Délmagyar logó

2017. 11. 20. hétfő - Jolán 1°C | 8°C Még több cikk.

A nők segítői

Vannak a nők életében olyan korszakok, amikor különösen ajánlott ügyelni az étkezésre. Nemcsak a jó alaknak, a szépségnek, de az egészségük megőrzésének is motiváló tényezőnek kell lennie.
A hölgyek többsége sokat tesz a fogyókúrája érdekében, ám nem tesz eleget az egészségéért – állítják az orvosok, és egyre több kísérlet, felmérés bizonygatja, mit is kellene másképpen csinálni. A táplálkozást egy-egy életszakaszban például tanácsolják alapjaiban megváltoztatni. Merthogy segít megelőzni, enyhíteni az úgynevezett női bajokat.

A gyerekszülésre készülőknek javallják a B-vitaminban gazdag étkeket (például a sajtot, túrót, tejet, korpás kenyeret, szárnyas húsokat, halakat, tojást, élesztőt), amik elősegítik a peteérést, csakúgy, mint a C-vitamin. Ilyenkor ajánlják több E-vitamin felvételét is (pl. olajos magvakból, búzacsírából, növényi olajokból), mert biztonságosabbá teszi a petesejt megtapadását. Az E- és a B2-vitamin nemcsak a kismamáknak hasznos, de az úgynevezett női hátfájásra is jótékony (és elegendő nyerhető akár napi öt szem tejben áztatott mandulából, kalciummal, magnéziummal, mangánnal kiegészülve).

A C-vitamin (pl. a citrusfélékből, csipkebogyóból, paprikából, káposztából, eperből, egresből, papajából) nemcsak a terhesség, a szoptatás idején nagyon fontos, de klimaxban is. (Gazdag tárháza a karambola, aminek hatóanyagai ellenszerei a narancsbőrnek is.) Követő felmérések bizonyították, hogy azoknál a nőknél, akik rendszeresen elegendő C-vitamint fogyasztottak tíz éven át, 80 százalékkal kevesebbnél alakult ki szürke hályog, mint a fontos vitamint nélkülözőknél. Azt is megfigyelték, hogy akiknek alacsonyabb a C-vitamin-szintjük, azoknak sűrűbben van bajuk az epehólyagjukkal.

Emlőrákkutatók pedig három éve azt jelezték, hogy egyes tumorok növekedését fékezi a lenmag fogyasztása.

A klimax idején a hőhullámok mérséklésére tanácsos szójafehérjés ételeket enni (pl. tofut). A szójabab jó ilyenkor a csontritkulás ellen is, főleg, ha kiegészül K-vitaminban bővelkedő ételekkel, például sötétzöld levélzöldségekkel, amik vasban is gazdagok, és fontosak a vérképzéshez.
Enni tanácsos ezeket a vasrabló menstruációk idején is, akárcsak a szardíniát, a tojást, a májat, a málnát, a ribizlit, a barackot és az áfonyát. Utóbbi nemcsak a vérképzést segíti, de a húgyúti fertőzéseket is meggátolhatja.

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

A szél is ellenfél volt

Tovább olvasom