Délmagyar logó

2017. 08. 17. csütörtök - Jácint 17°C | 31°C Még több cikk.

A sípálya veszélyei

Pályanehézség eltévesztése

Leginkább a kezdőkre és a keveset tudókra leselkedő veszély. Nekik még kevés a tapasztalatuk, hogy felmérjék, melyik pálya haladja meg az erejüket és tudásukat. Gyakran előfordul, hogy egy pálya könnyűnek indul és később derül ki, hogy vannak nehezebb szakaszok is. A túl nehéz pályán már nem a sielő vezeti a sít, hanem fordítva. A síelés jól beidegződött reflexeit lécbiztonságnak hívjuk, amely fokozatosan, több év alatt alakul ki. E nélkül a reflexek nélkül a kezdő síelő éppen oly tehetetlen és ugyanúgy veszélyben van a haladó pályákon, mint az úszni nem tudó ember a mélyvízben! Fokozott veszélyt jelent az erős lejtő, a kemény, pláne jeges, köves pálya, a puklik, különösen, ha mindez együtt van! A különféle havak közül fokozottan veszélyes az olvadt szűzhó és a tetején megfagyott, kérges szűzhó.
A veszély csökkentése: Ha valaki érzi, hogy egyre nehezebb a sít irányítania, feltétlenül javasoljuk, hogy lassúbb tempóra váltson! Ha már a fékezés is nehézségekbe ütközik, álljon meg végleg, és a síjét lecsatolva gyalogolja át a nehéz szakaszt! Keveset tudóknak nem javasoljuk az olyan pályán való síelést, ahol valakinek már csak a lábon maradás köti le az összes figyelmét!

Nehéz pálya

A haladó síelők nagy része szereti próbára tenni a sítudását. Ebben semmi kivetnivalót nem találunk, én magam is szívesen teszem. Van mégis néhány dolog, amit az eddig elmondottakon kívül érdemes megszívlelni, ha nem akar valaki nagy bajba kerülni. A legfontosabb, hogy ne síeljen senki olyan pályán, illetve olyan körülmények között, ahol nem kaphat gyorsan segítséget, ha valami baj van! A "szűzhavazást" amely nagy élvezetet, de ugyanakkor hatalmas erőpróbát jelent, inkább valamelyik síelt pálya közelében ejtsük meg, és ne a hegy medvecsapásokkal barázdált túloldalán! A medvék nem segítenek! A köddel is jobb óvatosnak lenni! Néha még az is eltévedhet, aki már napok óta keresztbe kasul síeli a hegyet. Válasszunk az "erőpróbára" olyan pillanatot, amikor semmilyen álmosság, fáradtság, belső vagy külső körülmény nem nehezíti a teljes koncentrációt és erőbedobást!

Sífelvonók

Sokféle sífelvonó létezik. Általánosságban azt mondhatjuk, hogy mindegyik használatához szükséges némi tapasztalat. Ezt a tapasztalatot könnyű, vagy gyermek pályákon lévő felvonókkal szerezhetjük meg. Ezen kívül nagyon fontosnak tartjuk, hogy a síelő rendelkezzen a sielés alap-beidegződéseivel, reflexeivel. Enélkül a próbálkozás többnyire a liftnyomból való kieséssel végződik, vagy a síelő el sem tud indulni.
A veszély csökkentése: A teljesen kezdők liftezés próbálkozásait a minimális sí-gyakorlottság megszerzéséig nagyon komolyan nem javasoljuk! (Gyerekeknél nem is engedjük!) Könnyebb, laposabb lifthez ez 1-2 nap gyakorlás, nehezebb, meredekebb lifthez 4-6 nap gyakorlás minimálisan szükséges! Ez a sín való egyensúlyozási készség, a hóekés fékezés és a sí irányítani tudásának egy bizonyos gyakorlottsági szintjét jelenti. A liftezésnek balesetvédelmi okokból kötelező szabályai vannak! Ez azt jelenti, hogy a síelőknek a sorrakerülésig az érkezési sorrendben sorbanállva kell várakozniok, a beszállónak és kiszállóknak megfelelő helyet kell hagyniok, a liftből való kieséskor a legrövidebb időn belül a nyomból el kell távozniok, és csak a kijelölt helyeken szabad ki és beszállniok. Nem szabad a nyomban kanyarogniok, és a kiszállóhelynél tovább haladniok. Egyéb utasítások is léteznek, de ezek sífelvonónként változhatnak. Ezekkel kapcsolatban az oktatók, vagy a felvonót már jól ismerő síelők tudnak segíteni.

A sípálya szabályai (2002-10-10) >>

 

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Balettovi

Horváth M. Lillát, a Győri Balett művészét ígéretes te hetségként emlegetik a tánccal foglalkozó… Tovább olvasom