 percet tudnak aludni. Egy későbbi, 2002-ben készült felmérésből az is kiderült, hogy a nők lényegesen nehezebben tudnak elaludni, és könnyebben fel is ébrednek.

Következmények

A csökkent alvásmennyiség egyértelműen nappali teljesítményzavarokhoz, koncentrációnehézséghez, álmossághoz vezet, fokozhatja a balesetek előfordulásának valószínűségét, és testsúlynövekedést is okoz. A nők különleges biológiai tulajdonságai is alvászavarra hajlamosítják őket: ilyen a menstruációs ciklus, a terhesség és a menopauza (a változókor). Mindez a női nemi hormonok – az ösztrogén és a progeszteron – szintjének változásával függ össze.

Ciklikus, mint a menstruáció

A menstruációs ciklus alatt hónapról hónapra megismétlődik a fentiekben említett hormonszintek változása. Ennek következtében a menstruációt megelőző napokban a nők mintegy 50 százaléka(!) panaszkodhat alvásának megromlásáról, ami általában 2–3 napos komoly alváshiányt jelent. Általánosságban az mondható el, hogy a menstruációs ciklus 19–21. napjától a nők nehezen tudnak elaludni, akik pedig a premenstruációs szindrómától (menstruáció előtti komplex testi és lelki tünetegyüttes) szenvednek, azoknál a menstruációs ciklus 22–28. napja között igen zavaró alvászavarral találkozhatunk. Ehhez kellemetlen testi panaszok (felpuffadás, „vizesedés", mellfeszülés, fejfájás) és pszichés tünetek (hangulatzavar, komoly alvásproblémák, éjszakai izzadás, túl korai megébredés vagy lényegesen megnőtt alvásigény) csatlakozhatnak.

Mit lehet tenni?

Ha az alvászavar dominál, helyes az alváshigiénés szabályok betartása. Kerülendők a koffein és alkohol tartalmú italok fogyasztása, a túl késői testedzés, a késői nagy evések, és fontos a pontos napirend betartása is. Amennyiben PMS (premenstruációs szindróma) tünetei jelentkeznek, ennek megoldása komplex feladat, melynek érdekében mindenképpen célszerű szakorvossal konzultálni.

Dr. Radics Judit  pszichiáter, magatartástréner főorvos

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Hazai siker a rangadón

Tovább olvasom