Délmagyar logó

2016. 12. 06. kedd - Miklós -5°C | 3°C

A Rail Cargo Hungaria bízik az NFM- és a MÁV-tárgyalások sikerében

Budapest - A Rail Cargo Hungaria bízik az Nemzeti Fejlesztési Minisztériummal (NFM) és a MÁV-val folytatandó tárgyalások sikerében, miután a társaság tulajdonosa, az Osztrák Szövetségi Vasút (ÖBB) pénteken bejelentette, hogy ésszerűsíteni szeretnék a magyar teherszállító leányvállalatának működését.
Az osztrák állami holding egészének féléves eredményét ismertetve Christian Kern vezérigazgató kijelentette, hogy az ÖBB komoly gondokkal küzd, átalakításra és szemléletváltozásra van szükség. A vezérigazgató nem nevezett meg számokat, a Format című osztrák gazdasági napilap pénteki száma azonban meg nem nevezett forrásokra hivatkozva 700-1000 fős magyarországi létszámcsökkentésről szóló elképzelésről írt.

A vezérigazgató a keretfeltételek többszöri módosítását rótta fel a magyar félnek, és erre hivatkozva takarékossági intézkedések és létszámleépítés szükségességét helyezte kilátásba. Az ÖBB vezérigazgatója pénteken Bécsben közölte, hogy az osztrák vasút számottevő leépítést készít elő magyar teherszállító leányvállalatánál, a Rail Cargo Hungariánál, és tárgyalni akar a magyar kormánnyal a pályahasználati díjakról.

Völner Pál, az NFM infrastruktúráért felelős államtitkára pénteken az MTI-nek azt mondta: a magyar kormány és a MÁV mindenben teljesítette a MÁV Cargo privatizációs szerződésében foglalt vállalásait. Szerinte az osztrák cég alaptalanul hivatkozik a keretfeltételek többszöri módosítására. Közölte: az összes pályahasználati díj alapját még az idei évben is a 2004-es bázison kalkulált költségek képezik, a díjak tehát hat éve gyakorlatilag változatlanok.

A Rail Cargo Hungaria közleményében kifejti: 2008 óta a külső működési feltételek folyamatosan romlottak. A Rail Cargo Hungaria legfőbb költségtényezői, a pályahasználati és a tolatási díjak többször és jelentős mértékben emelkedtek. Tovább ront a helyzeten, hogy az előző kormány tavalyi év végi intézkedésével módosította a Hálózati Üzemeltetési Szabályzatot (HÜSZ), amely a kiszolgáló tolatási tevékenységet kizárta az állami támogatásból, ezért annak díját a MÁV 2011. januári hatállyal lényegesen megnövelte.

A díjemelés éves szinten 6,5 milliárd forint többletkiadást jelent a Rail Cargo Hungaria számára. Ez a változás a többi között elkerülhetetlenné teszi a fuvardíjak emelését, amely a vállalat ügyfelei közül sokakat a közúti szállítás választására kényszeríthet. Ennek következtében a Rail Cargo Hungaria várhatóan kevesebb alkalommal veszi majd igénybe a vasúti pályát, lényegesen kevesebb tolatási és más kiegészítő szolgáltatást rendel a MÁV-tól, így mind a MÁV, mind közvetve az állam pályahasználatból és vasúti szolgáltatásokból származó bevételei drasztikus mértékben csökkennének, illetve jelentős mértékben romlana az országos területi lefedettség is.

A vállalat működését, finanszírozását tulajdonosa, az osztrák Rail Cargo Austria (RCA) teszi lehetővé. Az RCA a privatizációs szerződésben vállalt kötelezettségeinek eleget téve milliárdos beruházásokat hajtott végre például a magyar leányvállalat mozdonyainak beszerzésében, a kocsifelújítási program végrehajtásában, az európai igények alapján fejlesztett, a működést hatékonyan támogató informatikai rendszer kiépítésében, a folyamatok optimalizálásában. A tulajdonos intézkedései változatlan szabályozási környezetben 2012-re megteremtették volna a pénzügyi egyensúlyt a Rail Cargo Hungaria közleménye szerint.

Mint fogalmaznak, "nincs olyan tulajdonos, amely a végtelenségig hajlandó fedezni leányvállalata költségeit". Az ÖBB szeptember 10-i bécsi sajtótájékoztatóján elhangzott, hogy mivel a magyar kormány, a HÜSZ alakításával a Rail Cargo Hungaria gazdasági keretfeltételeit jelentősen megváltoztatta, a helyzet további fennállása esetén az ÖBB-nek nem marad más választása, mint hogy előkészítse magyar leányvállalata jelentős átalakítását. Azonban arról, hogy ez milyen konkrét változtatásokat hoz magával, még nem született döntés.

A közlemény szerint tárgyalásokat folytatnak a MÁV-val és az illetékes minisztériummal, és a Rail Cargo Hungaria a helyzet megnyugtató megoldásában bízik. A vállalat folytatja átfogó korszerűsítési programját és az átalakítás mértékét a tárgyalások sikerétől teszi függővé.

Olvasóink írták

  • 1. deszkás 2010. szeptember 12. 14:19
    „Egy valaha gazdaságosan működő céget eladtak aztán mégse (megváltozott körülmény) mert nem elég a haszon.TŐKÉS urak ez nem biztos hogy a hülyék országa! Bár ha valakit JÓL megfizetnek.”
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

A médiaszakértő szerint a médiacsomag keretet teremt az önkényes beavatkozásra

Karol Jakubowicz médiaszakértő szerint a magyar médiacsomag megteremti az intézményes és jogi keretet az önkényes beavatkozásra a véleménynyilvánítás szabadságába, számtalan csapdát kreál a média és az újságírók számára. Tovább olvasom