Délmagyar logó

2017. 04. 28. péntek - Valéria 13°C | 23°C Még több cikk.

A Rába esélyei Kínában

Magyar üzletemberek társaságában Kínában járt Jancsó Péter, a Rába elnöke, a Graboplast Rt. elnök-vezérigazgatója. Az útnak különös jelentőséget adott, hogy a győri gyár egy hónapja nyitott képviseleti irodát Pekingben.
A Rába kínai esélyeiről Jancsó Péter nyilatkozott a Kisalföldnek.

– A több mint egymilliárdos kínai piacot igencsak felértékelték azok a multik, akik Magyarországról kihúznak, s Ázsiába teszik át székhelyüket. Korábban a Rábának is aktív kapcsolata volt kínai gépgyártókkal. Hiba volt ezeket feladni?
– Horváth Ede időszakában volt egy projekt, amelynek keretében 1500 teherautót szállított a Rába Kínának, s Győrött még sokan emlékezhetnek rá, hogy akkoriban nagyon sok kínai vendégmunkás dolgozott a megyeszékhelyen. Ezek a kapcsolatok elhaltak a rendszerváltás idején. Részint azért, mivel gazdaságilag igen nehéz helyzetbe került a Rába, továbbá az akkori „továris konyec" hangulat sem kedvezett annak, hogy egy kommunista országgal aktív kapcsolat maradjon. Ezért utólag nem lehet felelőssé tenni az akkori vezetőket.

Újra nyílik a képviseleti iroda

– Mi vonzotta most a Rábát ismét a kínai piacra? A 2008-as olimpia miatti reflektorfény?
– Nem hiszem, sokkal inkább az, hogy a Rába óriási lehetőségeket lát Kínában, ezért is döntöttünk úgy, hogy ismét megnyitjuk a képviseleti irodát. Ennek fenntartása pénzbe kerül, ha azonban nem hinnénk abban, hogy ez később megtérül, nem vágtunk volna bele.

– Mi az, ami a Rába számára lehetőséget jelent? Készáruk vagy alkatrészek beszállítása?
– A kínai pénz, a jüan értéke a nagy belső piac miatt mesterségesen alacsony, így késztermékkel szinte lehetetlen bejutni, vagy legalábbis nem éri meg. A Rába számára az lenne a járható út, ha első lépcsőben egy kínai partnerrel vegyesvállalatot alapítanánk, s a járműgyártáshoz futóműveket szállítanánk. Második körben további alkatrészek szállítására kerülhetne sor, harmadikként pedig az alkatrészek már ott készülhetnének.

„ A próbálkozást nem adjuk fel"

– Nyilván nemcsak a Rába, hanem a Graboplast lehetőségeit is próbálta feltérképezni?
– A Graboplast gyárt olyan terméket, ami Kínában eladható. Ilyen a járműipari padló. Mi azonban nyugat-európai színvonalú padlót készítünk, s erre nem biztos, hogy igény van arrafelé. Már csak azért sem, mert a kínaiak legfőbb gondja, hogy legyen elég autóbuszuk, s ezekbe nagy valószínűséggel nem a legjobb és legdrágább járműpadlót építik be. Ugyanakkor a próbálkozást nem adjuk fel, mert az olimpiára nagyon sok luxusbuszt gyártanak.

– Kína kommunista ország. Mennyire rontja ez a piacgazdaságra berendezkedett cégek, így a Rába esélyeit is?
– Kína most ott tart, mint Magyarország a nyolcvanas évek közepén. A kommunista párt még rajta tartja a kezét a dolgokon, a gazdaság azonban már önálló életet él. Nagyon sok a vegyesvállalat, amiben ugyan a külföldiek maximum 49 százalékos tulajdont szerezhetnek, megvannak azonban azok az utak, amelyekkel érvényesítheti a külföldi befektető az akaratát.

Kisebb egységköltségből működnek

– Kínába települ az IBM székesfehérvári gyára és a Philips szombathelyi üzeme is. Mit tudnak a kínaiak, amit mi nem tudunk, még alacsonyabbak a fizetések?
– Kétségkívül ez is szerepet játszik, egy fiatal kínai mérnök forintban átszámolva kilencven- ezret keres havonta. Bizonyára a több mint egymilliárdos piac is fontos, a döntő érv azonban Kína mellett az úgynevezett egységköltség. Ha valaki egy kenyeret süt pék létére, akkor is kell kemence, be kell gyújtani, fizetni kell az energiát ugyanúgy, mintha hetvenezer kenyeret sütne. Kínában nem ritkák az olyan gyárak, amelyek több mint százezer embert foglalkoztatnak. Ezek sokkal kevesebb egységköltségből képesek működni. Ugyanakkor Kína nagy fogadókészséget mutat az olyan termékek iránt, amelyeknek nagy a hozzáadott értéke. Meggyőződésem, hogy a Rába futóművei ebbe a kategóriába tartoznak.

 „ Meggyőződésem, hogy Kína 2008-ban be fogja bizonyítani a világnak, hogy a világ második legnagyobb hatalma és Amerika kihívója."
                                                                             Jancsó Péter

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

A mezőgazdasági miniszter a magyar mezőgazdaság helyzetéről

Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium az év első felében elkészíti az új középtávú… Tovább olvasom